Hållbarhet på Kraftfoder

fruxolisa

Trådstartare
Hej!

Jag var och köpte foder igår, köpte en säck Krafft pluss protein. När jag kom till stallet så såg jag att säcken hade passerat bäst före datumet med en dryg vecka! Jag har inte körkort så de har sagt att jag får behålla den gamla säcken så jag slipper be någon köra mig fram och tillbaka. De har lagt undan en ny säck som jag får komma och hämta idag. Hur farligt är det att ge det "gamla" fodret till hästen? Det känns ju dumt att slänga en hel säck med foder.

/Lisa

Sv: Hållbarhet på Kraftfoder

Det är förmodligen ofarligt, datumet brukar vara för vitamingaranti, dvs att de garanterar vitamininnehållet fram till detta datum.

Ok! :) Hon får lusern och kraffts blå vitaminer också, men jag har räknat lite och behöver höja proteinet i foderstaten så det i år blev dåliga värden på ensilaget i år...

Så länge det luktar fräscht och det inte bor några kryp i säcken så är det ok. Det som kan hända är att fettet härsknar på sikt. Men det känner du i så fall på lukten

Hållbarhetsmärkningen är på vissa torra varor bara en guideline. Vi säljer varor med så gott som obegränsad hållbarhet och sätter 1 år i hållbarhet. Hänger ihop med vad kvalitetsavd och företaget vill ha som standard i vissa fall baserat på lagringstester. Salt och socker tror jag är de enda varor som inte behöver datummärkas. Feta råvaror härsknar och är känsligare. Emballaget och förvaring styr en stor del av härsknings processen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 703
Senast: Dornes
·
M
Foder & Strö Min häst har ätit krafft pluss grön (konsentrat foder) Men så tog det slut så mamma skulle åka till Granng*rden å köpa Krafft blåröd...
Svar
11
· Visningar
4 806
Senast: Rosett
·
Övr. Hund officiell SM gren. Jag köpte hundmat för drygt en vecka sedan. 20 kilo. När jag skulle hiva in den i bagagen på bamsen så råkade jag...
Svar
8
· Visningar
1 322
Senast: Sickan
·
R
Hästvård Jag bannar mig själv, så jag behöver inte skäll från någon annan. Saken är den att jag flyttade min häst igår, och inför flytten hade...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 205
Senast: Fahlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar