Hållbarhet på färdig smörgås?

alazzi

Trådstartare
Eftersom jag är lite lat och ofta i tidsnöd så har jag börjat att köpa färdig mat att ha på jobbet. Började med smörgåsar men tappade helt ärligt aptiten när jag insåg hur lång hållbarhet man skrev...2 veckor! misstänker att det är lika illa på sallader? Har köpt olika sallader under veckan och alla har iofs haft kort hållbarhet. Men dessa sallader är en miljömässig katastof. Dressingen i en liten plastbytta. Vissa grönsaker i en egen bytta och sen förstås en plastgafffel.

Imogon ska jag till butiken och köpa salladsråvaror.

Jag har en gigantisk matlåda som jag vid något tillfälle fyllde med sallad för en vecka på jobbet. Lagom matig för att bli mättande, lagom "kalorifattig" för att jag med gott samvete kunde gå och äta hela dagen mer eller mindre. Minns inte om jag hade något till i form av dressing men jag tror inte det. Lite blöta grönsaker och någon fetaost bara. Det är inte lika mycket katastrof. Salladen blev lite blötare framåt slutet men det var allt.

En hemgjord smörgås hade jag dock inte ätit efter en vecka. De köpta är ju ofta bättre förpackade och håller mycket därför.

Eftersom jag är lite lat och ofta i tidsnöd så har jag börjat att köpa färdig mat att ha på jobbet. Började med smörgåsar men tappade helt ärligt aptiten när jag insåg hur lång hållbarhet man skrev...2 veckor! misstänker att det är lika illa på sallader? Har köpt olika sallader under veckan och alla har iofs haft kort hållbarhet. Men dessa sallader är en miljömässig katastof. Dressingen i en liten plastbytta. Vissa grönsaker i en egen bytta och sen förstås en plastgafffel.

Imogon ska jag till butiken och köpa salladsråvaror.

En bönsallad i vinägrett håller rätt länge i kylen och är lätt att blanda ut med passande grönsaker/nötter/fetaost för dagen för att ta med i matlåda.

Det går också fint att göra en stor sats med rivna rotfrukter i vinägrett, eller annan dressing, som klarar sig i kylen - och sedan fylls ut/varieras för dagen.

Håller hel med dig om de färdiggjorda mackorna, om innehållsförteckningen för en jäkla smörgås är på typ 65 ingredienser... Då är det bäst att undvika den.

Liknande trådar

Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 479
Senast: annan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar