Hållbarhet på avmaskning?

N

Nate

Hur länge håller en öppnad avmaskningsspruta egentligen? Det blir alltid över en massa för mig och jag har funderat på ifall man kan spara resterande pasta till nästa gång?

Har lusläst bruksanvisningen men hittar ingen information av värde där.

Sv: Hållbarhet på avmaskning?

Du kan spara den i kylskåp, då håller den lika länge som bäst före datumet.

MEN, det förutsätter att det inte är bakterier på sprutspetsen. Dvs du ska inte ha haft sprutan i hästens mun om du ska spara den egentligen. Sen hur stor risken *egentligen* är om man avmaskar bara och sen sparar vet jag inte. Jag har gjort så utan problem. Men när jag frågade på apoteket ang lagring så var de noga med att påpeka att då ska sprutspetsen vara okontaminerad..

Fast det är ju ganska självklart att sprutspetsen har varit i hästens mun ifall man använt en del av sprutan. Känns som ett himla slöseri att slänga 500 kg avmaskning :crazy:

Vad händer ifall man sparar den? Möglar det och blir dåligt eller tappar preparatet i effekt?

Fast det är ju ganska självklart att sprutspetsen har varit i hästens mun ifall man använt en del av sprutan. Känns som ett himla slöseri att slänga 500 kg avmaskning :crazy:

Vad händer ifall man sparar den? Möglar det och blir dåligt eller tappar preparatet i effekt?

Jo, enda sättet att komma undan det är ju om man t ex sprutar ut det och blandar i hästens mat (om de äter det så).

JAG har soms agt sparat utan problem (dvs avmaskat som vanligt och sen sparat). Nu KAN de ju varit massa bakterier i det, men inget som varken jag eller hästarna märkte av. Effekten var oförändrad.

Men det apotekstanten menade var just att man kan få bakterietillväxt i avmaskningsmedlet om det varit i munnen (ännu 'värre' var det med katt- och hundmaskmedel, jag har sparat sånt med dock).

Btw, så de år du avmaskar med pyrantel (banminth, fyrantel) så finns det i pulver, som är billigare och mer lättlagrat. En kartong pulver kostar typ 400 om jag inte minns fel, och är 15 dospåsar 'a 300 kg häst i enkeldos.

ok, tack för svaret! Det visste jag faktiskt inte - att det fanns i pulverform alltså.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
473
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 433
Senast: Thaliaste
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 436
Senast: KesoNeso
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka