Hallafoder

Jomenvisst

Trådstartare
Hej!

Är det någon här som har gett sina hundar Hallas torrfoder? För tillfället äter mina doggy, som inte är någon höjdare. Båda hundarna skiter mer än vad dom äter, ibland hård i magen och ibland lös.

Nu har jag möjlighet att köpa Hallas foder, och jag har hört bra om det, så jag tänkte att det skulle kunna vara värt att prova!

Vill gärna höra om det är någon här som har erfarenhet av det! Jag har två små hundar (4 och 5kg), om det spelar någon roll. Tyvärr har jag inte möjlighet att förvara färskfoder, annars hade jag hellre gett det...

Vad är det för innehåll på torrfodret? Jag har inte provat det, bara Hallas färskfoder och var inte alls imponerad. Är torrfodret av samma kvalitet som färskfodret hade jag absolut inte gett det. I torrfoderväg är det egentligen bara Standardt, Acana, Orijen och motsvarande som jag nästan kan tipsa någon om.

Halla medium innehåller: Kycklingkött, nöt- och fläskkött, korn, majs, animaliskt och vegetabiliskt fett, ris, vetegroddar, linfrömjöl, betfiber, äggulepulver, hemoglobinpulver, havsalger, bryggerijäst, FOS, glucosamin, mineralämnen, vitaminer och spårämnen.

Jag måste erkänna att jag är vansinnigt dålig på foder, det är en jäkla djungel och alla talar ju såklart bra om sitt märke :crazy:

Har inte provat men det ser ut som mycket spannmål... Bättre än Doggy men jag skulle välja ett med mer kött, tex de R_C tipsar om.

Hej!

Är det någon här som har gett sina hundar Hallas torrfoder? För tillfället äter mina doggy, som inte är någon höjdare. Båda hundarna skiter mer än vad dom äter, ibland hård i magen och ibland lös.

Nu har jag möjlighet att köpa Hallas foder, och jag har hört bra om det, så jag tänkte att det skulle kunna vara värt att prova!

Vill gärna höra om det är någon här som har erfarenhet av det! Jag har två små hundar (4 och 5kg), om det spelar någon roll. Tyvärr har jag inte möjlighet att förvara färskfoder, annars hade jag hellre gett det...

Inte för att vara jobbig. Men har du liten frys? Tänkte på att du inte kunde förvara färskfoder.
Om det verkligen är helt omöjligt med färskfoder så säger jag Standart. Det är nog det enda torrfodret jag skulle ge om jag var tvungen.

Ja tyvärr så har jag en liten frys, en liten 3-facks frys. Bor dessutom i en liten etta på 33 kvadrat, utan balkong. Annars hade jag kanske kunnat köpa en liten frys och ha ute på balkongen :mad:

Och inget körkort har jag heller, så skulle jag ge färskfoder skulle jag behöva ha åtminstone 1 månads mat hemma. Har tyvärr en bit att åka till närmsta djuraffär :(

Det där suger, att ha liten frys alltså. Jag har ingen egen hund men jag passar just nu en hund (34kg) som äter färskfoder. Det är ett meckande med att få plats i frysen men det funkar, vi har också en 3-facks, men som sagt jag lever ju inte med hunden hela tiden. För mig är det dock guld värt att få ha liten plats åt min egen mat och se hunden må bra och vara mätt på ett bra foder, hon är inte nöjd med torrfoder och är konstant hungrig och jag blir glad om hon inte pratar med mig hela tiden :P

Vi har fem mil till närmaste djuraffär som säljer fodret hon äter. Köper cirka 10 korvar (vom og hundemat). Räcker i cirka 20 dagar, men då får hunden också kyckling, lever och ben då och då.

Ja tyvärr så har jag en liten frys, en liten 3-facks frys. Bor dessutom i en liten etta på 33 kvadrat, utan balkong. Annars hade jag kanske kunnat köpa en liten frys och ha ute på balkongen :mad:

Och inget körkort har jag heller, så skulle jag ge färskfoder skulle jag behöva ha åtminstone 1 månads mat hemma. Har tyvärr en bit att åka till närmsta djuraffär :(

Nu vet jag inte om det kanske är så att du har flera hundar osv, men hunden på bilden ser ju inte ut att vara stor och borde därför inte äta sådär jättemycket. Kanske kan du ge hälften torrfoder och hälften färskfoder? Tex färskfoder på morgonen och torrfoder på kvällen? Då behöver du ju inte ha allt för mycket förvaringsutrymme.

Kanske har du riktigt proppfullt av människomat i din frys, men i en halvfrys (alltså sådan med 3 hyllor/lådor) så fick jag in mat som räckte till en månad till 20kg saluki. Då hade jag bara hundmat i den, men jag gav ändå bara färskfoder. Skulle du kunna få loss en hylla/låda till hundmat och bara har en liten hund så lär det gå att få plats med mat till närmare en månad på det, och ger du hälften färskfoder så borde det absolut inte vara några problem.

Och på tal om långt till affären: det börjar finnas flera olika möjligheter att få färskfoder hem till dörren, lite beroende på var i landet man bor då.

Att blanda skulle jag säkert kunna göra, jag har två hundar men dom är ju små och äter just nu 2 dl var per dag. Jag vet inte riktigt hur stor dom där "korvarna" är men det går ju att kolla! Isåfall skulle jag nog kunna använda ett frysfack till hundmat.

Om jag ger Standarts torrfoder, ska jag även blanda med deras färskfoder? Jag vet inte vilket märke som är bäst där heller :P

Ena hunden kan vara lite känslig i magen, är det något speciellt färskfoder som är bra då?

Jag ska kolla möjligheten att beställa mat, utkörning brukar aldrig gälla här hos mig annars men det ska kollas!

Att blanda skulle jag säkert kunna göra, jag har två hundar men dom är ju små och äter just nu 2 dl var per dag. Jag vet inte riktigt hur stor dom där "korvarna" är men det går ju att kolla! Isåfall skulle jag nog kunna använda ett frysfack till hundmat.

Om jag ger Standarts torrfoder, ska jag även blanda med deras färskfoder? Jag vet inte vilket märke som är bäst där heller :P

Ena hunden kan vara lite känslig i magen, är det något speciellt färskfoder som är bra då?

Jag ska kolla möjligheten att beställa mat, utkörning brukar aldrig gälla här hos mig annars men det ska kollas!

De flesta korvarna säljs i 500g-förpackningar. De brukar vara ca 12cm långa och lite drygt 5cm i diameter. Sedan har tex Bravo och Fodax fyrkantiga "hamburgare" istället, det kan ibland vara lättare att få plats med mycket sådant istället för korvar i frysen. För att veta hur mycket mat hundarna ska ha ungefär så tar du vikten gånger 0,02 eller 0,03. Då får du fram 2-3 procent av kroppsvikten och det brukar vara lagom mycket mat för hundarna. Har du tex en 5kg hund så blir det 5000(hundens vikt i gram) x 0,02 = 100. Hunden ska då ha ungefär 100g per dag, kanske något mer, och då kan man säga att en 500g-korv räcker i kanske 4 dagar. Det går då åt 7-8 korvar per månad och det får man nog utan tvekan plats med även i en liten frys. Inte blir det speciellt dyrt heller.

Standardt har inget färskfoder ;) Men när det gäller färskfoder så är de allra flesta generellt sett bättre än samtliga torrfoder (och snällare mot magen), så kolla upp vilka sorter du kan få tag i och fundera på vilket som är bäst. Vill du ha hjälp med det så säg var du bor så kan jag hjälpa till. Skicka PM om du inte vill skriva ut här i forumet var du bor.

Inte konstigt jag fick bråka mycket med Google idag då när jag skulle ha fram Standarts färskfoder...:o

Det låter enklare med hamburgare, tänker mig att det är lättare att ta fram styckvist frysta hamburgare för tining? Men jag har ingen aning, jag har aldrig varit i kontakt med färskfoder :P

Dom djuraffärer som finns "nära" mig är Arken Zoo och Djurmagasinet. Sen finns iofs även Granngården där, vet att dom har en del hästfoder men vet inte hur det ser ut för hund.

Haha, nej, det är inte så konstigt :D Om du istället söker på "färskfoder hund" så får du fram i samtliga tillverkare och de har listor med återförsäljare på sina hemsidor.

Jag tycker inte det är speciellt krångligt med 500g-korvar, men å andra sidan går det åt rätt mycket mat här. En korv håller i kylskåp ca 4-5 dagar och konsistensen på fodret brukar väl vara lite som köttfärs, ibland något lösare. Det man också kan göra är att halvtina en 500g-korv, dela i lämpligt stora bitar med vass kniv och stoppa in bitarna man inte "behöver" i frysen igen.

Okej, jag trodde det klarade sig 1 dygn i kylskåp, är det 4-5 dagar är det ju lite lättare.

Jag såg att det finns återförsäljare för Klass foder här i närheten, hur är det fodret?

Halla innehåller ris och det skulle jag inte vilja ge dagligen, sen det blev känt att ris tar upp gifter ur jorden mer än andra spannmål. Googla på "arsenic in rice" eller "arsenik i ris" Halla innehåller inte enbart ris som spannmål så det är något bättre än foder med enbart ris. Majs är jag heller inte förtjust i eftersom det lätt blir mögelskadat och nästan all majs är GMO-majs.

Om du vill ha ett mellanprisfoder så skulle jag rek Magnussons Meat & Biscuit.Det är lätt att få tag på och billigast hos tex Ica Maxi, men det finns också hos Coop och Citygross och lite dyrare hos animail.se och hemfoder.se Vi hade det under flera år tidigare och det funkade fint på våra hundar. Det är det enda torrfodret med 100 % svenska råvaror.
Dyrare och spannmålsfria foder är t ex Acana och Taste of the wild. Acana har också några lite mindre dyra torrfoder som inte är helt spannmålsfria (innehåller lite havre) Vi har haft Acana under några år och det funkar fint på våra hundar.

Ett ganska nytt prisvärt spannmålsfritt brittisktillverkat foder är Simpsons med brittiska råvaror. Det har livsmedelskvalitet på råvarorna, liksom Acana. Simpsons kan du få från 439 kr för 12 kg el billigare om du köper 2 säckar hos zooplus.se

Acana får toppbetyg hos dogfoodadvisor.com och Simpsons får toppbetyg hos ett par brittiska fodersiter, en är allaboutdogfood.co.uk.

Ett annat prisvärt foder är Mäster Jakt. Det finns billigast i jaktbutiker, men också hos animail.se och några till. 15 kg för 369 kr hos animail.se Ena hunden åt det tidigare och funkade fint på det. Det har europeiska råvaror. Inget ris i något av de jag rekommenderat.

Nästan alla färskfoder har svenskt kött. (VoH har norskt kött) Bravo har sorter för mindre aktiva hundar.

Okej, jag trodde det klarade sig 1 dygn i kylskåp, är det 4-5 dagar är det ju lite lättare.

Jag såg att det finns återförsäljare för Klass foder här i närheten, hur är det fodret?
Det är som med vanligt kött, och så är hundar tåligare än människor när det gäller "dålig" mat, därav att det klarar sig ett bra tag. Undviker man bara att ha det i tillsluten förpackning så är det lugnt. Bättre att ha det i tex matlåda utan lock eller på en tallrik. Det är först när det blir instängt som bakterier tar fart. Visst kan det bli lite torrt när man inte har lock på, men hundar är sällan kräsna med det och i värsta fall kan man ju hälla på en liten skvätt vatten innan man ger det till hunden.

Kan man gå över direkt på färskfoder eller behöver de anpassning?
Ursäkta trådkap :)

I de allra flesta fall fungerar det utmärkt att byta "pang bom" till färskfoder. Det går även utmärkt att byta hux flux mellan olika färskfodersorter så länge man ger sådant som är helfoder. Däremot kan det vara lite känsligt för vissa hundar om man blandar torrfoder med färskfoder. En del hundar blir då illamående, kan spy osv. Därav att jag rekommenderar att man ger ett mål färskfoder och ett mål torrfoder om man vill ge av båda sorter.

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
555
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Usch, tycker Tilda har blivit mager. Hon har ju alltid varit svår med maten, men nu börjar det synas att hon inte äter ordentligt...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 820
Senast: Bison
·
Hundhälsa Hej! Har två små chihuahuor, där ena äter färskfoder (MUSH Vaisto Grå) och den andra äter torrfoder för känslig mage. Vi tog över...
Svar
6
· Visningar
1 623
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
38 866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat