Hålla magen i schack

Emmie_75

Trådstartare
Vi har en ponny med problemmage, eller snarare lite stressmage. Han har också problem kring hårfällningen vilket jag tror också beror på stressmagen, så jag är väldigt mån om att hålla magen i schack.
Vi har fodrat med NAFs Gastri Aid, vilket funkat bra, men eftersom underhållsdos inte räcker så blir det väldigt dyrt och därför funderar jag på alternativ. För om man läste innehållsförteckningen så innehåller det framförallt psylliumfrö och bryggerijäst och ett smältbarhetsförbättrande medel. Känns som ett högt kg-pris för dessa.
Någon som testat något annat som funkar och som ni kan tipsa om? Fodra med bara Psylliumfrö och jäst istället? Eller är det något annat medel i Gastri Aid som gör underveket och som jag missat?
 
Jag fodrade också med Gastri Aid från början och har just pga priset provat en del andra magmedel utan bra resultat så de flesta innehåller ungefär samma till jag upptäckte: Bindmedel
Bentonitlera (E558) 500000 mg.
Då blev letandet lättare....
Krafft Gastro innehåller Sepiolit som bindmedel (samma sak som bentonitlera)

För mig blir det något billigare att ge kraffts
 
Jag fodrade också med Gastri Aid från början och har just pga priset provat en del andra magmedel utan bra resultat så de flesta innehåller ungefär samma till jag upptäckte: Bindmedel
Bentonitlera (E558) 500000 mg.
Då blev letandet lättare....
Krafft Gastro innehåller Sepiolit som bindmedel (samma sak som bentonitlera)

För mig blir det något billigare att ge kraffts
Tycker du att du får samma resultat av preparaten?
 
Tycker du att du får samma resultat av preparaten?

Mellan dessa två märker jag ingen skillnad.
Min har väldigt mycket vätska som rinner längs ben och rumpa (skimmel) när hon inte går på preparaten så kan i hennes fall tänka mig att det är "leran" som behövs för att bromsa och suga upp.
Magen rasade av en metacam runda och vill därefter inte riktigt återhämta sig. Vid blött hösilage ger jag full dos vid torrt hösilage klarar hon sig på underhållsdosen.
 
Ge yea-sacc. Det är det enda magmedlet som har bevisad effekt. Jag hade aldrig i livet gett en häst något som innehåller bentonitlera. Ingen vill väl att hästen ska äta grus, jord och lera i hagen pga risken för kolik och bentonitlera är verkligen inget hästen ska få i sig. Det döljer visserligen symptomen (bentonitlera används som kattsand just för sin förmåga att absorbera) men hjälper inte hästen i längden. Det din häst behöver är hjälp att bygga upp och bibehålla en bra tarmflora och det är exakt vad yea-sacc gör.
 
Vi har en ponny med problemmage, eller snarare lite stressmage. Han har också problem kring hårfällningen vilket jag tror också beror på stressmagen, så jag är väldigt mån om att hålla magen i schack.
Vi har fodrat med NAFs Gastri Aid, vilket funkat bra, men eftersom underhållsdos inte räcker så blir det väldigt dyrt och därför funderar jag på alternativ. För om man läste innehållsförteckningen så innehåller det framförallt psylliumfrö och bryggerijäst och ett smältbarhetsförbättrande medel. Känns som ett högt kg-pris för dessa.
Någon som testat något annat som funkar och som ni kan tipsa om? Fodra med bara Psylliumfrö och jäst istället? Eller är det något annat medel i Gastri Aid som gör underveket och som jag missat?

Min som haft problem med magen(mycket gaskolik) äter Diamond V och har sen dess *pepparpeppar* inte haft någon kolik och är bättre i magen. Kostade typ 300 nånting för en hink som räcker flera månader.
 
Jag har fått bra resultat med min känsliga. (förutom fritt med grovfoder + hästvänligt liv så långt som möjligt) ger jag Trikems "Gastro" som skyddar magsäcksslemhinnan från syra samt "EM vital" kli (typ fermenterat kli som tillför nyttiga mikroorganismer) förutom tillskott för magen är det viktigt att fundera på varför hästen är "stressad i magen". Både hud/päls och hovar speglar mkt hur magen mår, även om bajset ser ok ut.
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 936
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp