Hålla igång hästen trots ridförbud?

Agent Orange

Trådstartare
Hej! Jag kommer inte kunna rida på ca 7-8 mån. Har en häst med tidigare problematik som gör att han mår bäst av att gå regelbundet. Han går nu på lösdrift. Tror ni att följande upplägg skulle fungera för att hålla honom någorlunda igång men självklart inte i toppform.

2 ggr i veckan ridning av medryttare
2 ggr i veckan tömkörning
2-3 ggr i veckan promenad /klättring för hand

Eller blir det för ojämn belastning? Är det kanske bättre att låta honom vila helt? Hur hade ni resonerat?

Nu vet jag inte hur han är mentalt, men går det att cykla med honom så att man kommer upp i trav och inte bara arbete på rakt spår i skritt?

Sen hade jag nog velat longera lite, beroende på vad han har för problematik. I longeringen kan han också röra på sig i alla gångarter vilket blir svårt när man tömkör och försöker hinna med själv.

Tack för alla kloka svar! Hade glömt bort tråden lite... Vi är hyfsat bra på tömkörning, så kan köra i alla gångarter, både rakt och böjt spår. I galoppen håller vi oss dock på volt.

Longering är jag inte så glad i, särskilt som hästen haft bakknäproblematik. Cykla kanske man kan fundera på framåt våren!

Hej! Jag kommer inte kunna rida på ca 7-8 mån. Har en häst med tidigare problematik som gör att han mår bäst av att gå regelbundet. Han går nu på lösdrift. Tror ni att följande upplägg skulle fungera för att hålla honom någorlunda igång men självklart inte i toppform.

2 ggr i veckan ridning av medryttare
2 ggr i veckan tömkörning
2-3 ggr i veckan promenad /klättring för hand

Eller blir det för ojämn belastning? Är det kanske bättre att låta honom vila helt? Hur hade ni resonerat?

Jag tycker också upplägget låter helt ok om det bara gäller att hålla igång honom, och medisen antar jag rider igenom lite grann också kanske?

Men håller helt med @minimal - detta är väl ett utmärkt tillfälle att börja med inkörning? :)

Jag påbörjade inkörning av min 20-åring medan jag hade ridförbud. Kan varmt rekomendera det!
Man kan förbereda mycket själv med att göra hästen helt trygg med skrammel, linor och att gå in i skackeln osv. Går utmärkt att kombinera med vanliga tömkörningen.

Själva har vi just köpt en superfin gigg och ska börja finåka i vår. Så vi har nu 5 år senare mycket glädje över perioden jag hade ridförbud! :)

Tack för alla svar! :) Jag tror inte att jag vågar mig på någon körning just nu, då anledningen till ridförbudet är graviditet. Känns dumt att påbörja något helt nytt för hästen under den tiden. Han är fortfarande lite unghästängslig av sig. :) Jag tror jag tester med mitt upplägg med promenad/tömkörning och ev longering så får vi se hur det funkar!

Tack för alla svar! :) Jag tror inte att jag vågar mig på någon körning just nu, då anledningen till ridförbudet är graviditet. Känns dumt att påbörja något helt nytt för hästen under den tiden. Han är fortfarande lite unghästängslig av sig. :) Jag tror jag tester med mitt upplägg med promenad/tömkörning och ev longering så får vi se hur det funkar!

Du kan ju lägga till löshoppning också om du har möjlighet till det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 497
Hästmänniskan Fick för ett år sen sluta med ridningen pga. studier. Hade innan dess hållt på med hästar hela livet och skaffat mig enormt mycket...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: pajaztar
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 484
Senast: Bregen
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar