Hålla i apportblock

Hedinn

Trådstartare
Moderator
Hur tränar man enklast in att få en hund att hålla i apportblock? Hunden är lättlärd och arbetsvillig, men kan även bli ganska lättdistraherad, speciellt utomhus där det finns så många andra saker att syssla med...

Gissar att klicker kan vara ett bra verktyg, anledningen till att jag inte tagit till det än är för att det bor en till inklickad hund i huset (fast det kanske funkar ändå? Har liksom alltid bara haft en i taget när jag tränat tidigare) och koncentrationen som sagt kan vara något bristfällig utomhus. Annars gillar jag klicker som redskap vid inlärning.

Hunden kan i alla fall greppa saker, mindre vedträn går bra (:D) men apportblocket vill hon inte ta. Så tar gärna emot tips på hur man bäst tränar in det, både att greppa och hålla kvar utan att tugga.

Jag hade jättesvårt med Tinja. Apportbocken var äcklig som fanken tyckte hon. Men som din så kunde hon hålla i dummies, trädgrenar, kartonger ect..

Jag klickade in henne på att plocka upp apportbocken i små små steg med supergod belöning. Sedan när hon kunde ta den rätt, lyfta och hålla i typ en sekund så bytte jag till omvänt lockande.
Sedan körde jag lite motståndsträning, började med att röra på händerna, peta på apporten, dra lite i den ect.
Nu har jag en hund som tar apporten direkt och håller stadigt tills jag säger tack.

Men det var slitsamt! Och tog rätt lång tid.

Jag klickade in det på lagotton. Började med att hon bara behövde titta på den, sen dutta med nosen och så pö om pö utökade jag kraven.
Jag började inomhus, utan andra störningar. När man sen lägger på störningar (tex utomhus) får man ofta backa lite i träningen också.

Jag gjorde som Hemlig och klickade in pyttesteg. I vårat fall är det inte helt färdigt än (behöver träna stadga).
Jag kastade den till en början faktiskt :p Då var den så himla intressant (och tog hon inte den, se då tog matte den :nailbiting:). Så när hon väl fick upp intresset för den började jag peka på den och sa hämta när den låg framför mig (hon ville inte ta den när jag gav den till henne) och då började jag med pytte stegen, öppnade munnen *klick* -> höll den *klick* -> höll den lite längre *klick*. Nu kör jag mest apportering och bärande av föremål (rallylydnad) för det funkar bättre för henne just nu.

Omvänt lockande.
Ha något jättegott godis/mat i ena handen och håll apporten i den andra handen. Sitt ner, visa hunden det gottiga med öppen hand men stäng handen så fort hunden försöker ta godiset. Belöna så fort hunden visar minsta intresse mot apporten. I början minsta rörelse mot apporten, sedan belöna vid dutt mot apporten, sedan belöna vid gripande av apporten, sedan belöning vid hållande av apporten under längre tid, sedan belöning vid gripande-hållande-sittandes i fot-position, sedan lägg apporten på golvet ock belöna när hunden tar upp den osv osv.

Sedan kan man även busa upp apportbocken ock göra den rolig. Lek och kampa med apporten, gör den rolig.

Jag har också kört omvänt lockande med bra resultat. Jag har också tränat tillsammans med min systers hund som tagit apportbocken istället om min inte velat. Det har ökat intresset en hel del :)

Använder man verkligen omvänt lockande för att shejpa fram beteendet? Är inte det bara för att få stadga när grunden finns? @Monstermom

Alltså det kan man göra om man vill, men det är ju inte shaping då. :D

(Jag använder varianter av omvänt lockande ibland för att skapa nya, komplicerade beteenden på bara någon minut. Det är kul, snabbt, blir stensäkra beteenden som regel, men rätt krävande för hunden! Och jag har märkt (på min egen och andras) att man får passa sig för att göra det för mycket, för då håller inte hunden ihop till slut.)

Edit, tillägg: kommer ihåg en gång jag skulle demonstrera tekniken på en kurs och lät dem välja beteendet (tänkte väl stila lite :o:angel:), och de valde... Jag minns inte, någon variant av snurra runt och gör något dääääär borta - men det funkar ju inte så bra om inte hunden kan se mig! Det hade jag aldrig tänkt på innan... :banghead::laugh:

Sedan kan man även busa upp apportbocken ock göra den rolig. Lek och kampa med apporten, gör den rolig.

Det där skulle jag passa mig lite för. Risken är att apporten får för mycket värde isf.
Jag skulle genast få problem med lossandet (eller att ens komma och lämna den) och tugg om jag höll på och kampade med den etc.

Det där skulle jag passa mig lite för. Risken är att apporten får för mycket värde isf.
Jag skulle genast få problem med lossandet (eller att ens komma och lämna den) och tugg om jag höll på och kampade med den etc.

Ja, det är ju olika för olika hundtyper och man får ju läsa av sin hund vad som funkar ock inte fungerar. Men om man kampar upp intresset och samtidigt kör träning av omvänt lockande så blir det oftast inte tugg i slutresultatet. många är rädda för att värdera upp apporten i kamp i rädsla för just tugg, vilket får många hundar att tycka att apporteringen är rätt trist.

För en hund med noll intresse för apportering kan kampa upp intresset göra stor skillnad. Man vill få upp värdet på apporten.
Men det kan även användas i inlärning av apporteringen hos vilken hund som helst just för att få upp värdet (att det är kul) i just apporten, samtidigt som man även tränar omvänt lockande för att hålla fast utan tugg.

Finns det samarbete i hunden är det inga problem. Fungerar även på hundar med en tendens att äga så länge man är noga med samarbetet. Jag har lagt enormt mycket värde i apportbocken, men också spelat hårt på samarbetet. Får man till det ger det fin-fina apporteringar med fart, snabbt gripande och fast hantering av apporten.

Jag leker och kampar också med apporten. Sen varvar jag med omvänt lockande för att träna ingångar, hålla fast osv.
Har man problem med ägande får man jobba på det separat. Borde ju i så fall gälla alla leksaker/bollar/skyddsärmar mm så det problemet måste ju lösas ändå.

Liknande trådar

Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 089
Senast: Marje
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 370
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 159
Senast: paradiset
·
Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 495
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar