hålla hullet ?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare spiritinthesky
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 657
S

spiritinthesky

Jag har en ponny som är 7 år och har blivit smal igen , :/ han är inte jätte smal med revbenen syns . jag köpte han i september och hela vintern och våren så har han varit smal . han har fått mycket hö och lucern mm.. när vi släppte han på beter sen så blev han rund och fin runt magen :D men nu har han blivit halt och har flyttat tillbaka till stallet och nu så ser man revbenen igeen :/

han är ganske nervig av sig och jag rider han nästan varga dag , ( fick lite sommarlov oxå ) vad ska jag göra så att han håller hullet ? :confused:

Sv: hålla hullet ?

i vanliga fall så får han ,
1 ½ lit lucern hack
1 lit lucern pellets
1 ½ korn
+ miniraler
om dagen , (: och 6 kg höö ,

njaa , det har jag intee, eller jo fast då ser man det intee ..

Min pålle har också svårt att hålla hullet , men det är mycket bättre nu när han står på bete :) Smalast var han i vintras , jag gav honom Krafft Plus Rödblå tror jag , och det hjälpte lite ! :laugh: Tjock blir han ju inte , men i alla fall så att revbenen inte syns ;)

Kontrollera
1. Hästens tänder
2. Parasitstatus (köp kolla masken på t ex granngården)
3. Grovfodrets värden

bra tips; linfröpellets! Innehåller mycket bra fetter

vad är det för storlek på hästen?

ponny säger inte så mkt, är det tex en D-ponny så tycker jag det är ganska lite mat, om det inte är en väldigt nätt, men man skulle lätt kunna öka höet eller lusernen.

värdena på grovfodret vore bra om du la ut.

En liten fråga bara: Du har flytta hästen tillbaka till stallet för att den är halt..men du rider den varje dag? :confused:

i vanliga fall så får han ,
1 ½ lit lucern hack
1 lit lucern pellets
1 ½ korn
+ miniraler
om dagen , (: och 6 kg höö ,

njaa , det har jag intee, eller jo fast då ser man det intee ..

mitt vbl. sto får dagligen (höst, vår, vinter - ej kraft på sommaren):
frukost: 0,5kg korn + 2-3kg hö
lunch: ca 2-3kg hö
middag: 1kg korn, en skopa blöt betfor, ett par morrötter. 3kg hö.
kväll/natt: ca 4kg hö (ofta nåt kg mer).

tror att du kan behålla kraftfoderstaten, men prova att öka mängden grovfoder till 8kg/dag, tycker att 6kg är ganska lite.
samt kolla mask + tänder.

hmm..det finns en foder-musli som är väldigt bra just för hullet. ett sto i stallet, som RASADE i hull i vintras, gick upp väldigt fint med det i fodret..kommer inte ihåg vad den heter.

En liten fråga bara: Du har flytta hästen tillbaka till stallet för att den är halt..men du rider den varje dag? :confused:

jaah , fast jag rider ju inte nu när han är halt såklart .. om det var det du tänkte på ,

jag tror inte att han har mask ,, har avmaskat han och han är mkt fin i pälsen (:

ojoj , nu har jag sagt feel :o:angel: han får 6 kg på kvällen x) och så dår han 1 på middagen och 2 på morgonen , så ddå blir det 9kg totalt x)

jag tror inte att han har mask ,, har avmaskat han och han är mkt fin i pälsen (:

Ibland har de mask i alla fall, det finns en liten låda att köpa på apoteket och granngården bla. som heter Kolla Masken. Man skickar helt enkelt in tre bajsbollar och så får man veta om hästen har mask eller ej.

Tror du han äter mer lusern? Hade i så fall gett mer av det till att börja med, det kanske krävs lite mer proteinrikt eftersom han blev fin på bete.

Öka på lucernet ordentligt. Och fri tillgång på höt (med bra värden)om han nu kan få i sig mer av det.

Jag skulle ge mer hö och lusern.

Ge fritt med hö och öka lusernen till minst 2-3 kg/dag.
Sen kan du även ge olja 2-3 dl men tror inte du behöver ge mer korn.

:rofl:Jag tycker mest att hästarna får bukfylla/hängmage av mycket lucern/hö :confused: När jag pratade med en foderkunnig sa dom att mycket foder ofta ledde till bukfylla istället, att man skulle ge hästen typ fetare mat så att det lägger sig på rätt ställe eller nåt;) Det här var ju då i en foderbutik , så dom kanske inte har helt rätt , men det kanske tål att tänka på :rofl:

Jag har hört att dom går upp med havre...

FAST... Det kanske skulle kunna vara så att han inte trivs i det stallet... Har hört många hästar som slutat äta när dom inte trivs, dom har ju trots allt egen vilja och (tror jag) tycke. Jag skulle nog ha hittat ett annat stall. Har han sälskap där? Han kanske blir olycklig av att stå ensam...

man ska aldrig lyssna på försäljare! Självklart vill de att du ska köpa mer kraftfoder!

Ring en fristående foder rådgivare! De rekomendrar alltid ett bra hö som grund, mina hästar har fri tillgång och fick dessutom 3 kilo lusern i vintras och inte fasen vart de bukiga! Bukiga blir de om det är dåligt med protein i foderstaten, mitt hö var lite dåligt, men det var enkelt att fixa med lite lusern!

sen finns det hästar som min tex, får han havre så springer han som en tok i hagen och går ner ännu mer i vikt...

Jag har hört att dom går upp med havre...

FAST... Det kanske skulle kunna vara så att han inte trivs i det stallet... Har hört många hästar som slutat äta när dom inte trivs, dom har ju trots allt egen vilja och (tror jag) tycke. Jag skulle nog ha hittat ett annat stall. Har han sälskap där? Han kanske blir olycklig av att stå ensam...

havre kan jag inte ge han , :/ han är redan mega pigg x)

trivs i stallet det gör han nog riktigt mycket , brukar gå med 10 st hästkompisar och det funkar jättebraa,, men han är nervös när man åker och tävlar med han .. kan det vara därför han är smaal ? :o visst han har blivit betydligt bätträ än när jag fick han ,,

Hade definitivt ökat på grovfodret - fri tillgång passar ypperligt till en pålle som har problem att hålla hullet - dessutom bättre med hänsyn till hästarnas naturliga tuggbehov.

Läste nyligen att ute på bete kan hästarna "proppa" i sig runt 40 kg om dagen. Så det är väl inte så undra på om han har tunnat ut av att stallas in.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 902
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 294
Senast: Edla
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 582
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 142
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025