Hålla hemma från dagis eller låta gå?

Lupino

Trådstartare
Hur skulle ni göra/tänka i följande scenario?

Det går magsjuka på dagis med kräkningar/diarré (vet dock inte om det är något fall på vår avdelning). Min dotter är sen länge stenhård i magen och har därför sen några dagar ätit medicin mot det som beroende på bl.a dosering kan ge mycket löst bajs.

Nu på kvällen blev hon lös och bajsade en gång (efter att inte ha bajsat på en vecka). Personligen tror jag det är medicinen, men det går inte att 100 % att veta.

Hade ni hållt hemma ifall det skulle vara magsjuka eller låtit barnet gå?

Sv: Hålla hemma från dagis eller låta gå?

Hållit hemma, men i dessa tider främst för att slippa dra hem magsjuka till jul.

Hade jag gett barnet en medicin som ger löst bajs och barnet sedan får löst bajs hade jag tagit för givet att det var medicinen som orsakade detta.

Ja, fast just detta barnet har klarat sig från otal magsjukeomgångar (2 år) utan att åka på det och jag hoppades snarare kunna göra en sista arbetsdag innan julledigheten :)

På sonens förskola skulle de antagligen, oavsett vad man säger om medicinering, ringa för att skicka hem ungen om de märker att han har lös avföring och det går magsjuka på förskolan. De brukar vara ovilliga att ta några chanser.

Jag hade om jag hade en arbetsdag lämnat barnet på dagis. Har jag gett barnet en medicin som ger lös avföring hade jag ju utgått från att den verkat som den skulle.

Jag hade dock inte lämnat på dagis nu när vi är föräldralediga och dessutom snart är jul eftersom jag inte vill ha hem magsjuka. Jag har för övrigt hållt stora sonen hemma i höst när det gått magsjuka på dagis. Men så är ju en av oss föräldrar hemma också med lillebror.

Tack till er som svarat!

Så resonerar väl jag med, men jag kan ju inte veta exakt hur löst bajs som medicinen rimligen ger i just den dos hon fått (hon var väldigt lös). Hon har ätit den förut i lägre dos och då bara varit mjuk.

Men jag tror jag resonerar som så att diarré nog ger täta tömningar och inte att man bajsar löst/rinnande en gång (i kombination med medicin-behandling för att mjuka upp magen).

Alla kanske inte håller med men då finns i alla fall några som inte tycker jag är hemsk som låter mitt barn gå imorgon (och då tänker jag inte hemsk mot mitt barn för hon är som vanligt, utan hemsk för alla som vill minska smittspridning och tycker man borde hålla sig på 100 % säkra sidan oavsett omständigheter)

På sonens förskola skulle de antagligen, oavsett vad man säger om medicinering, ringa för att skicka hem ungen om de märker att han har lös avföring och det går magsjuka på förskolan. De brukar vara ovilliga att ta några chanser.

De gör dom hos oss med, men jag har faktiskt kunnat resonera med dem förut när min dotter under en period blev överkänslig mot laktos (tror vi) just efter en magsjukeomgång. Då gick de faktiskt med på att hon fick gå trots risig kista (men det pågick många veckor och så länge kan man väl ändå inte stanna hemma).

Kan jag så är jag hemma. Är hon lös nu efter att ha vart hårt kanske de blir väldig fart å de är ju aldrig kul å bajsa på sej!

Det gick bra på dagis igår, inga olyckor! Men skulle det blivit det hade det inte varit så stor grej av det heller, hon är 4 år och bryr sig inte nämnvärt om sånt, men sånt är helt klart viktigt att beakta för äldre barn!

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Jag har ju hört om hundar med järnmage men här hemma kämpar vi med att få till ett foderbyte utan att behöva leva med konstant diarré...
Svar
10
· Visningar
2 346
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 842
Senast: Dino
·
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 267
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Utreda för allergi eller inte