Hålla häst i skåne?

S

SessCa

jag är en envis och jobbig trådstartare.. :o :p

Jag och min sambo har i planering att flytta i höst. kursen ligger mot örebro, eller en stad i skåne som heter Båstad!
Anledningen till flytten ligger främst i studier.

jag har kollat upp hur det ser ut med hästfolk i örebro, men båsta är svårare att få information om! Hur är det att hålla häst där nere? någon som bor i närheten av stan eller vet något om den?

Jag vill ju först och främst veta hur "hästvänlig" staden är. Är det dyrt att hålla häst där om man jämnför med andra delar av landet. Finns det ridklubbar och bra med ridtränare?? Någon som vet? eller kan tippsa om någon som vet??? :bow: :bow:

Det är inte långt från Båstad till Laholm och jag har för mig att där är en jättefin anläggning (ryttarförening). Tror inte det är dyrare att hålla häst i Skåne än i Örebro och Skåne är hästtät, så det finns gott om bra tränare.

Nu vet jag inte något om Örebro så,men i skåne finns det gott om anläggningar och träningsmöjligheter.

Runt Båstad (som INTE är en stad, för övrigt :D) är det väldigt hästtätt och det finns massor av ridklubbar.

Som någon skrev, det finns massor av tränare och ridanläggningar. Och jag tror inte det är dyrare att hålla häst här än någon annanstans i landet. T ex lär de flesta hovslagare vara betydligt billigare här än i t ex Stockholmstrakten.

Immer

Är inte Båstad en stad?? :o
Jissanes jag som helst inte vill flytta till något litet!! :eek: men men!!! Tur ett det r hästvänligt för det är det som räknas! Ska bara bo där ett eller två år så jag kan stå ut : :D

Skåne är överlag billigt att hålla häst i. Båstad är dock inte det billigaste stället direkt...:angel: ;)
Det är dock nära till "allt", mängder av tränare, klubbar, ridhus, kliniker, veterinärer....allt :). Ett mycket hästtätt område! :) (bor själv i närheten).

Jag måste bara säga att min studietid i Örebro är den tråkigaste tiden i mitt liv..
Min bästa vän bor i Båstad och jag i Helsingborg så vi är hos varandra ganska ofta.
Så om det är så att utbildningen du vill gå finns i både Båstad och Örebro skulle jag välja Båstad.
Båstad är ganska dött under vinterhalvåret men på sommaren är det helt underbart!
Under vintern pluggar man ju ändå samt har pålle. Sen är det ju inte så långt till Ängelholm som är en rolig stad! :D
(Bodde där innan och brukar hålla till där på helgerna)
Helsingborg och Halmstad ligger ju inte heller så långt bort..

Berätta gärna när du bestämt dig! Kanske upplägg för Buketräff? :bump:

Det är min sambo som ska plugga, och det är en radio utbildning som han söker i båstad. och i örebro som teaterpedagog. Fast eftersom vi flyttar båda två så har ju jag lika mycket rätt att bestäma! båda städer känns ju lika lockande fast av olika orsak. Båstad känns ju såå långt bor från mamma och pappa :( :cry: :cry: är så hemtam :rofl:

fast ändå känns skåne lockande för att man vet att det är vackert är på sommaren. och dels pga av det är så hästtätt.

Jag äger ju ingen häst just nu! skulle ha köpt en nu i vår men pga av flytten bestämde vi oss för att vänta! och se vilka möjligheter vi har! :D

Har du häst i Båstad så har du ju hela Hallandsåsen att rida på :love:

*gör lite extra reklam för skåne* :D

Haha, nej jag har funderat och skåne låter inte så dumt! orolig för om vi kommer förstå varandra. Själv pratar man grov värmlandska (fast jag bor utanför sthlm) och skåningarna har ju en dialekt för sig :D Och en buketräff skulle inte vara dumt! :rofl:

I Båstad har du nära till stranden också där du kan rida under hela vinterhalvåret. Bara det hade nog räckt för mig...

Oh! vad underbart! att kunna rida på stranden ger ju självklart ett stort pluss i kanten :rofl: :rofl:

Då ska ni inte köpa hus/gård här nere eller? eftersom det gäller en begränsad tid?
Inte för att jag är jätte insatt, men det lilla jag har kollat tycker jag att det finns lite dåligt med just gårdar till salu, och de som finns är svin dyra! Skåne låg väl på 4:e plats över dyraste husen i hela sverige?
Men som sagt, det är kanske inte ens aktuellt!
Välkommen ner om det blir så!

Nej vi kommer nog inte köpa hus till en början iaf! det beror väl helt på hur mycket vi trivs. Skulle vi fastna för skåne så är det inte omöjligt att vi köper hus längre fram men till en början är det inte aktuellt!

Fast jag vill helst av allt ha eget stall på gården, men har man tur så kanske man kan hyra ett hus i så fall. :D

Båstad - ingen tvekan! Jag känner inte till någon av städerna detaljerat men bara läget! Båstad åker man förbi med tåg mellan Göteborg och Malmö (tills de gräver ner oss i Hallandsåsen) och jísses så vackert det är att uppifrån Hallandsåsen titta ner över stan och havet.

Som redan sagt, inte den billigaste hörnan av Skåne - känt för sin årliga internationella tennisturnering t.ex. men att ha just häst är ändock billigt i Skåne eftersom det är så fullt av gårdar överallt och tätt mellan ridhusen så även om man inte står på stor anläggning så har man nära till dem.

Vill du ha mer liv kan du ju som någon säger bo i Ängelholm istället, eller ta dig uppåt till Halmstad. Men jag skulle nog fastna i Båstad. Så många naturområden runt omkring så det är inte klokt. Hallands Väderö, Norrvikens trädgårdar, Hallandsåsen...det bara vimlar ju av utflyktsmål. Se här: Båstad Turism

Vad gäller klubbar kan du ta en titt här: Skånes Ridsportförbund och klicka på kartan. Tänk också på att du är väldigt nära de halländska klubbarna som Laholm...

Tack tack tack!!!! :bow: Den där adressen till båstads hemsida var underbar!!! Längtar redan lite tills vi ska ner i maj då sambon ska göra röstprovet på radiohögskolan :D Så man får kolla närmare på staden!! Känner inte lika mycket tvekan till att flytta dit längre!

Har inte haft häst i Båstad, men varit där lite på somrarna (semester). Då är det fullt liv o jättehärlig stämning! Det är typ tennisfolk, seglarfolk, stockholmare o så jag där om somrarna :D På vinterhalvåret är det helt dött om jag förstått det rätt...
Inte många som bor i Båstad hela året, utan de flesta hus där är sommarställen typ?
Lycka till, Båstad är underbart - iallafall på sommaren!

Tydligen så ska det finnas fina skidbackar i närheten av båsta vintertid!! då får man hoppas att dom har snö över huvudtaget på vintern :rofl:
Jag älskar ju att åka skidor och blir det mycket snö så kan man ju alltid tolka!

ja det är bara hoppas på att snön letar sig ner till skåneland oxå.... men några snödagar per vinter måste det ju va även i båstad! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Djuridik
  • Hur firar ni jul?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka