hålla eller släppa bråkig unghäst?

tessiem

Trådstartare
Idag när jag skulle släppa in hästarna blev det en lite otrevlig incident med min unghäst..

Ledarstoet i våran lilla flock (5hästar) är nämligen en hispig pissmärr :devil: som gärna föser runt de andra & hetsar upp sig för ingenting.. nåväl idag vid insläpp har öket ifråga gjort just detta. Så jag fick gå efter flocken ett tag innan min unghäst (2,5år) äntligen kom fram till mig (den enda jag fick tag i) vilket bara det var konstigt då min häst snarare brukar vara som ett häftplåster på mig. Nåväl..jag sätter på min dam en vanlig grimma med grimskaft & knatar iväg med henne från flocken mot stallet.. Jag g¨år som jag brukar med långt grimskaft med henne bakom..Ganska så ouppmärksam (dumt nog).. Iaf.. helt plötsligt far Twiggy förbi mig i galopp & börjar galoppera runt migf i cirkel..jag står sådär lagom kvicktänkt mest lite menlöst ptroooande i mitten..& i det läget far min rejält uppstressade häst i luften..om & om igen.. Hovar blixtrar & hon SER inte ens mig utan springer nästan över mig.. I det läget kastar jag mig undan & hon far iväg med grimskaftet släpandes efter sig...

När jag fått tag i henne igen så upprepas nästan samma procedur men denna gång lyckades jag hålla kvar & på nåt sätt kom vi helskinnade in i stallet.

Jag kände mig skitkorkad & orutinerad för det kändes inte som jag lyckades lösa situationen särskilt bra..

Min häst är rätt mkt hanterad för sin ålder & jag har NH-tränat i lightversion.. Hon har aldrig stressat upp sig på detta viset tidigare.

Vad gör ni? Hur hanterar ni en liknande situation? Släppa eller hålla kvar?

´Ni som NH-tränar.. om hästen brallar när ni tränar med repgrimma & långgrimskaft & liksom slår bakut åt erat håll (utan att vända upp) hur gör ni då?

För Twiggy har börjat testa mer & mer på sistone..

Sv: hålla eller släppa bråkig unghäst?

Vad blev den sån av:confused:
Jag skulle nog ta itu med situationen direkt.
Hämtat träns, hjälm o annat som kunde behövas:smirk:

Vad blev den sån av:confused:
Jag skulle nog ta itu med situationen direkt.
Hämtat träns, hjälm o annat som kunde behövas:smirk:

Hon blev sån av att flocken var uppstressade & hon kom väl halvvägs på att hon hellre ville tillbaka till flocken..:crazy:
Grejen var att alla hästar var rätt stissiga. Ledarmärren är nämligen rädd för smällare & det har väl smällt en del idag med...

Det svåra är ju att hon var stressad.. det känns fel att gå på henne för hårt i det läget, vill ju att hon ska finna en trygghet i mig (vilket jag var övertygad om att hon hade, vilket kanske inte var helt sant.. :crazy:)

Jag menar inte att du skulle gå på henne, utan bara ha redskap för att klara av att den följde med dig- även under såna omständigheter.
du visar ju då att du är en trygg människa.

Jag menar inte att du skulle gå på henne, utan bara ha redskap för att klara av att den följde med dig- även under såna omständigheter.
du visar ju då att du är en trygg människa.

Ahaaa..förstår...

Ja det har du nog rätt i.. Det var dumt av mig att ta henne i bara vanlig grimma (igen) men det var pga både lathet & av att jag var så förvånad då Twiggy brukar vara lugnet själv...

Men är det så att det brister i mitt ledarskap då, eftersom hon tydligen inte var trygg nog hos mig? Borde hon ha varit som en filbunke OM jag varit tydlig ledare?

Jag skulle släppa grimskaftet genast (alltid vid farlig situation)! Kanske skulle jag sedan longera hästen så att hon fick springa runt mig i en cirkel under kontrolllerade former. Men du har även känslan att hon börjar "ta över"?? Då är det bara att forsätta som du gör (med "NH-light"). Det kommer ju nya problem & situationer hela tiden och det är bara att lösa dem allteftersom de dyker upp......... Det finns ju inga "patentlösningar" med unghästar!

Jag skulle släppa grimskaftet genast (alltid vid farlig situation)! Kanske skulle jag sedan longera hästen så att hon fick springa runt mig i en cirkel under kontrolllerade former. Men du har även känslan att hon börjar "ta över"?? Då är det bara att forsätta som du gör (med "NH-light"). Det kommer ju nya problem & situationer hela tiden och det är bara att lösa dem allteftersom de dyker upp......... Det finns ju inga "patentlösningar" med unghästar!

Ja... hon har blivit mer & mer respektlös. Det är små, små grejer.. Hon nafsar till ibland, hon tränger ibland, hon är inte lika uppmärksam osv..
´
Ska tänka på det där med att longera henne om hon beter sig på liknande sätt..

Som du säger så finns det ju inga patentlösningar... (Tyvärr!)

"Tydlig ledare" är SÅ jobbigt! Relationen till hästen ändras & utvecklas hela tiden! Situationen behöver inte alls upprepas! Och visst kan det bero på att ledarstoet var extra allert och "pissmärrig" pga smällare! Ta't lugnt skulle jag rek. Om ett par veckor är det ANDRA saker du har problem med och oroar dig för! Ungpållen utsätts ju för nya saker hela tiden!

Men den yttersta ledaren är ju stoet- som den tillbringar hela dagarna med.
Det tar tid att få den att lita på dig- alltid.
Kommer mer med åren. Du kommer ju att hålla på med den mer när du börjar att rida den.

såna där situationer får man ta med en klackspark.

Senast ändrad:

"Tydlig ledare" är SÅ jobbigt! Relationen till hästen ändras & utvecklas hela tiden! Situationen behöver inte alls upprepas! Och visst kan det bero på att ledarstoet var extra allert och "pissmärrig" pga smällare! Ta't lugnt skulle jag rek. Om ett par veckor är det ANDRA saker du har problem med och oroar dig för! Ungpållen utsätts ju för nya saker hela tiden!

Hahaha... jo så är det väl. Jag har helt enkelt gått omkring i en liten bubbla här med min okomplicerade unghäst.. Myst & lullat runt.. Så idag när jag var nära att få en hov i huvudet så var uppvaknandet bryskt... det är ju förfasen en vanlig häst jag köpt! Som reagerar som hästar gör! Vad jobbigt då måste jag ju tänka efter innan jag gö´r saker.. :rofl::crazy:

Nejdå..visst har vi haft våra duster tidigare..men jag har VARJE gång haft full kontroll över situationen. Inte dock denna gång..

Men den yttersta ledaren är ju stoet- som den tillbringar hela dagarna med.
Det tar tid att få den att lita på dig- alltid.
Kommer mer med åren. Du kommer ju att hålla på med den mer när du börjar att rida den.

såna där situationer får man ta med en klackspark.

Ja det har du rätt i.. dock har jag bara denna.(hemma..har en häst ute på foder som kommer hem i juni)... så hon pysslas i vanliga fall om nästan lika ofta som en häst som rids. Dessutom har jag haft henne i 2 år av hennes 2,5 levnadsår...

Men visst..förhoppningsvis mognar hon med åldern & givetvis kommer hon att arbetas mer & mer under kommande år..

Vet ju att jag eg. gör en höna av en fjäder. Hon ÄR extremt lätthanterlig i vanliga fall & jag har under mina år ALDRIG träffat på ´snällare unghäst...
Men efter ett långt hästuppehåll är jag både ringrostig & hönsig,,,:angel:

Jag skulle nog själv inte släppt hästen, men jag rekommenderar gärna andra att göra det. Riskera mitt eget liv kan jag göra, men inte andras.

Men om man nu släpper hästen så skulle jag då hämtat en longerlina eller annat långt rep så att man slipper riskera att bli träffad av hovar utan att behöva släppa hästen ifrån sig.

Men för egen del skulle jag nog tappat mitt lugn i en sådan situation och krävt hästens uppmärksamhet genom att höja rösten och ta ett stadigt tag i grimman. Låtit hästen förstå att den gjort fel helt enkelt.

/M

Stadigt tag i grimman:D
jo hej du om hästen är stor så att man lättar.:bump:
en lina i grimma på tossig häst som följer flocken:eek:
Jag har t o m blivit släpad ev en åring o bröt nyckelbenet.

Hahaha... jo så är det väl. Jag har helt enkelt gått omkring i en liten bubbla här med min okomplicerade unghäst.. Myst & lullat runt...

"Mysa och lulla runt" - tänk vad man glömmer att göra det emellanåt - alltså NJUTA av de problemfria perioderna! Det ska jag göra nu - enda "problemet" för närvarande är lite "täckesskav" på höftknölarna - ingenting mao. Tack för den tankeställaren! In i bubblan drar jag mig tillbaka....:) Det löser sig med din ungis också!
Ju mer tid du kan vara med henne ju bättre.

Bara en tanke... Funderar på hur mycket man ska bråka med träns på en unghäst. Om man jobbar med att hästen ska acceptera bettet så är det kanske dumt att ta träns när hon bråkar... Kanske räcker det med att ta grimskaftet ett varv om näsan?

Jag har hängt runt halsen på halvtokig häst och överlevt. Men inget jag rekommenderar till någon annan att göra.
Har hängt i grimman en bit upp i luften på flera, heller inget för ovana att göra.

Jag skrev bara hur JAG skulle gjort.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 698
Senast: yamyam
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 240
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 473
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama