Hålla dräktigt sto inackorderat -smittorisk

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare missan
  • Startdatum Startdatum
M

missan

Jag ska betäcka i vår och har nu börjat oroa mig för allt som kan gå fel... :crazy: Har min häst inackorderad och tanken är att hon ska stå kvar där fram till ungefär december. Oroar mig nu för abortvirus.

Hon står i utebox och de går ute på bete 3-4 månader på sommaren, de hästar hon går med är inte ute och tävlar men alla rider ju i ridhuset på ridklubben nästgårds. Så har även jag tänkt att göra.

Givetvis ska jag vaccinera men det hjälper ju inte hundraprocentigt.

Tips på hur jag ska göra?

Sv: Hålla dräktigt sto inackorderat -smittorisk

Du kan inte göra speciellt mycket om du tänker ha henne kvar där.
Vaccinering skyddar drygt till 60 procent.

Så risken för kastning i abortvirus är något du själv får bestämma över..

På minuskontot kan du även lägga till att OM hon skulle kasta så kan du även förlora henne också.

Ston bör hållas helt isolerade från andra tränings/tävligsindivider..

AM

Har kollat upp ett stall som tar emot dräktiga ston för fölning, där lämnar folk in sina hästar med ett spritt tidsintervall allt från 0-8 månaders dräktighet, och sen går de tillsammans i en stor flock. Borde inte det innebära en ohygglig smittorisk?

Men ni som håller på med avel -har ni era hästar helt isolerade alltså? Det måste väl finnas folk som har dräktiga ston inackorderade?

Hur vanligt är det att ston kastar pga abortvirus -nån som vet?

Nu är jag verkligen uppskrämd!

Du kommer säkert att få en väldans massa inlägg om ston som står i inackorderingsstall utan att det har hänt något..

Procentsatsen på risker har jag ingen aning om men eftersom vi har tagit på oss ansvaret att på bästa sätt ta hand om dom dräktiga travmärrarna så har vi också byggt upp en anläggning med isoleringar för inkommande ston.

Alla hålls på "egen kant"

Ston semineras hemma och dom som åker iväg på annan hingststation släpps inte ihop med övriga under en period.

Och vi vaccinerar.

Vi gör på detta sätt med respekt för våra stoägare som plöjer ner i många fall ganska stora summor för att få föl.

Virusabort kan vi få ändå, men vi försöker så gott vi kan att undvika faktum.

Det kan alltså gå bra...eller inte. Inget som jag kan sia om.

Skillnaden mellan just travston och ridston är ju att travarna sätts i avelsboxen och förblir där.

Ridston åker omkring mycket mer då ägarna vill använda dom samtidigt som dom är avelsdjur.

Därför tror jag också att det är därför hingstägarna på ridsidan ofta tar ut hela sin avgift vid konstaterad dräktighet typ 16,30, 40 eller 90.

Dom är bekanta med riskerna.

På travsidan är det ytterst få hingstägare som tar ut avgift innan stoet har fölat.
Detta därför dom står mer still och hålls ifrån tävlingsdjur.

Men som sagt..har man otur så kan man få abortstorm..mycket tråkigt för alla inblandade.

Lycka till!!

AM

Jag stod med mitt dräktiga sto i ett stall där de åkte iväg till ridhus och träningar. Jag orkade inte med att oroa mig stup i kvarten
så jag flyttade min märr till ett stuteri där hon står i ett i ett avskiljt stall med ett annat dräktigt sto. Känns lite bättre.

AM -tycker det är jättebra, hade jag lämnat min häst till ett stuteri hade jag helt klart velat att de hade ditt upplägg.

Läste någonstans att man kan vaccinera med ett kombinationsvaccin (resequin?) tre gånger innan betäckning och sedan den vanliga 5, 7 och 9-mån, för att få det bästa möjliga skyddet. Vet ni något om det?

missan

Jag hade försökt isolera så mycket som möjligt. Mitt sto kastade sitt foster efter att min andra stått på djursjukhuset (hade bara de 2, inte så mycket att göra..) och det är väldigt trist. Nu är det inte säkert att det var abortvirus just på detta, hon kastade på 122 dygn, men det finns massa annat som ka få dem att kasta.

Hästen är ju inte dräktig ännu. Varför inte först hitta ett litet trevligt stall och sedan betäcka?

Problemet är att jag har tänkt rida henne (träna dressyr) hela sommaren, hösten och halva vintern och för det behöver jag en ridbana och gärna ett ridhus -och där rider ju andra. De stall som har bra ridbanor innefattar oftast folk som tränar och eller tävlar. Moment 22...

Du kan ju ändå inte träna särskilt hårt eller tävla på senhösten, vintern o våren. Så i din situation hade jag nog försökt hitta ett lite mindre stall med ridbana o ryttare som inte tävlar så mycket.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 520
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈