hälla bort vattnet på betforen.

A

Anna78

Hej, jag ger min häst lite betfor + mineraler som är som sand.
Jag häller bort vattnet för annars fastnar mineralerna på botten men jag har hört att det inte är så bra att hälla bort vattnet.
så hur ska jag göra?

Sv: hälla bort vattnet på betforen.

Har du provat att ge pelleterade mineraler? De äter oftast hellre det är granulater. :)

Det du häller bort är vatten och melass. Så det är inte farligt att hälla bort vattnet.
// Linda

Det finns väl ingen anledning att blöta så himla mycket? Nästa gång använd mycket mindre vatten än vanligt så att betforen suger upp allt. Då slipper du hälla bort något vatten! Jag blöter inte mer än vad som sugs upp och det räcker absolut.

om du ger betfor, blötlägg det som det står på påsen, testa sen och ta lite mer vatten suger det inte upp det så gå efter vad som står på påsen, men se till så att det absolut är färdigsvällt annars blir det nog kolik

Prova att blöta upp betforen först och ha i lagom med vatten så det suger upp och blir helt uppblött... går att använda mått så man vet hur mkt man behöver... du kan strö över mineralerna efter det är uppblött och röra om... då fastnar det inte på botten... /Lina

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 201
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Städprodukter
  • Ryggont

Hund, Katt, Andra Djur