Hålla benen torra vid Rasp?

Tuvi_Leo_Horse

Trådstartare
Hej! Min kompis ponny har fått rasp och det håller på att behandlas. När vi läser på om det så står det att man ska hålla benen rena och torra. Min fråga lyder därmed; Hur i hela fridens namn håller man en hästs ben torrt under svensk vinter?! Just nu har vi jättemycket slask och snart kommer vi har lera så hur har ni gjort?

En smart grej inför natten (om de står på box) är att blåsa torrt med hårfön.

Ute försöka hitta en hage eller skärma av en del i hage som inte är upptrampad och blöt/geggig.

I vissa fall kanske man behöver trimma hovskägg/päls på benen om det gör att det blir fuktigt länge. Kortare päls torkar snabbt.

Vi fick linda under utevistelsen (stallbandage) med fukthindrande lager mellan padd och linda. Endast utsläpp i väldränerad paddock.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 752
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka