Halkiga stallgångar - pga torv?

Lotus

Trådstartare
Gångarna i vårt stall har blivit så halkiga sista tiden. Hästar som har skor halkar lätt även om de går försiktigt, och så kan vi inte minnas att det varit förr. Kan det ha med att göra att vi bytt från sågspån till torv som strö, och att torvdammet gör gångarna halkiga? Stallet är gammalt och vi tycker det verkar konstigt att flera hästar helt plötsligt börjat halka så lätt.

Något tips på vad det kan bero på och vad man kan göra åt det, tex något att strö på för att få bättre fäste i gången?

Sv: Halkiga stallgångar - pga torv?

Jag tycker att när man precis har lagt in ny torv och det är fuktig väderlek så halkar hästarna mer. Det har räckt att sopa gången noga när dammet har lagt sig så har problemet varit ur världen. Långa lugna tag med sopborsten gör att man inte rör upp dammet på nytt lika mycket.

Förmodligen har golvet blivit så slätt med tiden att det nu har blivit halt. Hästar som har slitna skor och sömmar halkar också lättare än nyskodda, speciellt på ett halt stallgolv.
Antingen får man fräsa upp golvet, klä det med gummimassa, gummimattor eller spåna en gång i mitten med fuktigt sågspån. Eller också så kan man brodda hästarna med pyttesmå brodd (ej blindbrodd), det funkar också.

Usch, det är jobbigt när golvet blir halt. :crazy: Golvet i vår uppstallningsplats har helt plötsligt blivit glashalt och totalt livsfarligt att stå på. Boven är flugsprayen (!), tro det eller ej.

Till helgen skall vi skura golvet och jag ser verkligen fram emot att kunna använda platsen igen. Skridskor är ingenting jag vill ha på mig i stallet!

kratsar ni ur hovarna innan ni tar ut hästarna i gången ? det är ju mycket halare med torv i hovarna än spån, tror att det är lite i att en klunmp med fuktig torv i hoven och på skorna gör det halare än en klump torrare spån som ramlar av efter några steg.
har jobbat i både stall med spån och torv och i torvstallet så halkar hästarna oftare när dom går ut ur boxen om man inte kratsar först.

kl - jag har torv i mitt stall och har aldrig upplevt att det känns halt.

Svarar alla:

Stallet är en kombinerad ridskola och privatstall med 57 platser, och stallet är jättegammalt. Jag har stått där i åtta år och det är först sista året som jag märkt detta att hästarna halkar, oavsett om man kratsat hovarna eller ej. Och det verkar vara minimal skillnad om hästarna är nyskodda eller ej heller. Btydligt fler hästar halkar nu än tidigare helt enkelt, och vi förstår inte varför. Golven är olika gamla och olika knaggliga i olika delar av stallet men problemen finns överallt.

Flugsprayen och torven är väl det jag kan tänka på som ändrats senaste året, vi sprayar nog mer nu än tidigare både med flugspray och pälsglans. Kan det helt enkelt vara så simpelt?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 139
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 742
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 907
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA