Halkfri bädd

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare link
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 342
L

link

Hur gör man för att få en bra bädd för stoet att föla på? Hur gör man för att få den fast i botten så föl och sto inte halkar?

Sv: Halkfri bädd

Jag tror jag prövat alla varianter...
Det som jag anser fungerar överlägset bäst är en vanlig permanentbädd.
Stadig, mjuk, varm, fast och torr.

Tror hon menar en vanlig djupströbädd.

Dvs du mockar bara ut bajset och strör ren halm ovanpå det gamla, eller så mockar man inte ut något alls, bara strör ren halm ovanpå. Den smutsiga halmen under "brinner" och det blir en stadig yta under den rena halmen, det bildas dessutom värme i bädden så om det är kallt så är det ändå varmt och mjukt för dem att ligga ner.

Hur gör man för att få en bra bädd för stoet att föla på? Hur gör man för att få den fast i botten så föl och sto inte halkar?[/QUOTE

Jag har också provat flera varianter. De senaste åren har jag gjort som så att stona står på torvbädd hela vintern. När det närmar sig fölning, runt 2-3 veckor innan, börjar jag bygga upp en halmbädd ovanpå torvbädden.

Funkar super! Ingen lukt och absolut ingen risk att de kommer ner till golvet.

Den bästa bädden jag någonsin haft var med torv i botten och sågspån uppepå, då rinner kisset rakt ner i torven och spånen ovanpå är superfräscht och lättmockat, det blir dessutom rätt kompakt. Torven suger mkt bättre än spånet MEN jag upplever att bädden gärna blir lite fuktig vilket inte är bra för tassarna.
Nu har jag inte använt den här bädden förut som just fölbädd (mina har fötts ute innan) men jag tror den funkar utmärkt med halm uppepå på torv/spån bottnen.

Nåt som min stallägaren sa som är värt att tänka på är att det är bra om det inte är för mycket "fluffig" halm eftersom det blir tungt att gå i, en liknelse är att man går runt i vatten= motstånd. inte bra varken föl tungt högdräktigt sto eller nyfödd fölis. Utan att man börjar med lite halm, låter det packas och lägger in mer, låter det packas osv.
Jag är annars en sån som gärna lägger in en halv fyrkantsbal eftersom det ser så mysigt ut men mitt ena sto blev faktiskt lite gallig i benen då så nu när jag minskat ner på mängden fluff-halm så är hon torr och fin igen.. :smirk:

:DJag har bara fött upp ett föl och har för närvarande inte ens häst. Däremot anser jag mig ha VG i att sköta en permanentbädd:rofl: så här kommer ett svar:

Jag hade alltid mina hästar på permanentbädd. Den lades in på hösten och togs ut på våren. Underlaget var vanligen spån, men jag har även prövat torv och halm samt kombinationer. Bäddarna var mjuka men fasta, mycket lättskötta samt luktfria. Dessutom gick det inte åt så mycket strö. Principen är som det har beskrivits: man mockar ut högarna och lämnar det blöta. Det är viktigt att man har en kratta, så att man kan fördela spånet jämt. Även det blöta ska räfsas runt! Sedan krattar man torrt spån (som alltid samlar sig längs väggarna) över så att ytan är torr och fräsch.

Med tiden packar sig det våga spånet så man får en botten, inte helt olik en ridhusbotten. Det är för att få en jämn yta det är viktigt att man inledningsvis fördelar även det våta spånet/torven. Annars blir det lätt en hög, våg bulle i mitten och löst spån/torv i vissa delar av boxen.

Jag lade om bädden en gång varje säsong. Då tog jag bort allt det blöta som verkligen var vått, för hur väl man än räfsar så packar det sig bättre i vissa delar av boxen. Sedan fördelade jag det "lite" våta i hela boxen och hällde nytt, torrt strö över.

Om du har ett sto som skall föla så föreslår jag att du lägger in bädden nu. Börja med att ha in mycket strö. Använder du spån, kalka boxgolvet (vanlig foderkalk) innan du lägger på spån. Du behöver inte kalka med torv (beror på torvens egenskaper - den binder ammoniaken själv). Om bädden hinner bli lite för våt så kan du lägga om enligt ovanstående ca en månad före fölningen. Dock tror jag inte att det behövs eftersom du börjar nu.

Någon tid före fölningen börjar du tillföra halm och lägger det ovanpå permanentbädden. Halmen skall vara fräsch och bytas dagligen. Tillför ny torv/spån då och då så att även permanentbäddens yta håller sig fräsch. Jag har alltid lagt in strö en gång/vecka när jag har haft permanentbädd. En bal torv/spån har det gått åt, men egentligen hade man kunnat snåla lite mer.

Själva permanentbädden är resårmadrassen och halmen bäddmadressen liksom...

Tack alla för jätte bra svar.. Jag har nämligen börjat fundera på det här då mitt sto ska föla i April, har börjat lägga en bädd nu och det är tänkt att den ska få ligga kvar tills efters fölningen, dock med halm över. Men det jag undrar är att, måste man ha kalk på golvet? Jag har endast spån i bädden och har inte lagt kalk.. :/

Nej det måste man inte, det finns studier som pekar på att det inte gör någon skillnad alls om man har kalk eller inte.

Ditt svar var verkligen toppen.. =) Det jag undrar är, hur lång tid det brukar ta innan det "sätter" sig, alltså hur länge man ska "vända upp och ner på hela boxen" för att det blöta spånet ska fördelas jämt, för nu har jag haft min bädd i snart tre veckor tror jag och den är fortfarande mkt lös..
Jag mockar ut bajset varje dag, och ca varannan dag så vänder jag på allt spån och fördelar ut det våta spånet jämt.. sen tar jag torrt spån överst.. Gör jag rätt?

//Diana

Ditt svar var verkligen toppen.. =) Det jag undrar är, hur lång tid det brukar ta innan det "sätter" sig, alltså hur länge man ska "vända upp och ner på hela boxen" för att det blöta spånet ska fördelas jämt, för nu har jag haft min bädd i snart tre veckor tror jag och den är fortfarande mkt lös..
Jag mockar ut bajset varje dag, och ca varannan dag så vänder jag på allt spån och fördelar ut det våta spånet jämt.. sen tar jag torrt spån överst.. Gör jag rätt?

//Diana

**Puttar**

//Diana

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
752
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Ramona
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Mia_R
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
958
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka