Halkar med bakbena

V

Vikkan

Hej.
jag har en häst som är 19 år och när vi är ute och rider så halkar han till med bakbena ibland.:confused:
Vet ni vad de kan bro på?

Sv: Halkar med bakbena

en häst jag rider snubblar till med bakdelen ibland och vi tror orsaken är att han är ojänmt musklad i vänster resp. höger sida och han är stel just nu när han inte rids så ofta..ska låta en kiropraktor kolla på honom.
hoppas det löser sig: )

tack:D man kanske ska kolla upp de och ta dit en kiropraktor.

Någon som vet exakt vad spatt innebär?:smirk:

Min halkar ibland när det är väldigt torrt ute. Verkar som att torrt, hårt grus/sten gilder mot skorna på något sätt. Särskilt i nedförsbackar.

Annastazia skrev:
Någon som vet exakt vad spatt innebär?:smirk:

Spatt är en kronisk torr inflammation i hasleden med nedsmältningsprocesser i ledytorna och benpålagringar i ledkanterna, i de flesta fall på hasens inre främre del (sk. spattknöl). Hasen består av fyra leder och det är oftast de två nedersta lederna som drabbas.

Spatt är en progressiv ledinflammation orsakad av upprepade kompressioner (sammantryckningar) och rotationsrörelser. De nedre lederna som oftast drabbas, är sk glidleder och inte direkt involverade i böjrörelsen av bakbenet - till skillnad från den översta leden, som har störst betydelse för hasens totala rörelse. Det är tur eftersom sjukdomen alltid resulterar i en sammanväxning (fusion) av lederna (och därför ingen smärta förenad med rörelse).

Fusionen medför alltså att två benbitar växer samman och leden upphör att existera och kan inte medverka till hasens rörelse över huvud taget. Den hälta som uppstår vid spatt och som förvärrats ju längre spattförloppet fått fortskrida, minskar när de berörda lederna väl har vuxit ihop för att slutligen i stort sett upphöra helt.

Det är vanligast att båda hasarna drabbas, men ensidig spatt förekommer.

Det råder många skilda meningar hos veterinärer och annat kunnigt hästfolk, om varför vissa hästar drabbas. En vanlig mening är att spatt är en följd av överansträngning av bensystemet, ofta i kombination med exteriörfel och dålig uppfödning. Unghästar med dålig mineraltillförsel kan drabbas av spatt. Anlag för spatt kan nedärvas i form av exteriörfel.

En intressant teori är att spatt är hästens eget sätt att försvara sig mot något som gör mycket ont. Genom att leden växer samman förhindras rörelsen i hasen och smärtan (t.ex. muskelsmärtan) försvinner.

Läs mer på:
http://user.tninet.se/~xvj408j/spatt.htm

min pålle har halkat till i bakdelen och varit oren i gången. jag tog ut equiterapeuten som kände att han är spänd och öm i ryggen mellan sadelläget och korset :crazy: han har fått akupunktur och laser. han kommer idag och tittat igen för att se om han är bättre nu.

så ta ut någon som kan gå igenom hästen. Kanske din med kan ha ont i ryggen eller nåt??

Min häst halkar bak ibland när vi går på asfalt eller i stallgången (slät betong), bakbenen/bakbenet åker liksom inunder henne. Fast bara på asfalt, jag antar att det har med underlaget att göra

Men vad är då utläkt spatt eftersom spatt är kroniskt? Symptomfri spatt typ, eller?

Tack för alla svar:idea: men hur vwet jag om han har spatt?

Det gjorde min häst också, hon liksom "tappade ett bakben" alltsomoftast. Men det försvann när hon blev starkare.

Immer

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 493
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
497
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
261
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
574
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka