halkar de på pressening?

Linnea_

Trådstartare
Vet inte om det är rätt ställe att lägga tråden men hoppas det. ..
Jag har två hästar på lösdrift i omgjorda boxar med betonggolv som strös med spån. På vintern fryser spånet ihop till en enda kaka som inte går att få bort förrän det tinar på våren. .. det kan inte vara skönt att sova där. :(
Så om man först lägger ett tjockt lager spån och sedan en pressening på och därefter ytterligare ett lager spån. Då håller sig det undre laget sig torrt och mjukt och det övre går att mocka bort. :D Men finns det skaderisk/halkrisk??:crazy: de är barfota båda två! Finns det något annat billigt och enkelt alternativ?

Sv: halkar de på pressening?

Ta inte presenning + spån, som gjort för att de ska halka på. Skulle hellre ta halm om möjligheten finns istället för spån-

=)

Om du anlägger en bädd så värmer det ju underifrån, det tror jag hade varit det enklaste.

Ta inte presenning för det kommer bli för halt eller flyttas omkring.

Bättre alternativ är då
tjock gummimatta som man har i boxar
halm under

I överlag röstar jag för halm i vindskydd för det finns alltid en viss frysrisk för spån tycker jag och då blir det hårt/knöligt för hästarna att ligga på samt omöjligt att mocka.

Bädd är också ett bra alternativ, att man låter kisset vara kvar, antingen delvis eller hela tiden.
Då blir det som en "kompost" längst ner som hela tiden gör att det värmer underifrån.

Pressningen kommer aldrig ligga still.

Varför fryser spånet? Köp torrt spån istället, lägg det i botten och sen halm på. Eller testa halmpellets eller liknande, något som är torrt från början.

Tror inte presenning håller. Ser många problem med att få den att ligga kvar, ligga slätt och förstår inte riktigt poängen med det heller..

Har aldrig varit med om att spån fryser :o Trots många många många år med spån och betonggolv har det aldrig varit några problem.
Prova att grunda med lite torv och anlägg en riktig bädd. Mocka ut bajset varje dag och låt urin vara kvar (rör inte själva bädden alls!). Fyll på med strö ovanpå så bädden håller sig varm och "levande". Har hört några som stött på EM (effektiva mikroorganismer) men vet inte alls om det fungerar eller ej.

Förra vintern mockade jag Aldrig urin för det går inte över huvud taget. Förstår inte hur det inte fryser....?? Men det blir ju en hård kaka med spån bara! Spånet är torrt men det är urinet som fryser. Blir det inte liknande med halm?

Har du för lite spån då? Där jag stog frös det aldrig,trots att vi hade närmare -25 hela vintern.... Urinet mockades aldrig ur,men fylldes på med spån flera dagar i veckan. När ligghallen tömndes på vårsidan var den säkert en halvmeter hög,varav själva packade bädden var kanske 30 cm? Sen torrt fluffigt spån resterande 20 cm. Var mjukt och varmt hela vintern.

Så om det blir en hård kaka för dig så gissar jag på att du har för lite spån helt enkelt.

Vi hade kutterspån,vad har du? För sånt där fint sågspån vet jag frös när man hade hästen på box och man köpte på säck som man packade själv. Var ett helvete att få ut det i boxen på vintern,man fick hacka sönder klumpar,så det är nog mycket fukt i det spånet,om du kör med sånt så kanske det fryser pga det?

Vi provade halm i början då stallägaren trodde det skulle bli för kallt för spån,men det vart så himla grisigt i ligghallen då,så stallägaren körde enbart med spån sen efter det och som sagt så frös det aldrig och var lättstädat.

Senast ändrad:

Man får nog räkna med att det fryser till när det blir kallt.
Se till att det ligger löst strö ovanpå.
Bädden blir bättre med torv/ spån.
Hästarna har ju vinterpäls / alt täcke. Dom lägger sig gärna ute vid minusgrader utan att bekymra sig.
Man får se över bädden när den tinar och blir sunkig det mår hästarna sämre av.

Liknande trådar

Utrustning Min häst kissar utan undantag alltid i transporten. Jag har rejält med kutterspån men det blir ändå blött under spånet på golvet. Hur...
2
Svar
23
· Visningar
2 306
Senast: HannaZ
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 804
Senast: skuggi
·
Hästvård Som det ser ut i dagsläget kommer min häst stallas in första Mars, jag vill ha bädd åt honom i boxen,dels för att det ger lite värme,och...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: MonteRose
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama