Halkade på ridbanan - fortfarande halt

Ireland

Trådstartare
Mitt halvblod halkade till på ridbanan vid longering för ca 3-4 v sedan. Han haltade då lite och jag tog in honom. Lät honom vila en dag ch tog ut honom igen och han var rätt så halt. Tänkte att han sträckt sig så lät han vila. Nu är han fortfarande halt (bak) och jag har fått en tid till kliniken om ett par dagar. Bara funderar på vad det kan vara som sitter i så länge? Han vek sig och landade på höften kan man säga, med bakdelen i backen men höll sig uppe med frambenen så gick inte ner helt. Baken bara slank iväg under honom.
vad kan det vara?

Sv: Halkade på ridbanan - fortfarande halt

Sträckningar kan vara förrädiska, kan ta oerhörd tid i anspråk till att läka. Du gör rätt i att kolla hästen på klinik, men har själv en häst som sträckt sig och står på sin tredje vecka nu. Han är iofs på bättringsväg, nu har han förutom metacam käkat Arnica samt fått laserbehandling på sträckningen.

Den kan ha gjort illa ena SI-leden. Precis samma scenario gjorde min häst i hagen när tjälen hade släppt på ytan- för många år sedan.

Den fick en lårkaka över njurtrakten.

Be ngn leda den o se om korset är rakt.

Självklart ska du åka in med den:bow:

Ja just det har jag med tänkt på, att han blivit sned. har försökt få tag på min eq för att titta på honom men inte fått nåt svar.
Han har inte varit varm eller svullen i benet så kan tänke mig att det sitter högt upp. Och med detta kalla vädret och att underlaget är som det är gör ju inte saken bättre heller :(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 798
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 114
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 108
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 104
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31