Hål mellan hovvägg och kötthov..

the_connemara

Trådstartare
Har ni någon erfarenhet av det? Typ bärrandsröta lr någe tror jag det heter.. Sprickor som är ca cm djupa..

Vad göra åt det? Det håller på att läka ut, hafti tjärdrev o så innan men de är för små nu så det är ingen ide. Bara kratsa varje dag? (blir ju inte värre)

Läs senaste Ridsport! Där var en stor artikel om detta! De rekomenderade bland annat att tvätta eller spruta i Virkon S som är bakteriedödande.

Försök att hålla torrt och rent. Som du säger är ju tjärdrev bra. Det gäller att se till att det bara finns friskt horn - allt som är mjukt eller skadat måste bort innan det sprider sig mer!

/C

Hålvägg det du beskriver, för den som inte vet. Det har redan sagts hur man behandlar. En sak att tänka på dock, är att de bakterier som angriper hoven troligen finns i marken, så hagbyte kan vara bra. Det är olika hur hovslagare behandlar. Har även sett behandlats genoma att helt enkelt skära bort allt det angripna och sedan sko väl, inga medel på alltså.
Hälsning Maja

vårt halvblod har haft hålvägg, hovis skar bort allt och ersatte med plast av ngt slag. Men sen hade han en väldigt stor hålvägg, hela hoven var nästan ihålig :crazy: så nästen hela hovväggen skars bort och det blev en grön hov istället :crazy: Men tackvare en underbar hovslagare så är han ridbar igen :) har hört någonstans att ekollon kan vara orsak också, men har inte hört så mycket om det.

Jo i stallet där hon fick det trodde hovis att det nog berodde på ngt i marken för det spred sig till hästar som gått/bytt i samma hage, någon häst fick det dock ändå :confused: Men iaf.. Då är det som jag tror, kratsa noga.. Funderade ett tag på att låta leran vara kvar (efter att vi varit ute och gått) eftersom det fastnar stenar i de små springorna men hon får nog stå ut med lite sten då och då tills d har läkt ist för att fördröja läkningstiden..

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 886
Senast: starcraft
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 685
Senast: skuggi
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka