Hål i tänderna av socker?

L

Lollo_ok

Får hästar hål i tänderna av socker?

Har hört att man inte ska ge hästar sockerbitar som godis eftersom det förstör tänderna (precis som på människor), stämmer detta eller är det en myt?

Har även för mig att jag har hört att socker inte är farligt p.g.a. att hästarna har ett enzym (som människor saknar) som spjälkar/bryter ner sockret innan det hinner påverka tänderna...

Villket av dem är det som stämmer? :confused:
Spelar det någon roll om sockret kommer från gräs, betfor eller rent socker? (fruktos, sakaros och de andra socker "arterna" ligger väll rätt nära varandra kemiskt om jag mins rätt från kemin?!)
:crazy:

Sv: Hål i tänderna av socker?

Jag har hört att hästen dör utav sockerförgiftning innan tänderna hinner påverkas så pass att det blir håll på tänderna.

Dock tycker jag inte man ska ge socker å liknande godis för människor till hästar utan hålla sig till mer naturliga produkter så som frukt och grönt.

Jag hade för mig att betfor var en slagprodukt från socker framställningen. Minns jag fel då?

Japp, betfor är en restprodukt av sockerframställning från betor.

Dör av socker förgiftning :crazy: !!! Det har jag aldrig hört om. Äter inte hästar i det vilda JÄTTE mycket socker (som de får i sig via gräs???). Läste i betfor tråden att det är mer socker per kg gräs en per kg betfor om jag inte mins fel :confused:

Är inte det en annan sockertyp?

Vet inte hur mycket det krävs men kanske borde ha sagt att jag har för mig att det är en relativ omöjlighet för en häst att dö utav sockerförgiftning. Bara det att dom får det innan dom förstör tänderna efter vad jag har hört.

Har hört att man inte ska ge hästar sockerbitar som godis eftersom det förstör tänderna (precis som på människor), stämmer detta eller är det en myt?

Det är en myt. Hästen har en helt annan "miljö" i munnen än vad vi människor har, och den får inte hål i tänderna av socker.
Mycket annat som hästar äter innehåller också socker; gräs, betfor, morötter, äpplen osv.

Immer

knapplån
Det finns flera olika sorters socker i gräs, socker bitar, betfor osv.

Jag har inte hört att de förstör sina tänder, vet ej. Men jag har hört att man inte ska ge dem socker och har också hört eller antagit att det kan göra dem besvärliga. De kan ex börja tigga socker och småbitas. Detta hörde jag redan som barn. jag har därför aldrig gett socker till vare sig hästar eller hundar så jag vet inte om det stämmer.

Vissa hästar kan börja tigga och nafsa om man har för vana att handmata dem. Det har ingen betydelse om man handmatar dem med socker eller morötter eller annat.

Själv handmatar jag mitt sto med socker sedan jag köpte henne 2001, och hon tigger aldrig. Unghästen, som vi haft sedan november och som vi aldrig handmatat med vare sig det ena eller det andra, tigger alltid. Valacken vi köpte för två år sedan var också duktig på att tigga och nafsa, men då vi konsekvent undvikit att handmata honom har han slutat med det.

Immer

Vissa hästar kan börja tigga och nafsa om man har för vana att handmata dem. Det har ingen betydelse om man handmatar dem med socker eller morötter eller annat.

Själv handmatar jag mitt sto med socker sedan jag köpte henne 2001, och hon tigger aldrig. Unghästen, som vi haft sedan november och som vi aldrig handmatat med vare sig det ena eller det andra, tigger alltid. Valacken vi köpte för två år sedan var också duktig på att tigga och nafsa, men då vi konsekvent undvikit att handmata honom har han slutat med det.

Immer

Där ser man vad olika det kan bli.
Jag har faktiskt slutat att ge mina hästar godis från handen. Jag ser egentligen inte någon anledning till att göra det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka