Hål i hoven!

aysha

Trådstartare
Har hand om en kompis häst för tillfället. Och hans matte upptäckte i söndags att han hade ett hål på utsidan av hoven, som en ficka ner.

Sen blev hon tvungen att åka och föda barn (:love:), så jag har hand om honom nu. Kan jag göra nåt åt det? Sköljde ur det igår och det ser vitt och mjukt ut på insidan... :eek:

25905738.jpg

Sv: Hål i hoven!

Skölj med jodopax och undvik leriga hagar är mitt tipps.. nu är det svårt att bedömma hur djupt hålet är. men från den här vinkeln ser det inte alarmerande ut.. Vad är det för beslag han har?? *nyfiken*

Jag skulle ringa en hovslagare som kom och tittade på det. Jag tror inte att man ska hålla på och "gegga" för mycket då hoven lätt kan bli svampig.

Prova att ring en hovis och rådfråga bara om du känner dig osäker.

Lycka till. :)

Ja, den tanken slog mig också, känns ju som leran "gnager" i det...

Han har vanliga skor och det gröna är snösulor :)

Ja får kanske göra det i morgon. Det pinsamma är lite bara att hon har en som jag hade innan, men som jag inte var riktigt nöjd med, så jag bytte... :o

Men här på buke finns det ju duktiga hovslagare! :idea: Var är ni!? Hjääälp!

:D

jDet ser ut som det jag hade likadant på mitt arabsto för några veckor sedan. Fick jättepanik och ringde hovslagaren men h*n sa bara att det troligtvis var en gammal hovböld. Spricken/klyftan blev sedan ett hål rakt genom hoven och sedan lossnade hovväggen utåt. När min hovis kom så verkade h*n bort den biten. Det skulle ta ca två verkningar efter det att hoven skulle bli bra. Han satte på skor (och snösulor).men minsta lilla som skon lossnar så får jag totalförbud på ridning.
garage008.jpg

garage011.jpg

nyverkad och med ny sko. Hovis fick värma upp skon och ändra form och göra nya sömhål så h*n kunde få skon att sitta på.
ridskola015.jpg

Mest troligt är att det är ett kronrandstramp/skada som växer ner och har blivit en liten klyfta.
Borsta ur det och tvätta rent med jodopax för att förhindra röta.
Det är lätt att det blir fuktig smuts liggande i klyftan som orsakar röta i hornet.
Håll rent tills hovis kommer ,som då kan skära rent så inte mer smuts lägger sig i fickbildningen i hornet.

Tack för svar :) Ska göra detta? Kan man kanske sättasilvertejp eller något runt hoven så det kanske hindrar mer smuts från att komma in?

Tack för svar :) Ska göra detta? Kan man kanske sättasilvertejp eller något runt hoven så det kanske hindrar mer smuts från att komma in?
Nej ingen tejp helst.
Låt det va luftigt och borsta ur det varannan dag åtminstone och tvätta med lite jodopax,det är så litet så det är nog ingen fara, hästen skall väl skos snart också kanske?Du behöver inte akut ta ut nån hovis ,håll det rent bara tills hovis kommer nästa gång. Tat lugnt.:p

När hoven är torr kan man pensla i lite trätjära i hornklyftan så förhindrar du att fukt och smuts tränger djupare i sprickan.

Jag tror också att det kan vara en gammal hovblöd. Min häst fick också en sådan ficka och efter två verkningar så var den borta.
Tvätta med väteperoxid det bubblar rent bra.

Jag skulle bandagera hoven så inget smuts kommer in. Och sätt någe bakteriedödande på kanske? Jag skulle gärna åka till klinik och sko :laugh: Lycka till!

Tack alla för svar! :)

Har nu pratat med min hovlagare och han menar att det inte är någon fara med det. Behöver inte göra något speciellt alls egentligen åt det säger han, det växer ju ner så småningom. Och jag litar på honom.
Självklart kommer jag ha koll på det så det inte blir värre, så klart!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
4 050
Senast: Hazel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Valet i USA