Hagstandard i Göteborg

Maran

Trådstartare
Jag ska flytta till Göteborg i slutet av sommaren och kusen måste flytta med. Känner inte alls till trakten och funderar över hur det är vanligt att hagarna är. Till att börja med förstår jag att hästgårdarna/anläggningarna ofta inte har lika mycket mark i Gbg som de kan ha här i Småland och att hagarna därför blir mindre/sämre. Men hur är normalfallet?

Jag har tittat på en stallplats öster om stan som verkar väldigt bra och stämmer med mina önskemål i allt utom hagarna. De har tidigare haft hästarna i flock i lite större hagar, men ska gå över till grusade rasthagar av frimärksmodell med 1 eller ev 2 kuse/hage. Skälet är att marken är av så dålig kvalitet (lera, lera, lera och bitvis rejält kuperat) så det blir helt söndertrampat, hästarna får mugg och tappar lätt skorna. Dessutom stod hästarna mest vid grinden och hängde eftersom de inte ville gå i geggan. Min häst är van att gå ihop med minst en häst. Typ av hage har varierat från liten geggig vinterhage till stort sommarbete och hur mycket han rör sig varierar beroende på kompis/ar och hagens utformning.

Är det vanligt i Gbg-trakten att hagarna blir så här dåliga? Är det vanligt med små grushagar vid de lite större stallen (typ >10 hästar)? Är jag för kräsen som vill ha bra hagar också? Eller ska jag chansa på att hästen kan trivas ändå?

I så fall kommer jag att ordna sommarbete på annat håll och ha honom på det ca juni-okt. Ev även ge honom ca en månads vinterlov i Småland där han känner både folk och fä. I och för sig går det ju alltid att flytta om det inte funkar... Men det är inte kul att flytta runt heller för någon av parterna, så jag vill helst försöka pricka så rätt som möjligt direkt.

(Kära moderator - jag hoppas att tråden ligger på rätt ställe. Den handlar ju mera om anläggning än om vård.)

Sv: Hagstandard i Göteborg

Hagstandarden är så klart olika i olika stall, men generellt är det små rasthagar vid de större stallen. Har även haft hästar inackorderade i stall där det inte fanns några hagar alls till hyresgästerna,fast det var många år sedan. Ett tips är att också kolla att det finns några ridvägar så att du inte bara har en massa asfalt att skritta runt på....Det är vanligt att hästar som står på sådana stall åker på sommar bete varje år för att få lite gräs, men det kan ju vara svårt att samordna med tävlingar mm. Det bästa är om du kan hitta ett litet stall nära en större anläggning skulle jag tro.

Tack för svaret. Stallet jag kollade på ligger på landet med mycket skog runt trots att det bara är 15-20 km från centrala Gbg. Ägarna sa att det är gott om ridvägar och det ser ut att stämma, alltså en av sakerna jag gillar med stället.

Det spelar ingen roll för mig om jag har hästen i ett litet eller stort stall, huvudsaken är att det stämmer hyfsat med mina önskemål. Stallägarna menade att marken generellt sett är kass runt Gbg pga mycket lera i marken --> hagar som trampas sönder och blir lerträsk istället om man inte grusar. Det jag funderade över är om det verkligen är så illa överallt eller om det är sämre på vissa ställen än på andra beroende på jordart etc.

Jag tycker mig ha upplevt att hagarna är mindre leriga i södra göteborg (eller man kanske skall säga söder OM göteborg). Min häst står i lindome, 2mil söder om stan, o hagarna är finfina med gräs hela vintern. Vi har grusat där vi fodrar o vid ingången. Men vi har heller inte så stort tryck på våra hagar.

Något jag hört på en hovvårdskurs är att det i norra göteborg är vanligt med bärrandsröta, o om jag inte minns helt fel så var det pga nån basilusk i marken o att det är så lerigt. Kan minnas fel! :confused:

Ok, kan vara bra att veta, tack. Jag ska bo i Kortedala och jobba på Hisingen, så då går söder bort tyvärr pga avstånd och efter jobbet-köer.

Maran skrev:
Ok, kan vara bra att veta, tack. Jag ska bo i Kortedala och jobba på Hisingen, så då går söder bort tyvärr pga avstånd och efter jobbet-köer.

Kanske något ute på hisingen då? Var och tittade på medryttarhäst där ute tidigare och det verkar finnas massor av hästar där ute, å någonstans bor de ju. Lycka till med stall letandet!!!!

På Hisingen finns det en del ställen med fina hagar. Sätt annars ut en annons och efterlys bra hagar.
Jag vet dock vissa ställen längre norrut som har jättefina hagar, dock så är det en bit från stan.

Jag bor i Kortedala och hade då hästen i Ale kommun. 3 mil till stallet. Man åker dit på 20 min. Kan du tänka dig ha hästen därute så kan jag tipsa om lediga stallplatser.

Jag upplevde Göteborg med omnejd som lera, lera och åter lera. Spelade inte någon roll om det var stora eller små hagar. Visst fanns det mer och större torrare platser i en stor hage, men ingången blev alltid mkt sörjigt. Men jag tror större anläggningar och ordentliga inackorderingsstall har bra och väldränerade hagar. Jag har bara erfarenhet av stall, små som stora, i utkanten av Göteborg (norrut och västerut), med små till enorma hagar.

Maran skrev:

jag bodde i Kortedala en period och hade häst som stod i Lerums kommun. Hemska ridvägar (=inga i princip) och frimärkshagar, hästarna gick en och en... Tittade runt på stall i trakten och fick samma intryck som du, väldigt små hagar på de större ställena, berodde det på lera eller andra orsaker låter jag vara osagt.

Hej!
Det finns många stall på Hisingen och en del av dem har riktigt bra hagar. I norra Göteborg går de oftast i grusade eller delvis grusade hagar (ej rutor) när det är blött och på gräshagar när det är torrt/fruset. PM:a mig gärna om du vill ha tips på bra stall på Hisingen. Skriv gärna vad du söker också.

mackan skrev:
jag bodde i Kortedala en period och hade häst som stod i Lerums kommun. Hemska ridvägar (=inga i princip) och frimärkshagar, hästarna gick en och en... Tittade runt på stall i trakten och fick samma intryck som du, väldigt små hagar på de större ställena, berodde det på lera eller andra orsaker låter jag vara osagt.

Jag bor i Kortedala och har min häst i Lerums kommun, i gråbo närmare bestämt.

Och jag måste haft tur, gissar jag, efter din beskrivning?! :eek:
Våra hästar går i jättefina hagar! Leran kan man väl inte komma ifrån om det är regnigt ute, men vilken hage skulle vara helt lerfri efter sådant väder?
Vi har hästarna i stora naturhagar, på vintern går hästarna i flock på åtta - nio hästar, tillsammans i en stor skog, som mynnar ut på en åker. Dvs de har mycket att klättra på bland stock och sten, men har även en stor åker att beta av de strå som växer vintertid. :smirk:
På sommaren har vi tre-fyra beteshagar att välja på. Två av dem slår stallägarna hö på och därför är dessa kanske "gigantiska rektangulära" hagar, men betet är kanonfint och jag har hört att jorden är extra fin i gråbo. De andra två sommarhagarna har lite mer backar och buskar i sig. Så jag är helnöjd med mitt ställe och har varit det trogen många, många år! :love:

Vad gäller ridvägarna så har vi en hel del att rida på, jättefina vägar inne i skogen och en positiv nyhet är att det nu har bildats ett ridvägsfrämjande som tillsammans med kommunen skall bygga ridslingor för oss ryttare att hålla till på och målet är att binda alla ridvägar samman genom hela kommunen! :) Visst tar det tid, men det händer ju iaf något! :smirk:

Och till trådskaparen vill jag även tillägga - jag har jobbat på ridskola i centrala göteborg. Där går privathästarna i fyrkantiga grushagar, men det finns som sagt ingen mark att göra hagar av.
Det finns massor av ställen på hisingen/säve där hagarna är stora och hästarna går i flockar.
jag har många kontakter lite överrallt i göteborg med omnejd, så hör av dig om du vill ha lite tips och telefonnummer... :smirk:

/Anna

olika från stall till stall kan jag tänka mig.. Men det regnar ju en del här ;) då blir det ju ofta lera.
På det stall jag brukar va på finns det både små grushagar och stooooora gräshagar.

Svarar på flera i ett:

Till er som har föreslagit Hisingen - jo, det är ett område som är intressant att kolla på. Då kan jag s a s åka om stallet på väg hem från jobbet. Fast som det ser ut på Hisingen när jag har kört runt där lite och på kartan verkar det vara sådär med ridvägar, men jag tror att hästen föredrar bra hage och kompisar om han måste välja mellan det och bra ridvägar. (Mm, jag vet att jag inte kan förvänta mig samma möjligheter i en storstad som på vischan, men det tar ett tag att ställa om sig.) Andra områden som är intressanta är norr eller öster om stan.

Mynta2, malinigbg och Dropdead - tack, jag PM:ar er. Tänkte att jag ska försöka samla på mig några alternativa stallplatser att titta på nästa gång jag ska till Gbg. Annars får det vänta tills efter flytten, lättare att leta när jag är på plats. Om det behövs kan kusen bo kvar i Småland ett tag.

Ja jag hade nog otur... stod på gränsen mellan g-borg precis där Lerums kommun börjar typ... så längre mot stan än Gråbo. Hade bara typ 3 ridvägar, alla var återvänds ridvägar som tog max 20 min, och alla markägare var sura och arga och det var vägbommar och ridning förbjuden överallt..... hatade verkligen det stället......men som sagt, såg att det verkade vara fina landskap runt omkring så inser att jag kanske hade otur bara.....

Den stallägaren hade nog en dålig ursäkt för att hon hade lite mark?

Jag har stått på fyra olika stall i Göteborgstrakten (De flesta NO) inom högst 30min bilväg bara ett av stallen hade urusla, små och leriga hagar. Förrutom de stallen jag har haft häst i har jag besökt ganska många andra :) Visst det finns en hel del stall med minimala hagar och då är de ofta i väldigt dåligt skick. Generellt vad jag sett så ju större hagar desto bättre är de, det blir ju alltid lerigare vid ingången/matplatserna/vattenkaret.

Men jag har aldrig haft problem att hitta stall med bra och stora hagar. Större problem om man även vill ha ridhus/paddock och billig hyra ;)

Lycka till i ditt stallsökande och tänk över hur viktig hagvistelsen är för dig!

Har tänkt. Hagvistelsen är viktig för mig, eller rättare sagt, för att hästen ska må bra. Han är en pigg och rask 5-åring som förutom att äta och sova gillar att busa, klia och rejsa så då vill jag att han ska kunna göra det. Jag kommer att tacka nej till platsen trots att den är snudd på perfekt i övrigt och leta vidare.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Jag är helt ny här, är gäst, kan man säga. Är i stort behov utav råd, hjälp, synpunkter från er alla. Om det är så att en del...
Svar
8
· Visningar
2 015
Senast: Cornelia
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 924
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag skulle vara så tacksam för lite tips och råd! Det är så att jag flyttat till ny ort för ett par månader sedan. Kom överens med...
Svar
6
· Visningar
3 514
Senast: Aionee
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve
  • Födda 2022