zazzarazz

Trådstartare
Jag ber alla kloka om råd. Vad hade ni gjort om följande hände:

Nästan varannan gång min häst släpps ihop med en ny häst blir han skadad på ett eller annat vis. Han är stor och klumpig och kommer inte undan om någon hotar att sparka eller rent av gör det. Två hästar har det funkat ypperligt med, aldrig en skråma när han kommer in... Den ena är tyvärr i hästhimlen och den andra är på ett låååångt sommarbete. Den andra har han gått med sen i vintras och då har han som sagt aldrig kommit in med skador.

Nu i veckan blev jag erbjuden att släppa ihop honom med en "jäääättesnäll" häst som var/är låg i rang. Eftersom jag helst vill att han ska ha en hagkompis sa jag ja. Var med när de släpptes ihop och de verkade gilla varandra (=brydde sig inte så mkt om varandra). Idag vid intag ringer personalen mig och säger att han har ett cm-långt jack i ena bak knäet. Verkar inte vara så djupt och han var inte märkbart halt (hoppade och stojade när de sprang med honom...) Jag misstänker att detta har hänt i samband med intag för då hade de tydligen varit lite "kamp om grinden".

Hur skulle ni göra? Skulle ni släppa ihop honom med en häst igen (kanske vänta på den gamla som är på bete nu) eller skulle ni låta honom stå själv? Vi pratar om en 7årig hobbytränings och -tävlingshäst, som precis har kommit igång och fått kontinutet i träningen och börjat utvecklas riktigt fint.

Fråga 2: Vad tror ni om själva skadan? Tror ni det finns risk att han är allvarligt skadad (med tanke på att han inte visar hälta eller något...)

Hoppas någon vill spåna lite med mig. Tack på förhand!

Sv: Hage

Hade en märr som var sådär men jag tyckte sällskap var viktigare. Hon skadade sig iofs aldrig allvarligt, lite sårskador och så. Men det beror väl på hur beronde han är av sällskap också.

Om han står själv kommer han ju stå sida vid sida som någon annan som står själv. Och se alla andra hästar i stallet, fast på annan sida av staketet... Hur viktigt är det att han kan vara närgången med en annan häst? Det känns ju bättre i mitt samvete, dels för han får större hage totalt och dels för att han har någon att gnugga sig mot... Men, det är inte värt att han typ varannan var tredje månad kommer in och är söndersparkad/-biten...

Du känner din häst bäst så gå på magkänsla. För vissa hästar är det viktigare med sällskap än för andra. Och ser han andra så borde det rimligtvis vara en bra lösning OM han nu inte är superberonde av andra hästar.

Jag hade inte släppt ihop. Det finns faktiskt många hästar som är döda idag för att det inte riktigt fungerar i hagen. Mången är också den hästägare som hårt gått ut i början av hästägarskapet att hästen minsann aldrig ska behöva gå själv, men reviderat uppfattning efter ett antal hagrelaterade skador.

Varken du eller hästen (eller ekonomin) är betjänta av att hästen upprepade gånger skadar sig. Har han en bra hagkompis som för tillfället inte är hemma, låt honom gå själv tills denna kommer tillbaka.

Det är svårt att förlåta sig själv för att man orsakat hästen skador och lidande trots att man egentligen vet att det kanske är bättre att lösa det på ett annat sätt. Visst vill jag freda mitt samvete gentemot min häst, men det får inte vara på bekostand av hästen - den mår faktiskt inte bra av att bli skadad gång efter annan.

Jag skulle inte heller släppa ihop den med en ny igen.Vänta på den riktiga kompisen tills dess kan den gå själv,den har väl ändå andra kompisar i hagarna intill?

Tack för era kommentarer.

Ja, jag är helt inne på att han ska få gå själv nu. Har haft honom i närmare 4 år nu och kan faktiskt inte minnas en enda längre period när han har haft hagkompis som han inte kommer in trasig... (Bortsett då från hagkompisen som nu är på bete...) Jag känner mig dock skeptisk att släppa honom med den gamla kompisen också igen... Vill verkligen att han ska vara hel nu, både han och jag mår ju bättre av det. From imorrn kommer han iaf gå själv tills vidare.

Jag hade defenitivt låtit han gå i egen hage, men sett de andra och om det funkat gå staket i staket med någon.

Hade aldrig låtit någon häst pryla min, har hänt och jag sagt ifrån.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Är flitig läsare här på forumet, men har nu (äntligen!) skaffat ett konto. Jag har en fundering som jag gärna vill ha input på...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har fyra ponnys, två valacker och två unghingstar. Hagar på ca 2h. Jag hade hoppats på att kunna ha alla tillsammans men det verkar...
Svar
7
· Visningar
2 262
Senast: Mli
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur