Haflinger och shettis - hömängd??

bettysmatte

Trådstartare
Hur många kilo hö skulle ni ge en 3-årig haflinger och ett 10-årigt shettissto per dag? De flesta fodringarna (morgon, lunch, eftermiddag) får de hö tillsammans i hagen. Det är bara kvällshöet som de får separat i boxarna. Hittills har jag lagt ut 4 kg x 3 i hagen. Haflingern har sedan fått ca 3 kg till natten och shettisen 1,5 - 2 kg. Är det alldeles på tok för mycket grovfoder, eller kan det vara lagom? Vad tror ni? Nu har det ju varit väldigt kallt också. Ska jag kanske dra ner på mängden lite när det blir varmare?

Sv: Haflinger och shettis - hömängd??

Det beror ju också på vad du gör med dem, om shettisen bara står som sällskap eller om du kör, kanske tävlar med den. Om du rider Haflingern hårt eller bara skogsmullar, berätta lite mer vad du gör med dem :idea:

Shettisen är just nu bara sällskap. Hon ska köras in i vår. Haflingern har jag precis köpt. Hon är bara 3 år och endast riden 20-30 ggr så henne gör jag inte mycket med ännu. Hon ska dock användas till att "skogsmulla" på.

Nej jag tycker att man aldrig kan ge för mkt grovfoder!
Det där låter som lagom till dom.

Är de bra i hullet?
Ger du nåt i kraftfoder väg också?

Shettisen är väl kanske något i knubbigaste laget :o , men haflingern är åt det smala hållet, tycker jag. Annars får de endast lite betfor (shettisen 1 dl och haflingern 2 dl torrmängd) på kvällen med en matsked linfröolja i för pälsens skull.

Jag är också av den uppfattningen att man ska ge så mycket grovfoder som man bara kan utan att hästarna blir övergödda. Hade gärna haft fri tillgång, men känner att jag inte riktigt vågar för shettisens skull. Det är, för övrigt, den lille 90-cm-tyrannen som bestämmer så hon ser till att få det hö hon behöver...:D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder...
2
Svar
24
· Visningar
1 862
Senast: Fille
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 152
Foder & Strö Jag har precis fått hem 2 halvblod som får 10 kg hö var/dag + Senior müsli, lucern, betfor och foderjäst, betforen får dom för att de...
Svar
12
· Visningar
1 553
A
Hästmänniskan Har ett litet dilemma som jag skulle behöva lite hjälp med. STALL 1 Står för nuvarande på en gård med 14 boxar, uppdelat i två...
Svar
12
· Visningar
1 913
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama