Häva köp

Vad har du köpt, av vem och vad säger kontraktet? Vad ligger till grund för en hävning?

Början är om det är köplagen eller konsumentköplagen som gäller för köpet.
 
Om det gäller din häst från hält-tråden så beror det väl på om du kan bevisa att skadan redan fanns där när du köpte hästen, hur länge du haft hästen, gjordes en vet undersökning innan köpet, vad står i köpekontraktet?
 
Vårt företag köpte en häst av en privatperson i februari 2013 och hästen har varit halt sedan september.
Det gjordes en veterinär besiktning inför köpet.
Enligt veterinären igår fanns skadan vid köpet.
 
Vad för vet besikting gjordes inför köpet och gick den igenom UA? Hur kan vet vara säker på att skadan funnits redan vid köp? Vad står det i köpekontraktet om hästens skick?
 
Det gjordes en gårdsbesiktning, ingen röntgen.
Skadan syntes bara genom en magnetröntgen som gjordes igår och skadan var så pass kraftig att den har funnits en längre tid än 1,5 år.
 
Det gjordes en gårdsbesiktning, ingen röntgen.
Skadan syntes bara genom en magnetröntgen som gjordes igår och skadan var så pass kraftig att den har funnits en längre tid än 1,5 år.

Då blir det nog svårt att häva köp.
Jag förstår inte varför man inte gör en ordentlig besiktning när man köper hästen?
 
Vad ingår mer i en riktig besiktning? Hon är undersökt och longerad och böjprov är gjort.
Som jag skrev innan hade det inte hjälpt att röntga då skadan inte synts på en vanlig röntgen.
 
Kan man säkert bevisa att skadan fanns innan köpet så kan den bli klassad som ett dolt fel, förutsatt att du fullgjort din undersökningsplikt. Ska ärendet tas upp till rättegång så gäller dock att man har rejält på fötterna då motparten kan ha ett bra försvar.
 
Du har inte fullgjort din undersökningsplikt om du bara har gjort en gårdsbesiktning. Sen att just denna skada bara syns på magnetröntgen tror jag inte spelar in.
 
Vad skulle jag mer gjort för att fullgöra min undersökningsplikt? Vad gör man annorlunda på en besiktning på klinik?
 
Vad skulle jag mer gjort för att fullgöra min undersökningsplikt? Vad gör man annorlunda på en besiktning på klinik?

Man gör ingenting annorlunda, iaf inte på de besiktningar jag har gjort. De senaste gårdsbesiktningarna jag har gjort har varit mycket mer noggranna och omfattande än när jag t ex besiktigade på Strömsholm.
 
Problemet här är inte frågan om besiktningen och hur den har gjorts. Utan problemet är att TS är företagare och säljaren är privatperson. Lagstiftningen anser att en företagare ska kunna mer och har med det även då lite sämre skydd än en privatperson.
Så visst finns möjligheten att häva p g a dolt fel alt att säljaren inte upplyst om skadan (om denne känt till den) men mycket hänger på vad den undersökande veterinären som hittat "felet" är villig att säga och vad som står i ett eventuellt köpekontrakt på hästen. För att kunna ge rätt svar måste man veta mycket mer än vad som framkommer i tråden.

För som exempel har TS haft hästen i ett halvår utan problem. Så även om skadan fanns vid köpet har ju hästen fungerat fram till september utan problem. Så t ex användningsområde som angetts vid köpet har ju då betydelse och man inte angett något specifikt så kan säljaren hävda att hästen skulle ha hållit för annan användning (samma som säljaren hade som exempel) vilket gör det svårt för en näringsidkare att häva köpet enligt lagstiftningen. Speciellt som gått igenom besiktning UA vid köpet.
 
Vet inte hur mycket det är för en riktigt dyr häst, jag gav 75 för henne.

Men jag frågade om tips o råd om lagar och regler o tänkte kontakta en jurist om det är lönt att gå vidare med detta eller inte.
 
Vet inte hur mycket det är för en riktigt dyr häst, jag gav 75 för henne.

Men jag frågade om tips o råd om lagar och regler o tänkte kontakta en jurist om det är lönt att gå vidare med detta eller inte.

För 75 000 så är det nog inte värt skulle jag tro med trådens info.
Jag tror många jurister är lite väl optimistiska då folk hör sig för kan jag tycka.
Jag har noll och ingen juridisk utbildning. Men IOM jobb som tränare som sysslar en del med problemlösning och rehab får jag höra en del om köp, rättsprocesser etc.

Jag vet få som fått rätt trots en del i mina ögon solklara fall.

Kolla du med jurist. Men förbered dig på att släppa det där. Processande kan gå på många hundra tusen.
 
Någon som har koll på lagar och regler när det gäller att häva köp?
Om hästen var ohalt 7 mån efter köpet och endast gårdsbesiktning gjordes innan företag köpte av privat person och inte klinik/vet vill intyga att skadan är äldre än affären OCH att säljaren visste om skadan, skulle jag inte ta det till rätten. Förlikning om ni har tur el läropengar, spara inte in på ordentlig vet besiktning vid hästköp det blir ofta dyrt
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 168
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2
Svar
39
· Visningar
1 576
Anläggning Hit me 😃 med era bu eller bä vid köp av plastridå till lösdrift. Är det bäst att köpa dom dyra beslagen eller kan jag bara klämma fast...
Svar
5
· Visningar
440
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp