Hästliv och foderstater.

Men i förra programmet då?
När dom gick förbi hennes häst, var det ingen som såg
hur smal den var? man såg ju revbenen på den.
Kanske blir bättre nu när hon har fått en "rätt" foderstat.
 
Det var hela tiden två 'högar' en med helhavre och bredvid strimlad betfor. Och en med pellets, kraftfoderpellets märke/sort okänt.

Ang fodra kraft fyra gånger per dag, så är det vaanligt. Det häner ihop med de korta utetiderna. Morgonmat inann utsläpp. Sen ut i hagen. Intag tidig eftermiddag med kraft + hö. En eftermiddagsfodring. Och en kvällsfodring. OERHÖRT vanligt i de stall som har kort utevistelse, brukar se ut såhär ungefär:

8.00 - Hö, kraft
10.00 Ut i hage
14.00 Intag, hö, kraft
17.00 Kraft
20 - 21.00 Hö + kraft.

Då är det inga problem att ha fyra kraftfoderfordingar. Om du däremot har hästen ute 'normalt' blir det knepigare, har du den ute 12 h så blir det än knepigare. Då får man fodra kraft i hagen. Å andra sidan brukar de hästarna stå på foderstater som är stråfoderbaserade och ha ganska små kraftfodergivor ;)
 
Som i vårat stall, ute minst 12 tim. Kraftfoder endast 1 gggr/dag(kvall) jag skulle gärna dela upp det på 2 ggr. men jag bestämmer icke och hästarna lider inte.
 
Kan inte hästarna få krafft på morgonen också så blir det iaf uppdelat på två ggr? Det är inte det att dom lider dom kan bli sjuka om dom får mycket på en gång. Dom är så hungriga att dom slukar maten då etc..
Våra hästar är också ute minst 12 timmar varje dag. Dom får hö och kraftfoder morgon och kväll, sedan hö ute 2 ggr. Sammanlagt 4 ggr hö och 2 ggr krafft.
 
Hungriga?

Våra får bara kraftfoder en gång om dagen men mätta äter de sig på hösilage, inte kraft. Min äter sin kraft i snigeltempo och det gör de andra två också, ingen större risk att ngn sätter i halsen... :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Först och främst: Det finns enligt mig två avskyvärda sysselsättningar som kommer med att äga hästar = att hitta passande sadlar och att...
Svar
9
· Visningar
1 373
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 146
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp