Hästliv och foderstater.

T

Thora

Jag har aldrig skrivit hit förut. Men ikväll kunde jag inte låta bli efter jag hade sett Hästliv på TV4 plus. Var det fler än jag som reagerade över inslaget om foderstater. Hur kan man tycka att 24 smrp/kg foder är mycket bra värden? Och hur blev kvoten med tillägg av kraftfodret? Man blir lite matt när man hör sådant här. Jag har tyckt att programmet har varit ganska bra tidigare, men jag börjar ledsna efter det här.

Ingela
 
Jag var intresserad av hur man räknar ut foderstat, men det var omöjligt att hinna med i det tempot dom hade..

Visst något klokare blev jag men det är marginellt.
 
Kvotmässigt sett var det ingen katastrof eftersom att energin var låg också, tror kvoten hamnade på 5.

Lite lågt dock tycker jag som vill ha upp den till 6 iaf, unghästen går på strax över 7.

Men sen kraftfodertillägget var ju mer än mysko. Det beror ju HELT på vad för kraftfoder man ger och man kan ju inte jämföra med havre rakt över sådär! *tar sig för pannan*

Och mineralerna... :crazy:
 
Jag tyckte det var skumt att dom sa att kvoten bör ligga mellan 5 och 6. Vad jag har lärt mig behöver den vara 6 som minst.
Skulle jag ge mina hästar en kvot på 5 skulle hästarna inte se roliga ut :crazy:
Sedan funderade jag på kraftfodret, sa dom någon gång vad dom där pelletsen vad för något?
Sa dom överhuvudtaget något om hur mineralerna skulle räknas? *glömsk*
 
Har inte själv sett programmet, men jag är föga förvånad över vad som framkommit i denna tråd. Krafft är ju med och sponsrar programmet så det är säker därifrån 'foderkunskaperna' kommer. Och de foderstater jag fått hjälp med av Krafft har alla legat på en kvot på 5-5,5. Då till en växande unghäst! Jag är inte imponerad av deras foderkunskaper, däremot använder jag deras foder mer än gärna då de passar utmärkt till mitt hö. :D

//Alice
 
Det var ett hösilage, och eftersom det i relation till energin låg ok så var det ju ett ok värde.
 
Kvoten PÅ HÖT mellan 5-6. Ligger det på 5 som här lägger man till kraftfoder och så har man en totalkvot på 6.
 
Jag tror att det var meninge att man skulle gå in på hemsidan för att kolla mer ordentligt då tempot var så högt.
 
Hej! Bra tråd du skapade! Jag lånar din svarsknapp lite...
Jag gick in på TV4+ hemsida och läste om foderlära. Det stod såhär längst ner på dokumentet:


Vilken typ av foderstat ?
Det finns tre grundläggande sätt att bygga upp en foderstat på:

1. Egen blandning
2. Koncentrat och spannmål
3. Färdigfoder

1. Blanda själv, där man med utgångspunkt från hästens behov och grovfodrets näringsinnehåll bygger upp en foderstat med lämpliga fodermedel - tex havre, betfor, soja, olja, kli lusern och mineralfoder samt vitaminer. Kräver stor kunskap för att det skall bli bra, speciellt om grovfodret inte har idealiska värden.

2. Koncentrat och spannmål med samma utgångspunkt som ovan, men havren kompletteras med ett koncentrat som innehåller en blandning av lämpliga råvaror, mineraler och vitaminer.

3. Färdigfoder, en komplett foderblandning som innehåller allt hästen behöver utom grovfoder.

Skrivet av Kristina Ekström, KRAFFT Hästfoder,www.krafft.nu


Den här texten bla. känns missvisande: Färdigfoder, en komplett foderblandning som innehåller allt hästen behöver utom grovfoder. Dom borde låta någon opartisk person uttala sig. Plack tex.
 
Jag slet mitt hår i frustration framför TV:n igår. Hon må ha MENAT rätt med kvoten, men som det uttrycktes så gick budskapet fram att totalkvot mellan 5 och 6 skulle det vara. Och de sa inte ett ljud om hur vad kvoten blev med kraftfoder, vad de la på för färdigfoder etc. Utan de tyckte att 2x kg kraftfoder, endera egen blandning eller lika mycket av ett färdigfoder" blir bra. Oc med färdigfoder behövdes inga mineraler etc.

Och det må vara sant i vissa fall men horribelt i andra...

För det första så finns det höpartier där du kan välja vilket färdigfoder som helst och du måste ändå mineralkomplettera, för det andra finns dte ju höpartier där du kan ge enbart hö etc.

Som det var nu blev det ungefär som de envisas med i engelsk hästpress, att tycka att "X kg hö och Y kg kraftfoder blir bra till en häst av ras Z"

Jag är övertygad om att SLUTresultatet i foderstaten de gjorde blev bra, men som informationen gick fram så blev det fel sak okunniga tittare lärde sig.

Å andra sidan är 'Hästliv' i mina ögon ett barnprogram... Och dåf år man väl vara glad att de trummade in vitsen med analys...
 
Hon må ha MENAT rätt med kvoten, men som det uttrycktes så gick budskapet fram att totalkvot mellan 5 och 6 skulle det vara.

Ja det var det jag också tyckte... jag hade bara ett halvt getöga på tv:n men det var fler än bara jag i min tvsoffa som reagerade på att dom fick det att framstå som en total kvot mellan 5-6.

Nåja. Över huvud taget så tycker jag att det var tråkigt att dom gjorde ett sådant halvdant inlägg om foder.
 
"det var inget pellets det var vanligt kraft"



Dom hade havre i ena högen och någon slags pellets i den andra högen.
Jag undrade VAD för peletts det var. Förmodligen Krafft något, men det jag undrade över var om dom sa vad det var för något och i sådana fall vad det var.
 
hur får man ihop det här med kraftfoder 4ggr dag.
när är hästen ute i hagen?
skall den alltid gå själv eller tar man in den 2 ggr på dagen och ger kraft.
:confused:
 
det var inget pellets det var vanligt kraft

En till fråga, vad är vanlig kraft?

Krafft är för mig fodertillverkaren Krafft, med allt från Krafft Ponny till Krafft Breed.
Kraftfoder är för mig det som tillförs som energi/protein utöver det som finns i höt, tex. havre osv.

Vad menar du med "kraft"...?
 
Jag förstår inte riktigt...


Jag ger inte kraftfoder fyra gånger om dagen, bara en gång på em.
Fast helst skulle jag vilja ha ett så bra hö att jag enbart kunde fodra med grovfoder. Jag ger fri tillgång i hagen.

Eller vad tänkte du på?...
 
Tyckte oxå programmet va lite "luddigt". Och i ett väldigt högt tempo.
Jag har för mig att de sa "antingen kan man fodra med ett helfoder (ta ex krafft groov som exempel) eller havre och komplettera med betfor eller liknande".
Det kan inte ha varit betforpellets som visades bredvid havren på foderstaten?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Först och främst: Det finns enligt mig två avskyvärda sysselsättningar som kommer med att äga hästar = att hitta passande sadlar och att...
Svar
9
· Visningar
1 373
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 146
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp