Hästen börjar bli lite rund om magen

H

Hind

Jag har en foderhäst som rids ganska hårt 4-5 dagar i veckan (hoppning, markarbete, dressyr) sen så går han lugnt 1-2 dagar då ägaren rider honom. En dag vilar han.
Problemet är att han börjar bli lite rund om magen nu, resten av honom är i "bra form" om man kan säga så. Han är ingen "spinkig" häst i typen, utan har grova ben och hovar, hals och huvud. Väger väl kanske 700 kg, ngt mer nu kanske då han är lite överviktig.
Det jag skulle behöva tips ang är vad ni skulle ge en sån här häst för foder?

Han får nu:

* ca 7 kg hö (tyvärr har vi ingen analys, vilket jag är medveten om är dumt..)

* 2,5 L havre (Vi har tyvärr bara volymmått, ska försöka fixa fram massan istället)

* 0,5- 0.7 L betför (innan uppblötning) (det var dubbelt så mycket förr, vi sänkte för en vecka sen)

* ca 2.5 L lusern (strå) (det var dubbelt så mycket förr, men sänkt för en vecka sen också)

* 2 dl foderjäst

* 0.5 dl mineral

* och diverse "extrasaker" som han behöver (salt, masterhorse (vitaminer bl a). etc

Kan tillägga att det var när hömängden ökade till 8 och ibland 9 kg som han började öka i vikt. Vi har nu dragit ner höet till strikt 7 kg, och han har blivit piggare än tidigare... men är inte 7 kg lite för lite hö för en stor häst? Och klarar han sig på denna "kost"? Han äter dessutom ruskigt fort (JÄMT!), speciellt hö, än de flesta andra hästar. Kanske dum fråga men äter hästar långsammare från hönät?
Är det så att överviktiga hästar kan få lite mindre hö osv för att då tar de från "fettet" istället? En har kommit med förslag om att sänka höet till 6 kg (hon har sett hästen i fråga), känns lite lite tycker jag, vad tycker ni?

Så här såg han ut i tidig höstas, och vill gärna komma dit igen:

http://quenya.se/merlinbilder/pages/juni27-044.htm

Tack för tankar och tips! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen börjar bli lite rund om magen

En 700 kgs häst bör få minst 10 kg stråfoder.

Står han på halm som han äter av?

Om det bara är magen som är rund så skulle jag tippa på proteinbrist.

Känner du revbenen om du drar med fingertopparna utefter sidorna på honom?

mvh Jessica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen börjar bli lite rund om magen

Han står inte på halm, då skulle han äta och äta och äta. Vi har försökt men allt halm försvinner ner i magen på han. Inte en kräsen häst utan äter allt och jämt :smirk: .
Ja, men vi kände inga revben förrän vi sänkte höet för en vecka sen ungefär. Inga revben syns heller.
 
Sv: Hästen börjar bli lite rund om magen

Men det är fortfarande alldeles för lite med 7 kg strå.

Byt ut havren mot hö om du endast vill ha ned hullet.

Är lucernet i pellets- eller stråform?

mvh Jessica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen börjar bli lite rund om magen

7 kg är för lite.
Om ni ska sänka något så är det Kraft fodert- hästar blir tjocka av kraftfoder som havre etc inte av höet (för det mesta)
 
Sv: Hästen börjar bli lite rund om magen

Problemet är att han börjar bli lite rund om magen nu, resten av honom är i "bra form" om man kan säga så.

Jag tycker att antingen är hästen i obalans eller så är den i balans. Antingen är den fet, vid bra hull, över hull, tunn, bukig, uppdragen, undernärd eller har proteinbrist. Hur skulle du beskriva uttrycket i hästens ögon? Ser den ut att må allatiders? Eller ser den trött ut? Eller ser den förtvivlad ut?

Väger väl kanske 700 kg, ngt mer nu kanske då han är lite överviktig.
Fundera på hur mycket strå en häst i denna viktklass behöver för att må någolunda bra.

tyvärr har vi ingen analys, vilket jag är medveten om är dumt
Hur ska du då kunna veta vad det är du bör minska/öka för att kunna få hästen i form?

Vi har tyvärr bara volymmått, ska försöka fixa fram massan istället
Krossad havre eller hel?

betför (innan uppblötning) (det var dubbelt så mycket förr, vi sänkte för en vecka sen)
Vad är det ni vill reducera, energi, protein, fibrer?

* ca 2.5 L lusern (strå) (det var dubbelt så mycket förr, men sänkt för en vecka sen också)
2,5 liter lucern strå väger inte många gram, vad är poängen med att ge en så liten mängd? Varför sänkte ni? Vad är det ni vill reducera energi, protein, fibrer?

* 2 dl foderjäst
Ta reda på hur mycket det innehåller. Varför ger ni foderjäst?
* 0.5 dl mineral

* och diverse "extrasaker" som han behöver (salt, masterhorse (vitaminer bl a). etc

Kan tillägga att det var när hömängden ökade till 8 och ibland 9 kg som han började öka i vikt.
"ökade i vikt" är det att magen blev större eller att hela kroppen fick ett extra tjockt lager med underhudsfett eller vad menar du?

Vi har nu dragit ner höet till strikt 7 kg, och han har blivit piggare än tidigare... men är inte 7 kg lite för lite hö för en stor häst?
En häst som får förlite strå blir på tårna och väldigt laddad, vrålhungrig är inte samma sak som att vara pigg.

Och klarar han sig på denna "kost"? Han äter dessutom ruskigt fort (JÄMT!), speciellt hö, än de flesta andra hästar.
En häst som får mindre stråfoder än vad den behöver är 'vrålhungrig' och brukar äta fort.

Kanske dum fråga men äter hästar långsammare från hönät?
Är han tillräckligt svulten så kanske han äter upp nätet också, och det bör ju ta lite tid att tugga... :crazy:
 
Sv: Hästen börjar bli lite rund om magen

Är han rund och fin över rygg och rumpa? Är han det så får han nog inte för lite protein i alla fall.

Ta bort kraftfodret helt och ge mer stråfoder och komplettera gärna med lucern strå för att få mer protein, men du får ge mer än 2,5 l, ge tex 8 kg hö och 2-3 kg lucern strå per dag.

Höt kan du blanda med halm så tar det (oftast) lite längre tid för hästen att äta.

Det är jättesvårt att veta hur mycket/lite mat hästen ska få utan analys, en analys kostar inte så mycket och är snabbt och lätt att göra om man har hö och det blir så mycket lättare att banta en häst då.

www.hjortenslab.se är nog billigast på analys tror jag, maila eller ring och fråga vad det kostar.
 
Sv: Hästen börjar bli lite rund om magen

Sweet: Ja, hans rygg och rumpa är det inga problem med, de är musklade och runda. Ska pusha på ägaren lite ang analys, tack för länken.

Rikkan: Tja, ögonen ser ut som de alltid gjort... fina och han ser inte plågad ut eller så. Svårt att beskriva, men "normala" skulle jag väl klassa dem som. Friska.
Han får hel havre.
Det är det jag behöver hjälp med. Han har bra med energi och är pigg/ het med börjar som sagt bli rund om magen... Och då han är en tung häst så vill man inte öka hans belastning genom övervikt dessutom.
Sänkte lucernen då hästar kan bli lite feta av det? som jag har förstått det. Ägaren vill fortsätta ge det då hon tycker han får "pyssla" lite med det (är strå) och det tar lite längre tid att äta.
Ger foderjäst pga att han är så känslig under vår/ höst vid pälssättning/ fällning.
Han blev rund om magen när han fick mer hö (+ mer av allt det andra).
De "diverse" saker han får har att göra med en mild upphakning han har, om du vill veta så heter det Masterhorse och finns att köpa i Tyskland, den ska ha en mildrande effekt för "reumatiker" om man kan kalla det så.
Salt kan han tyvärr inte få tillgång till själv då han tydligen "äter upp" saltet och på så vis för i sig på tok för mycket (det här var före min tid som jag hade honom, men dumt att utmana ödet att sätta upp saltsten när ägaren vet vad som händer).
Nej nej nej, nu har du missförstått mig. Han är sån att han äter fort, oavsett mängd mat han får. Vissa äter fort, vissa långsamt. Han fort. Klart att de kan bli "på tårna" om det inte får tillräckligt med
mat, men han känns mer som han "brukar" vara nu, än när han fick mer mat av allt.

Tack alla för era svar! Ska ut och ändra hömängden till det högre och minska på havren...kanske ta bort den helt?
 
Sv: Hästen börjar bli lite rund om magen

Salt kan de inte få för mycket av. Har du provat att ge ett par matskedar i kraften?

Är han rund om magen eller är han rund över hela kroppen? En stor mage kan också bero på proteinbrist.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 781
Senast: Kalkon87
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 466
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 580
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp