Hästen blev en bäver?

Jag hade börjat med det allvarligare, d v s att hon kan ha problem med magen. För lite fiber, för lite protein - något åt det hållet som ställer till det i magen. Ibland hjälper det inte med mer tuggtid (bara mot om magen är tom för länge), utan det behövs MER foder i magsäcken. Vilket är skit om det skulle vara, eftersom hästen är lättfödd.
Det kan säkert vara så, ska försöka hämta en halmbal under dagen. Har dock inte upplevt detta tidigare, då det har varit torrt i marken och jag har kunnat sprida ut allt strå för strå.. men jag får tag i ett nät idag, hon kan få några kg till en kortare period också, ska vi se om hon blir mer nöjd!
 
Jo, jag vet det där med halm, förra året gick hon upp när hon började få halm, så det är jobbigt med lättfödda!

Tack för dina tips, det är dock störande att hon inte är intresserad av slyet jag lagt in :down:

Det borde finnas mer tid en period nu, vi får se om hon blir mer nöjd! :)
Har du testat olika sorters sly? Asp och ask brukar gå hem hos de flesta men visst finns det undantag även där.
 
@Unafraid

Utifrån hur kort tid det gått för din häst ang förändring av hage så tror jag inte den har några fysiska problem i sak.

Däremot så beteendet med att gnaga direkt i hagen med begränsade förhållanden, så beteendet visar ju att hästen inte mår bra och försöker stilla sitt behov /brist på ett agerande sätt som tar sig uttryck att nu gnaga på stolp.

Huruvida det bottnar i brist på naturligt behov av att äta /ströva /tugga eller stress/frustration ang annat låter jag vara osagt
 
@Unafraid

Utifrån hur kort tid det gått för din häst ang förändring av hage så tror jag inte den har några fysiska problem i sak.

Däremot så beteendet med att gnaga direkt i hagen med begränsade förhållanden, så beteendet visar ju att hästen inte mår bra och försöker stilla sitt behov /brist på ett agerande sätt som tar sig uttryck att nu gnaga på stolp.

Huruvida det bottnar i brist på naturligt behov av att äta /ströva /tugga eller stress/frustration ang annat låter jag vara osagt
Jag håller med och är inne lite på samma sak. Att det verkar som att hon "helt plötsligt från ingenstans" börjat utöva det här beteendet kan ju vara för att hon märkkt att det hjälper henne hantera frustrationen eller stressen, eller vad det nu är.

Man får ju också tänka på att en häst inte skiljer sig biologiskt på något sätt beroende på om den är sällskapshäst eller inte. Den har fortfarande samma behov som din ridhäst, mer eller mindre, och den behöver fortfarande äta större delen av dygnet trots att den är lättfödd (vilket måste kompenseras med mer motion eller mindre näringsrikt grovfoder).
 
Jag har pratat med en del bönder och följt trådar på FB där folk söker halm utan napp, men har fått lovat minst en bal av fjolårets i alla fall. :)
jag vet inte var ni bor men här omkring i alla fall skulle jag hellre köpa fjolårets halm. årets halm var grå redan på fältet och inget vi velat använda till några djur tyvärr. fjolårets fortfarande lika fin som förra året.
 
Ponnyn har inte rört stolparna i hagen på över ett år, eller typ smakat på någon, men gnagt lite på sitt hus, normalt i mina ögon.

På dom senaste fem dagarna har hon blivit en bäver och gnagt av en stolpe om dagen. Jag har kladdat på dom ordentligt med äckel nu, då gick hon på en hopp-bom :banghead: när hon började gnaga la jag in ett halvt träd, som hon inte är speciellt intresserad av, dom andra hästarna blev dock glada.

Jag tror själv att det beror på att jag tagit bort hennes större hage, det som blev kvar var först lerigt och nu täckt av snö, så det finns inget att pilla med.

Hon är extremt lättfödd och får mat fem gånger om dagen, som hon slukar på 30 min. Har köpt ett nät som jag ska hänga upp till helgen, så det tar längre tid att äta upp. Kan inte sprida ut det just nu då allt är blött och äckligt.

Hon får mineraler, har inte analyserat höet än, det kommer. Hon är en sällskapsponny och jag misstänker att hon kanske har lite tråkigt.

Har ni andra någon bra teori på varför hon gick från "snäll" till galen bäver på typ 24 timmar? Och vad jag ska göra för att få henne mer nöjd? Kan inte öka högivan, då går hon upp i vikt. Kan bara få tag på fjolårets halm, eventuellt, då det inte blev någon skörd här i år...:mad:

Kan hästen få tillbaka sin större hage? Bara under en vecka eller några dagar?
Om beteendet försvinner då så är det ju ett enkelt sätt att konstatera att det "bara" är uttråkning och inget fysiskt fel?
 
Kan hästen få tillbaka sin större hage? Bara under en vecka eller några dagar?
Om beteendet försvinner då så är det ju ett enkelt sätt att konstatera att det "bara" är uttråkning och inget fysiskt fel?
Tyvärr är det en nedplockad sommarhage och vi har fått snö, hagen är dock inte alltför liten, det finns bara ingen möjlighet att beta.
 

Liknande trådar

Hästhantering Skrev tidigare en tråd angående min valack som försökte betäcka annan valack vid ihopsläpp. Han har lugnat sig markant sedan dess, men...
2
Svar
30
· Visningar
2 776
Senast: Yrja
·
Gnägg Hej! Håller på att bli tokig. För tredje gången på fem dagar har vår hage gått sönder och ena hästen gått ut. Han som gått ut är...
2
Svar
22
· Visningar
3 137
Senast: Magnum
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 848
Senast: Trix
·
Anläggning vi ska bytta ett staket utmed en del av hagen, inget vanligt impregnetat till hagar utan ett målat typ som dekoration. men nu så har vi...
2
Svar
24
· Visningar
4 828
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp