Hästarnas "Mage & tarm"!

B

Bia

Hästarnas \"Mage & tarm\"!

Till alla som undrar-/inte vet, så här ser det ut.. samt hur det fungerar mm, även en hel del om problem som kan uppstå mellan *intag och utprutt* av foder, medicin mm.. allt är mycket väl beskrivet MAGE & TARM, HÄSTJOUREN :)!
 
Re: Hästarnas \"Mage & tarm\"!

Kanske skulle detta ligga under FODER istället?

Psst.. :angel: Moderatorn!
 
Re: Hästarnas \"Mage & tarm\"!

wiih ja där stod det nyttiga grejer "man bör undvika ensilage och pelleterat foder" det är det enda den "magsjuka" hästen på ridskolan får.. man får väl tipsa om b-vitamin och att byta till vanligt hö för att sedan vänja in ensilaget igen..
 
Re: Hästarnas \"Mage & tarm\"!

Hmm.. ja, nu står det ju faktiskt ingenting om 'källor' på denna sida.. så man får nog ta vissa uttalanden med en 'nypa salt' och stämma av med forskning & senaste rön, men i det stora hela så tycker jag sidan är välgjord och intressant :)

Själv ger jag till viss del pelleterat foder + havre, betfor samt hö förstås och har inga som helst magproblem på mina hästar.. tror nog mera på att väldigt blött ensilage kan orsaka problem (?)!
 
Re: Hästarnas \"Mage & tarm\"!

jao, problemet med den här hästen är att hon har haft 4 olika ägare 2 månader innan hon kom till ridskolan, och ätit olika foder på alla stallen.. så magen var totalt kaos och har inte kunnat lugna ner sig än.. det har nu gått ca 2 månader sedan hon kom till oss..
Kraffts mag&tarm och filmjölk har man provat utan resultat och just nu är det förbjudet att ge henne något föruom de foder hon får enligt foderstaten.. få se om hon ordnar sig snart.. =/
 
Re: Hästarnas \"Mage & tarm\"!

Iofs en trevlig artikel, men med vissa luckor.

pH-värdet i magsäcken skall vara surt, rejält surt till och med. Hö, eller annat grovfoder, ger de facto en högre frisättning av magsaft och därmed lägre pH än vad ett kraftfoder gör. Problemet med kraftfoder (pelleterat eller ej) är att det är alldeles för lättuggat för hästen. Salivinblandingen blir sämre och dessutom blir fodret liggande i magsäcken under en längre tidsperiod än grovfoder, eftersom det är mindre skrymmande. Av någon anledning, förmodligen återigen pga av att det är mindre skrymande, stimulerar kraftfoder inte till en momentan frisättning av magsaft (saltsyra). Istället fås en fördröjd sådan, ofta efter det att fodret passerat magsäcken. Följden blir att den tomma magsäcken sköljs av magsaft och detta kan ge upphov till magsår i den kutana (körtelfria) delen av magsäcken.

Ensilage är inte negativt för tarmfloran!!! Naturligtvis är ett dåligt grovfoder, oavsett typ, negativt för hästen, liksom ett fiberfattigt sådant. Det största problemet med ensilage är snarare att hästen får en totalt för liten grovfodergiva pga att okunniga hästägare inte tar hänsyn till ensilagets (eller för den delen hösilagets) torrsubstans! 1 kilo ensilage motsvarar definitivt inte 1 kg hö!

För högt saltintag - jag har aldrig hört talas om en häst som fått osmotisk diarré!? Däremot visar flera studier gjorda på SLU att hästens saltintag, speciellt efter ansträngning, är för lågt. Detta leder till förlängd återhämtning (flera dagar efter t ex ett travlopp).
 
Re: Hästarnas \"Mage & tarm\"!

jo.. i måndags morse fick hon äntligen torrhö (vanligt hö) men redan idag på dagen tyckte dom att man skulle försöka vänja in henne på silage.. men jag tänker förhindra det, iaf tills hästen är 100% bra i magen.. magen måste få en chans att rätta till sig juh.. annars är man bara tillbaka i samma härva igen..
 
Re: Hästarnas \"Mage & tarm\"!

Instämmer helt med TantEster men några tillägg. För lågt saltintag gör att hästen inte dricker ordentligt(kan leda till kolik). Att 50% av hästarna visar avvikande tarmflora, i vilket material? Dessutom är relevansen i dagens tarmfloreprover tveksam. Totalt sett passar nog artikeln bäst i papperskorgen. Bilden är OK.
PL
 
Re: Hästarnas \"Mage & tarm\"!

Bilden kommer från boken "Hästens Biologi Utfodring och Avel.
Bättre att läsa den boken än texten.
// Linda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 754
Senast: Bee
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
411
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp