Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Lahtel

Trådstartare
Jag har inte varit särskilt upprörd över Djurskyddsmynidhetens nya pålagor förrän jag satte mig och lusläste och hittade följande punkter:
5 § Boxväggar och skiljeväggar mellan spiltor ska vara utformade så att
1. hästarna kan se och höra andra hästar,
2. hästarna kan ha fysisk kontakt med varandra,
3. hästar som visar aggression mot varandra inte skadar eller stör varandra,
4. hästar inte kan fastna med hov, huvud eller käke,
5. avståndet mellan väggen och taket är < 150 mm eller > 450 mm,
6. avståndet mellan väggen och golvet < 35 mm om väggen ansluter mot
golvet.
Andra punkten gäller inte om det är uppenbart olämpligt att hästarna har fysisk kontakt.

Alltså nummer två är verkligen det dummaste jag hört. Hur många har stall utan galler emellan boxarna? Och hur många skulle vilja ta bort dem?
Mina hästar ser varandra inne, men har ingen möjlighet till fysisk kontakt. (De är dock ute tillsammans 8-14 h/dygn, så då kan de ha fysisk kontakt).
Jag anser att "det är uppenbart olämpligt att hästarna har fysisk kontakt" i de flesta fall. Många hästar är ju beskyddande om sin mat och sin viloplats.
För mig känns det inte som hästsäkerhet med ett stall utan galler där hästarna fritt kan slåss om kraftfodret. Har man öppna boxar når ju hästarna väldigt långt med sina halsar.
Det här verkar helt idiotiskt tycker jag.
Det är väl mer hästvänligt att hästarna kan gå undan och vara ifred när de ska vila och äta. Det är det beteende som jag noterat hos mina hästar, de ställer sig så att de inte syns när de ska vila.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Jag har stått i stall med öppet i överdelen av boxväggen. Bara positiva erfarenheter. Hästar som inte kommer överens ska inte stå bredvid varandra, de blir stressade även med galler.

Fysisk kontakt anser jag att de kan ha genom galler, även om de inte kommer åt att t ex klia varandra. De kan ju i de flesta konstruktioner röra varandra.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Kan man kringgå problemet med denna bestämmelse genom att ha galler länga halva överdelen på boxväggen, så att hästarna kan gå undan om de inte vill ha fysiskt kontakt? Det står ju att boxarna ska vara utormade så att fysisk kontakt är möjlig...

Fast i min mening så kan ju hästar ha fysiskt kontakt genom ett galler, även om inte boxgrannen kan sträcka in hela sin hals och sitt huvud. Lite svårt att veta vad de menar, MÅSTE hästarna ha sån kontakt att de kan klia varandra, eller räcker det med att de kan hälsa genom galler?
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Men frågan är ju varför det behövs en regel om detta?
Finns det någon forskning som styrker att hästar som kan hälsa på varandra i stallet mår bättre än de som bara kan se varandra?

De flesta stall byggs nu så att hästarna kan se varandra men kan välja lugn och ro. Flera nybyggda stall jag varit i har träväggar på sidorna och galler framåt så att de kan se andra hästar men slippa störas av en boxgranne. Detta har varit stora stall som genomgått hindersprövningar enligt konstens alla regler.
Ska de nu byggas om?
Och vad är det i så fall för ny kunskap som gör att de bör ändras?
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Jag har stall utan galler mellan boxarna. Det finns en box helt utan grannboxar, och en annan med hel vägg mot grannen, för de hästar som har större behov av att vara ifred. Men resten är helt öppna i överdelen.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Det här känns lite lustigt faktiskt. Jag vet flera som haft problem eftersom djurskyddsinspektörer inte ville godkänna boxar utan galler. Men nu är det annat som gäller tydligen.

Någon måtta på detaljstyrningen får det allt vara dessutom.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Jag tycker att det räcker att hälsa genom galler.
Många hästar blir rätt frustrerade när grannen absolut vill ha den andres mat också!
Min häst har alltid varit låg i rang och vill kunna känna sig trygg i sin box, så galler har varit nödvändigt. Jag har sett hästar bita över kanten och det tycker jag är helt oacceptabelt, alltså inte bara ut i stallgången. Speciellt hästar som står många timmar på stall ska ha en lugn tillvaro utan hot från andra hästar.
Kompisar blir inte mindre kompisar med galler.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Jag tycker att tanken är god men eftersom det finns så många varianter av stall tror jag att dom behöver definiera kontakt på ett bättre sätt.

I mitt stall har jag 2 stora fölboxar intill varandra, utformade så att hästarna kan sträcka ut huvudet och kolla på boxgrannen utan problem, mellan boxarna har jag en mellanvägg som är ca 170 cm hög, och öppet ovanför det. Om de vill ha kontakt kan de alltså något så när sträcka huvudet över mellanväggen och hälsa på grannen, men de kan inte klia varandra elle liknande. Och skulle den ena hästen inte vilja ha kontakt får den ett privat utrymme ändå genom att helt enkelt gå undan, då kan boxgrannen endast kolla in i grannboxen. För övrigt kan de se in till de andra boxarna som är i stallet oxå, men ingen av de andra boxarna är utformade så att hästarna kan ha kontakt med varandra, boxarna står för långt från varandra.
Frågan är om de godkänner detta?
Jag tycker det viktigaste är att hästen får vara ifred om den vill, särskilt i en fölbox kan det ju vara jobbigt att ha boxgrannen hängandes över mellanväggen och kolla-det är ju oerhört stressande, iallafall för min häst skulle det vara det.
Har just totalrenoverat stallet efter de gamla villkoren och så kommer det nya, jättekul då kanske jag får bygga om allt igen...
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Vi står i begrepp att bygga stall, och det blir ett utan galler mellan boxarna, utan minsta tvekan. Det blir murat av Lecablock, upp till 140 cm höjd, med "trappsteg" upp till hörnen vilket ger hästarna en avskild hörna i boxen där de kan stå och äta eller sova.

Min Best stod under ett par års tid inackorderad i ett stall där man hade hela väggar upp till tak mellan boxarna :crazy: . Dock var boxdörrarna sådana att de kunde stå med huvudet utanför och kolla in varandra på avstånd.....

Immer
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

DSM tycker också att det räcker med fysisk kontakt genom galler el på liknade sätt.
PL
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

peter_lundin skrev:
DSM tycker också att det räcker med fysisk kontakt genom galler el på liknade sätt.
PL

KL
Precis. Fysiskt kontakt är att hästarna kommer så nära varandra genom galler att de kan blåsa på varandra och se varandra.

mer är det inte - inget att riva upp himmel och jord över :D
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

för mig är det ganska uppenbart att de förespråkar galler?

hur ska dessa två punkter annars kunna kombineras?

2. hästarna kan ha fysisk kontakt med varandra,
3. hästar som visar aggression mot varandra inte skadar eller stör varandra
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Lahtel skrev:
Alltså nummer två är verkligen det dummaste jag hört. Hur många har stall utan galler emellan boxarna? Och hur många skulle vilja ta bort dem?


Jag får fängelsevibbar när jag kommer in i ett stall med galler. Ser verkligen inte trevligt ut. Har haft häst i 10 år och vi har aldrig haft galler i något stall. Man får se till att ha tillräckligt stora boxar så att hästarna kan känna sig trygga, samt placera individer som passar ihop bredvid varandra.

Frågan är också om inte dessa problem skulle minska om hästar fick växa upp och leva i flock.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

*knapplån*
Jag har boxar med halvväggen helt stängt och halva med galler så hästarna kan välja kontakt. Då får man det bästa av världar tycker jag. Men tidigare hade jag engelska boxar som var helt stängda mellan varandra. Hästarna kunde stå och titta ut och se varandra om någon annan också hade huvudet ute. Det är ett ganska vanligt sätt att ha hästar i andra länder. Skulle det då vara felaktigt?
Däremot är jag också frågande till varför man behöver skriva in det som regler. Har dsm sett många fall med hästar som mår väldigt dåligt för att de står i stall där de inte kan röra vid varandra eller liknande? Jag anser att det viktigaste här är att de inte kan skada sig på boxinredningen så det är känns bra med att stall med lågt i tak skall hålla sig till vissa mått osv. Men detta senaste... nja där tycker jag att paragraferiet har gått för långt.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Det där beror ju lite på hästen oxå. Min dam har stått i stall utab galler å jag tycker det var väldigt trevligt alla hästar kom överens heltid förutom en när maten kom å han stog längst in på sidan så den andra kunde gå undan + att den andra fick sin mat på sidan mot en snäll häst. Dom andra trev är trevliga mot maten visst min markerar en del å slänger lite med huvudet men det var inget märkbart å hon stog oxå så att hon hade en vägg bredvidd sig. Annars tyckte jag det var positivt enbart, hästarna kliade varandra. Dom kunnde komma fram å hälsa ordentligt utan att man behövde öppna å ville dom inte ha uppmärksamhet så gick dom bort en liten bit å blev då lämnade ifred.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Hur har man kontakt genom galler? :angel:
Skämt åsido, vad jag värjer mig emot i detta är detaljstyrningen, och som någon påpekat så går punkt två och tre stick i stäv med varandra.

Dessutom har det ju varit många djurskyddsinpektörer som tidigare klankat ned stall utan galler. Vad jag då undrar är varför denna regel har kommit till?
Att folk har olika typer av stall som hästarna mår bra i, som beskrivs ovan, är egentligen helt ovästentligt. Frågan är huruvida det finns forskning som visar att hästar som inte kan ha fysisk kontakt när de står i boxarna mår så otroligt mycket sämre att det är värt att stifta en lag om det...?
Och denna forskning bör ju i så fall vara väldigt ny, eftersom att djurskyddsinspektörer tidigare hade motsatt åsikt.

Många nya stall har ju konstruktionen med väggar åt sidorna och galler framåt mot stallgången, så att hästar kan se varandra men inte röra. Och dessa har ju blivit godkända i förprövningar. Ska de behöva bygga om nu?

Personligen tycker jag det är viktigare att värna att hästen får lugn och ro (men jag tycker inte att man ska lagstifta om det).
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

När man utfotmar ett lagförslag så måste man ha framtida tvistemål med i planeringen....det är alltså BÄTTRE med en detaljstyrd lag än någon tramsig ramlag där man måste fastslå praxis titt som tätt.

Jag tycker att man ska sluta klanka ner på lagförslaget från dsm, det är trots allt det bästa för hästarna som nån har kläckt ur sig i det här landet på väldigt länge.

Dsm vill ge hästarna möjlighet till ett bra hästliv, i det avseendet har dom mitt stöd till 100%.

Vad gäller avskiljning mellan boxar så har jag sett åtskilliga hästar som blir nervösa för att dom har stått själva i stallet...och jag har sett vävare och boxvandrare som har blivit mycket lugnare när man har "öppnat upp" boxarna.

När jag bygger/har byggt stall så rör det sig om stora boxar, definitivt inga galler på boxdörrarna, förmodligen bara galler vid matplatserna.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Tacitus skrev:
När man utfotmar ett lagförslag så måste man ha framtida tvistemål med i planeringen....det är alltså BÄTTRE med en detaljstyrd lag än någon tramsig ramlag där man måste fastslå praxis titt som tätt.
Den stora risken jag ser med för många detaljerade regler är att man glömmer bort det viktigaste dvs mår hästarna bra? Det blir svårare för en djurskyddsinspektör att godkänna en anläggning som inte uppfyller alla detaljer även om hästarna mår utmärkt.

Tacitus skrev:
Jag tycker att man ska sluta klanka ner på lagförslaget från dsm, det är trots allt det bästa för hästarna som nån har kläckt ur sig i det här landet på väldigt länge.
jag vill inte kalla det att klanka ner om man har åsikter om ett lagförslag. Hela meningen med att släppa ut ett förslag till allmän läsning är väl att det skall debatteras. Väldigt mycket i förslaget är bra men man måste inte gilla allt i förslaget.

Tacitus skrev:
Dsm vill ge hästarna möjlighet till ett bra hästliv, i det avseendet har dom mitt stöd till 100%.
Jag tycker man kan stödja förslaget till 90% också om man vill. man behöver inte svälja allt med hull och hår


Tacitus skrev:
Vad gäller avskiljning mellan boxar så har jag sett åtskilliga hästar som blir nervösa för att dom har stått själva i stallet...och jag har sett vävare och boxvandrare som har blivit mycket lugnare när man har "öppnat upp" boxarna.

När jag bygger/har byggt stall så rör det sig om stora boxar, definitivt inga galler på boxdörrarna, förmodligen bara galler vid matplatserna.
Nu är det väl tillåtet med galler även i fortsättningen så det är ingen jättefråga egentligen. Vi byggde faktiskt boxar med galler även om jag anser att det oftast inte behövs. Jag har hjälpt till att såga ner en boxinredning för att få loss en häst som försökt hoppa ut ur en box som saknade galler. Det är en anledning till att galler kan vara rätt bra.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

I det stall där min häst bor finns inga galler mellan boxarna. Hästarna står ofta med huvudena "inne hos" varandra och verkar trivas utmärkt med detta. Det har hänt att vi flyttat på hästar som inte riktigt trivts ihop, men det har alltid gått att lösa utan att sätta upp galler. Alla hästarna går tillsammans i hagen, och känner därmed varandra väl - det tror jag är en förutsättning för att det skall fungera. Men jag skulle aldrig vilja flytta till ett stall med galler.....

Kan tillägga att detta stall fungerat på detta sätt i 10 år, och där står i dagsläget 14 hästar. En av dessa har varit med alla 10 åren, i övrigt har hästarna bytts ut / tillkommit efter hand. Det har aldrig varit problem när det kommit nya hästar heller.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Roheryn skrev:
Hästarna står ofta med huvudena "inne hos" varandra och verkar trivas utmärkt med detta.
///
Alla hästarna går tillsammans i hagen, och känner därmed varandra väl - det tror jag är en förutsättning för att det skall fungera.
Ja det var min tanke också då vi byggde. 125 höga väggar utan galler funkade dock inte för mina islänningar. Att ha en tom box emellan kändes lite konstigt, så det blev liggande galler (som man ju kan ha glesare) upp till 160 cm för att ta bort det värsta buset. För busar, det är det dom inte slutar med ...

Öppet i framkant dock, och minimalt med timmar inne. Nästa gång blir det ett lösdriftsstall!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 862
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 534
Senast: Grazing
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 939
Senast: NotlikeI
·
Hästhantering Som rubriken lyder. Har två hästar i ett litet stall, inne är det bara dom två men ute går de bredvid andra hästar. Problemet är att de...
2
Svar
21
· Visningar
4 867
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp