Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Jag håller helt med! Ts ska inte behöva sköta någon annans hästar, ring djurskyddsinspektören!

Ja, föräldrarna är ledsna och dom måste får sörja visst, men jag förstår inte alls hur ni tänker som mest verkar tänka på pappan och hans sorg?! Absolut han får vara ledsen men att låta det gå ut över dom stackars hästarna!! Och hästar ska enligt lagen komma ut varje dag så bara det är lagbrott... Ring och anmäl så han får sig en tankeställare. Varken han eller hästarna kommer att må bättre för att dom står i stallet och ruttnar bort och dessutom får han jobba hårt och sköta dom, han behöver släppa taget NU!
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Nu är jag säkert lat, ogin och grinig.
Varför ska TS ta hand om grannens hästar. Jag förstår att grannen sörjer men att tala om att TS givetvis ska lösa deras problem tycker jag är att lägga för stor börda på TS. Jag kan ärligt säga att jag varken har ork eller tid att fixa den typen av saker mer än någon enstaka dag då och då. Det som Ts besrkiver låter mer som ett långvarigt problem och det är ett rejält pass att ta på sig att sköta ut/insläpp och ev fodringar ute. Tidsmässigt tar det inte mycket tid men det är väldigt bundet. Till det har vi ingen aning om hur stallmiljön sköts med tex mockning. Ska TS ta på sig även det ansvaret om grannen inte orkar sköta om det?

Jag tycker inte heller det, långsiktigt. Men jag tycker inte att det är speciellt schysst att skicka dit en djurskyddsinspektör när man verkar ha så lite på fötterna.

Bättre att gå dit o prata med dom, iaf till en början.

Så skulle iaf jag göra.
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Det är olagligt att hålla hästar på box utan daglig rastning. : Se http://www.jordbruksverket.se/amnes...hbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html samt lagen DFS 2007:6 1 §7 Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina
naturliga gångarter.

Jag skulle upplysa om det först på ett trevligt sätt sedan anmäla. Hästarnas väl kan inte åsidosättas pga någons sorg. Det är igen ursäkt för att miss-sköta djur.
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Om man sörjer sitt döda barn skiter man nog i en anmälan just där och då. Att hästarna finns där och ska ha mat är kanske är enda anledning till att han orkar släpa sig ur sängen på morgnarna – vad vet du? Hästarna kanske är ett sista levande band till dottern och det är inte du eller någon annan som ska bestämma att nu jävlar är det färidigsörjt misann!

Att dom står inne är inte optimalt, men det är en extrem situation och hästarna klarar säkert ett par månader i värsta fall utan att få hästiga men för livet medan ägarna bearbetar denna tragedi

Vissa saker är likosm viktigare än hästars behov att trava och galoppera precis varje dag i sina liv
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Det är olagligt att hålla hästar på box utan daglig rastning. : Se http://www.jordbruksverket.se/amnes...hbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html samt lagen DFS 2007:6 1 §7 Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina
naturliga gångarter.

Jag skulle upplysa om det först på ett trevligt sätt sedan anmäla. Hästarnas väl kan inte åsidosättas pga någons sorg. Det är igen ursäkt för att miss-sköta djur.

För att fylla ut (och hänvisa lite mer korrekt): 5 kap. 1§ och 2 § i: http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000913/DFS_2007-06.pdf
Håller för övrigt med dig, upplys ägaren om vad som gäller innan du anmäler. Ibland räcker det med att uppmärksamma personer för att det ska bli ändring, många gånger är det ren okunskap som ligger bakom. Blir det inte bättring inom snar framtid (i princip direkt), skulle jag däremot anmäla.

En liten input till er som anser att det är djurplågeri; Rekvisiten för djurplågeri är höga och det krävs för det första uppsåt eller grov oaktsamhet för att ens kunna röra sig inom paragrafens tillämpningsområde (för övrigt, 16 kap 13 § Brottsbalken). Med mer begriplig svenska: Han ska ha agerat "med flit" eller med grov vårdslöshet för att vansköta hästarna. Det är ett högt ställt rekvisit som ofta är svårbevisligt.
Dessutom måste man kunna visa på att hästarna faktiskt har vanskötts på ett oacceptabelt sätt och som har orsakat lidande hos dem (även här högt ställda rekvisit).

Trots att "vi hästmänniskor" kan anse att det föreligger ett gränsfall av "djurplågeri", är så inte fallet enligt lagens mening om bevis inte kan föras som täcker brottsrekvisiten.
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Men hur vet du att hästarna inte är ute varje dag?
Det kan ju vara så att det är ute när du inte är hemma?

Hade jag varit du hade jag valt att undersöka saken närmare, prata med grannen och hör hur det står till eftersom du inte sett hästarna på ett tag?
Om de nu inte varit ute på länge kan du väl upplysa grannen om vilka regler det är som gäller?
Och ev erbjuda din kunskap om grannarna inte riktigt vet hur de ska hantera det hela?
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Kan du prata med grannen?
Kanske kan du åtminståne hjälpa till med att lägga ut annons på hästarna eller något annat enkelt om det är så att de inte orkar ta tag i detta. Det spelar ingen roll varför hästarna inte sköts som de ska, det är ingen ursäkt, de förtjänar omvårdnad trots att ägaren sörjer.

För hästarnas skull har dom kanske tur att du har uppmärksammat detta. Vem vet om dom får mockat eller tillräckligt med mat? Ägaren har tydligen dragit ner på skötseln med tanke på att de inte kommer ut. Sen ska man inte döma folk efter saker man misstänker själv. Som någon annan sa, undra hur det står till då hästarna inte synts till på ett tag.
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Har du sett honom gå ut och mata och vattna och mocka o allt sånt då?? Fruktansvärt djurplågeri säger jag bara!!!>:( ANMÄL!!
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Därför ska man heller inte skriva/tala om så att det låter som ett faktum. Är man osäker frågar man. Måla :devil: på väggen först och sen visar det sig vara felaktigt. Vem blir då lång i ansiktet?! Förhoppningsvis lär man sig av misstagen. Men att förutsätta att folk är korkade från början gör inte jag, men om det återkommer så...

Det handlar inte om att förutsätta att folk är korkade, det handlar om att inte blint tro på allt folk säger för att "ingen är väl så dum att de skulle göra såhär om det inte förhöll sig såhär".


(Detta är inget specifict om TS utan om folk i allmänhet).
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Tycker du ska prata med dom som har hand om hästarna innan du gör något.
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

KL.
TS har inte sett hästarna ute alls på flera månader.
Kanske de är sålda:idea:
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

KL.
TS har inte sett hästarna ute alls på flera månader.
Kanske de är sålda:idea:

Maybee, eller något annat som har hänt. Som sagt bättre att tala med ägaren istället för att gå att tro eller tro sig veta vad som har hänt. :)
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Att dom står inne är inte optimalt, men det är en extrem situation och hästarna klarar säkert ett par månader i värsta fall utan att få hästiga men för livet medan ägarna bearbetar denna tragedi

Vissa saker är likosm viktigare än hästars behov att trava och galoppera precis varje dag i sina liv

Fast det är fel att tänka så, djuren ska inte drabbas oavsett hur svårt det än är. Det är inte rätt, djuren har inte valt det där. Någonstans måste man ha sinnesnärvaro och se till att djuren tas om hand. Sälja är inte enda lösningen, låt någon annan ta hand om dom, ställ dom på lösdrift hos någon som kan se till dom osv. Vad som helst bara dom blir skötta.

Det är inte okej att låta hästar stå inne dygnet runt, det är stora djur och för fysikens och psykets skull så behöver dom röra på sig. Hur kommer det annars bli att sälja hästar som inte vart ute på månader och rört på sig? Kommer dom ens att vara i något fysiskt skick att säljas eller fortsätta ha kvar ens? Att stå still på det sättet utan att röra på sig skadar den mest friska hästen.
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

En härikring höll sina hästar inne hela vintern pga dåliga hagar. De fick anmälan på sig och order om att fixa hagarna och släppa ut hästarna. Så visst kan det löna sig att anmäla.
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Självklart kollar man upp informationen först och pratar med vederbörande INNAN man anmäler.

Att anmäla 'för att man inte sett hästarna' på en månad är löjligt. Djurskyddsutredningar går inte fortare om man anmäler saker i onödan, snarare blir de djur som verkligen behöver hjälp lidande.
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Fast det är fel att tänka så, djuren ska inte drabbas oavsett hur svårt det än är. Det är inte rätt, djuren har inte valt det där. Någonstans måste man ha sinnesnärvaro och se till att djuren tas om hand. Sälja är inte enda lösningen, låt någon annan ta hand om dom, ställ dom på lösdrift hos någon som kan se till dom osv. Vad som helst bara dom blir skötta.

Det är inte okej att låta hästar stå inne dygnet runt, det är stora djur och för fysikens och psykets skull så behöver dom röra på sig. Hur kommer det annars bli att sälja hästar som inte vart ute på månader och rört på sig? Kommer dom ens att vara i något fysiskt skick att säljas eller fortsätta ha kvar ens? Att stå still på det sättet utan att röra på sig skadar den mest friska hästen.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

folk a kvicka med anmalan.. men varfor inte ga over (till ts) och hor efter innan du lyfter pa luren. om ts inte ar intresserad av att hjalpa till, kanske hon kan foresla ngn. och vem vet, agaren blir kanske jatteglad och erbjuder att betala!!!! for hjalpen.
nej innan anmalan, hor efter hur det star till, gor annat forst och sen om agaren inte ar villig att andra forhallanden for hastar, da anmala.. det finns sakert en anledning som ts inte kanner till, att hastar ar inne. ta reda pa fakta innan man slar..
sager hon som blev anmald (anonymt) for hastarnas hovar var for langa. de hade ju gatt hela 9 veckor..utan skor.... sheeeesh..(djurskyddet ringde mig innan de kom ut och skrattade at det hela forresten..)
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Anmäl om du är SÄKER. Vi fick en anmälan av vår f***-granne på våran utbyggnad och påstod att vi inte hade bygglov. Men faktum var, vi hade bygglov. IN YOUR FACE. Sa jag då och fy vad förbannad man blir på sådana grannar (fast jag skrattar också hehe). Eller nu när vi flyttat har vi en granne som tar nummerplåtarna på alla våra bilar (vi har haft en del bilar som kommit och gått under bara ett år och de är väl nyfikna) och kollat vem som verkligen äger dom :S och när han inte sett de finaste bilarna på ett tag undrar han om dom är såld fast som bara står i garaget :)

Alltså nu handlar det här om levande varelser, inte bilar men allts jag vill bara säga - var säker på din sak annars blir det jobbigt och lite pinsamt :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har en 12-årig valack på foder sedan ca. 2 månader tillbaka. Tyvärr har han en hel del dumheter för sig. Ska man leda honom in ifrån...
Svar
10
· Visningar
1 851
Hästmänniskan Jag har ett väldigt jobbigt problem i stallet där jag står. Som bakgrundsinformation kan jag säga att jag är 18 år och har en d-ponny...
2
Svar
22
· Visningar
5 812
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Vet inte vart jag ska börja, jag känner att jag behöver skriva av mig. Jag har haft en häst i ca 8 år nu. Denna hästen är inte riktigt...
Svar
4
· Visningar
2 296
N
Hästhantering Har nyligen köpt mig ett halvblods sto på 9 år.. Har fått rätt stora bekymmer med henne.. Hon klarar inte av att hennes kompis...
Svar
3
· Visningar
999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp