Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

*kl*

Det är inte okej att hålla hästar inne flera månader i sträck oavsett hur nedbruten av sorg man är. Hästarna kan inte förstå varför de inte får komma ut, krasst sett så skiter de i om det beror på att ägaren har en stor sorg. För hästen är det ingen skillnad på om den inte får gå i hage pga att ägaren är lat eller dödssjuk, sådana ursäkter rör bara oss människor.

Men innan en eventuell anmälan skulle jag först:

1. Gå dit och prata med grannen, fråga hur han mår och om de vill ha hjälp med något. Fråga honom hur det står till med hästarna (de kanske har sålts?) eller om det finns någon anledning till att de står inne.

2. Om hästarna står inne och ägaren inte orkar ta sitt ansvar som djurägare skulle jag erbjuda mig att hjälpa till - antingen genom att ta ut dem själv eller annonsera om hjälp i lokaltidningen eller kanske allra bäst försöka hjälpa till att sälja dem.

3. Om ägaren slår ifrån sig så skulle jag anmäla men först efter att ha vidtagit åtgärder enligt ovan.
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

och var ar ts nu da?? startade traden men forsvann.. skulle vara roligt att hora hur det gatt....
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

KL

Jag tycker att jag känner igen den här tråden, men jag är inte helt säker. Kan det vara ett år sedan (??) som en tråd startades om en man som behöll sin döda dotters fina dressyrhästar (eller någon annan tävlingsgren?). Denna TS, som kan ha bott i närheten av mannen, var djupt bekymrad över att dessa hästar bara gick och betade i en hage, fick tillsyn och omvårdnad av mannen men de reds inte och att de då for illa av att inte tränas på det sätt de gjort när dottern levde.

Jag kan, som sagt, ha fel. Så klart!
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

...eller så har ts gjort bort sig- hästarna var sålda eller ute när/där ts inte såg.......
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Såg att TS inte varit inloggad sedan den 7/1 så h*n har väl helt enkelt inte kollat på tråden.
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Jag vill anmäla av en anledning, att få honom att vakna upp och inse att det bästa vore att sälja när han inte klarar av att sköta om dem ordentligt längre.



Vad ska jag göra??:confused:

Innan du anmäler... Har du provat att PRATA med honom? Bjuda över på en kopp kaffe och diskutera situationen. Du har ju helt rätt i att situationen på sikt är ohållbar, men att djurskyddet knackar på med en anonym anmälan och tvångsomhändertar hästarna är knappast den bästa lösningen för grannsämjan.

Troligen har den gamle mannen kopplat hästarna som ett sätt att minnas sin dotter, och även fast han knappast har egenintresse i hästarna kan det vara så att han sliter för att ha dem kvar för att han tror att dottern skulle ha velat haft det så. Hjälper troligen bättre om man hjälper gubben fatta att dottern knappast hade velat lägga en sådan belastning på sin familj och att hon troligen hade velat att hästarna kan brukas och uppskattas av någon annan?

Hur hade Du velat att din familj skulle gjort med dina djur om du dog?
 

Liknande trådar

Hästhantering Har en 12-årig valack på foder sedan ca. 2 månader tillbaka. Tyvärr har han en hel del dumheter för sig. Ska man leda honom in ifrån...
Svar
10
· Visningar
1 851
Hästmänniskan Jag har ett väldigt jobbigt problem i stallet där jag står. Som bakgrundsinformation kan jag säga att jag är 18 år och har en d-ponny...
2
Svar
22
· Visningar
5 812
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Vet inte vart jag ska börja, jag känner att jag behöver skriva av mig. Jag har haft en häst i ca 8 år nu. Denna hästen är inte riktigt...
Svar
4
· Visningar
2 296
N
Hästhantering Har nyligen köpt mig ett halvblods sto på 9 år.. Har fått rätt stora bekymmer med henne.. Hon klarar inte av att hennes kompis...
Svar
3
· Visningar
999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp