Hästar med olika aptit och foderbehov

asjoh108

Trådstartare
I somras blev vi hästägare för första gången (en C- och en D-ponny). Tanken var att de skulle gå på lösdrift med fri tillgång till hö. Tyvärr matchar de inte alls med avseende på aptit och foderbehov. C-ponnyn är dominant och äter mycket och snabbt (även halm), medan D-ponnyn äter långsamt och är kräsen (skulle aldrig äta av halmen). Även om vi försökt motionera C-ponnyn dagligen, så lägger hon ändå på sig och är lite tjockare än vad hon borde och jag skulle gärna vilja ha lite tips om hur vi ska göra. Det hör också till det hela att vi har bara en hage med vindskydd så de måste gå tillsammans när de är ute.


Det vi provat med är:

1) Fri tillgång till halm och utfodra med hö 3-4 gånger per dag. Detta funkade inte alls eftersom C-ponnyn åt allt höet + halm och D-ponnyn stod vid staketet och gnäggade efter mig.

2) Hästarna går ute bara 8 timmar per dag. De har då fri tillgång till hö, men C-ponnyn har betesreducerare. Sen utfodrar vi med hö 3 gånger/dygn i boxen. Detta fungerar. C-ponnyn har minskat lite i vikt och D-ponnyn mår bra. Problemen är då att a) egentligen vill jag inte använda betesreducerare och b) egentligen skulle jag vilja ha hästarna ute dygnet runt så de slipper stå inne i en trång box större delen av dygnet.


Är det någon som har några förslag på hur vi kan lösa det hela?
 
Jag hade delat upp givan som c-ponnyn behöver ha/dygn x 2 utspritt på så stor yta som möjligt och fodrat 3-4 gånger/dag i hagen. Om grovfodret är utspritt över stor yta är chansen större att d-ponnyn vågar äta än om det bara är 3-4 högar som c-ponnyn kan vakta. Ät tiden blir också längre om det är några strån här och var än om de kan stå still och vräka i sig ifrån en stor hög. Självklart ska inte grovfodret ges där det är lerigt. Sedan hade jag gett d-ponnyn det hö hen behöver extra under 8 timmar inne på natten. Till c-ponnyn hade jag enbart gett halm under natten.

Hästar måste inte ha fritillgång även om det självklart är att föredra om det fungerar. Det viktiga är att hästen inte står utan grovfoder mer än 4 timmar åt gången. Ett tips är att lägga in sly av asp, ask eller gran så att hästarna har lite att gnaga på under de timmarna som de står utan grovfoder. Gran ska dock inte ges till dräktiga ston, observera att gran kan färga urinen röd. Det är dock helt ofarligt.

Betesreducerare hade jag inte haft vintertid. Risken för skador är alltid en realitet med betesreducerare så det ska man enbart ha om hästen trots magert bete på sommaren inte håller lagom hull.
 
Jag hade gjort som föregående skrev!

Lägga ut höet i många högar tillräckligt långt ifrån varandra. Här har det alltid fungerat bra när någon är dominant över maten. Ju fler högar desto bättre, lägger alltid minst dubbla högar per antal hästar. Helst fler.

Fungerar det verkligen inte hade jag skippat lösdriften. Fungerar det inte så är det så.
 
I somras blev vi hästägare för första gången (en C- och en D-ponny). Tanken var att de skulle gå på lösdrift med fri tillgång till hö. Tyvärr matchar de inte alls med avseende på aptit och foderbehov. C-ponnyn är dominant och äter mycket och snabbt (även halm), medan D-ponnyn äter långsamt och är kräsen (skulle aldrig äta av halmen). Även om vi försökt motionera C-ponnyn dagligen, så lägger hon ändå på sig och är lite tjockare än vad hon borde och jag skulle gärna vilja ha lite tips om hur vi ska göra. Det hör också till det hela att vi har bara en hage med vindskydd så de måste gå tillsammans när de är ute.


Det vi provat med är:

1) Fri tillgång till halm och utfodra med hö 3-4 gånger per dag. Detta funkade inte alls eftersom C-ponnyn åt allt höet + halm och D-ponnyn stod vid staketet och gnäggade efter mig.

2) Hästarna går ute bara 8 timmar per dag. De har då fri tillgång till hö, men C-ponnyn har betesreducerare. Sen utfodrar vi med hö 3 gånger/dygn i boxen. Detta fungerar. C-ponnyn har minskat lite i vikt och D-ponnyn mår bra. Problemen är då att a) egentligen vill jag inte använda betesreducerare och b) egentligen skulle jag vilja ha hästarna ute dygnet runt så de slipper stå inne i en trång box större delen av dygnet.


Är det någon som har några förslag på hur vi kan lösa det hela?
Fodra på flera platser, kanske i nät?
 
I somras blev vi hästägare för första gången (en C- och en D-ponny). Tanken var att de skulle gå på lösdrift med fri tillgång till hö. Tyvärr matchar de inte alls med avseende på aptit och foderbehov. C-ponnyn är dominant och äter mycket och snabbt (även halm), medan D-ponnyn äter långsamt och är kräsen (skulle aldrig äta av halmen). Även om vi försökt motionera C-ponnyn dagligen, så lägger hon ändå på sig och är lite tjockare än vad hon borde och jag skulle gärna vilja ha lite tips om hur vi ska göra. Det hör också till det hela att vi har bara en hage med vindskydd så de måste gå tillsammans när de är ute.


Det vi provat med är:

1) Fri tillgång till halm och utfodra med hö 3-4 gånger per dag. Detta funkade inte alls eftersom C-ponnyn åt allt höet + halm och D-ponnyn stod vid staketet och gnäggade efter mig.

2) Hästarna går ute bara 8 timmar per dag. De har då fri tillgång till hö, men C-ponnyn har betesreducerare. Sen utfodrar vi med hö 3 gånger/dygn i boxen. Detta fungerar. C-ponnyn har minskat lite i vikt och D-ponnyn mår bra. Problemen är då att a) egentligen vill jag inte använda betesreducerare och b) egentligen skulle jag vilja ha hästarna ute dygnet runt så de slipper stå inne i en trång box större delen av dygnet.


Är det någon som har några förslag på hur vi kan lösa det hela?



Ha dom ute på dagen men med begränsad hö giva och låt sedan den hästen som behöver mer få mer inne i boxen. Det är i stort sett omöjligt att få de att funka med fri tillgång när de har så olika näringsbehov.

Mvh
Pudlan
 
Går det att göra en hage till i hagen så att du kan låta någon ponny stå där och äta? Går att använda sig av sk lunchgrindar då, den kan släppa ut den inspärrade ponnyn efter typ 1-2 timmar morgon och kväll.

Då kan dom fortfarande stå kvar på lösdrift men får olika mycket hö och halm att äta morgon och kväll.
 
Tack för alla svar! Jag tolkar det nog som att det blir ganska omöjligt med lösdrift dygnet runt. Några små funderingar:


1) Om man har dem i två hagar på dagen (detta skulle vara möjligt eftersom ingen av hästarna vill vara i vindskyddet ändå) och stalla in på natten. Hur påverkar man relationen mellan hästarna då? Det tog nästan 3 månader innan det verkade som att de helt och hållet hade accepterat rangordningen, och det vara ganska mycket bråk och sparkar i början. Finns det en risk att man måste gå igenom detta igen om vi vill ha dem på gemensamt bete till sommaren?


2) Om vi fortsätter med en hage på dagtid och stall på nattid och lägger ut små givor i högar till hästarna. Eftersom C-ponnyn äter mycket snabbare (1kg hö på ca 15 min), jämfört med D-ponnyn (1 kg hö på nästan 2 timmar), så skulle C-ponnyn ändå äta det mesta av höet. Därför skulle vi bara kunna lägga 3-4 kg i hagen per dag vilket innebär kanske runt 1 kg/dag i hagen för D-ponnyn. Detta känns för lite för D ponnyn (rejäl ponny som väger 530 kg)? Jag vet att det rekommenderas grovfoder vara 4de timme. Men finns det någon rekommendation om hur mycket de behöver per giva?
 
Tack för alla svar! Jag tolkar det nog som att det blir ganska omöjligt med lösdrift dygnet runt. Några små funderingar:


1) Om man har dem i två hagar på dagen (detta skulle vara möjligt eftersom ingen av hästarna vill vara i vindskyddet ändå) och stalla in på natten. Hur påverkar man relationen mellan hästarna då? Det tog nästan 3 månader innan det verkade som att de helt och hållet hade accepterat rangordningen, och det vara ganska mycket bråk och sparkar i början. Finns det en risk att man måste gå igenom detta igen om vi vill ha dem på gemensamt bete till sommaren?


2) Om vi fortsätter med en hage på dagtid och stall på nattid och lägger ut små givor i högar till hästarna. Eftersom C-ponnyn äter mycket snabbare (1kg hö på ca 15 min), jämfört med D-ponnyn (1 kg hö på nästan 2 timmar), så skulle C-ponnyn ändå äta det mesta av höet. Därför skulle vi bara kunna lägga 3-4 kg i hagen per dag vilket innebär kanske runt 1 kg/dag i hagen för D-ponnyn. Detta känns för lite för D ponnyn (rejäl ponny som väger 530 kg)? Jag vet att det rekommenderas grovfoder vara 4de timme. Men finns det någon rekommendation om hur mycket de behöver per giva?

Giva per dag ska ju vara minst 1kg ts per 100 kilo häst. Allra helst 1,5kg. Frågan är om D-ponnyn äter upp så
Mkt på natten om det blir så lite dagtid?

Kan du inte ge mer dagtid och c-ponnyn bara har halm i nät tex inne?
 
Med min lösning kan du ha dom i lösdrift och slippa uppstallning. Låt dom äta i olika hagar och sedan släpps dom ihop. Eller låt dom gå i olika hagar dagtid och ihop på nätterna i hagen med vindskyddet.
 
ainasoja, jag förstår inte riktigt. Lunchgrindarna låter jättebra, men då måste jag fånga in C-ponnyn och sätta henne bakom grindarna flera gånger per dag? Eller missförstår jag helt.
 
ainasoja, jag förstår inte riktigt. Lunchgrindarna låter jättebra, men då måste jag fånga in C-ponnyn och sätta henne bakom grindarna flera gånger per dag? Eller missförstår jag helt.

Två gånger per dag alt så låter du dom gå i separata hagar dagtid och gemensamt på nätterna. Då hinner dom äta det dom ska äta alt inte äta mer än dom ska :D

Att flytta över en häst morgon och kväll är enklast.
 
C-ponnyn väger runt 350kg, och hon verkar inte precis rasa i vikt nu när hon får 3kg hö + 1.5 kg halm + det hon tuggar i sig i hagen på dagen (blir säkert 1-2 kg).


Men det borde funka med 3*2 kg hö i hagen på dagen. Då äter kanske C-ponnyn 4-5kg och D-ponnyn 1-2kg. Sen kan jag fylla på inne med halm till C-ponnyn och får säkert i D-ponnyn 6kg på en natt J och det borde hon inte svälta på (även om det nog är lite i underkant när det är -20 ute. Idag tror jag att hon får i sig en bra bit över 10kg/dygn).
 
Tack ainasoja. Lunchgrindarna låter som en bra ide. Tittade lite och hittade en version med en tennisboll och magneter. Har du, eller någon annan provat så att det funkar. Jag ska klura lite på hur jag skulle kunna dela upp det för att det ska funka.
 
Vi ställde in en som skulle ha extra mat i en egen hage och den lärde sig fort att det var en fördel att gå in där så nåt problem att få fast den var det inte.
 
Om d-ponnyn äter så sakta som 1 kg hö på två timmar hade jag kollat upp hästen. Det är inte vanligt att det tar så lång tid på sig. När jag gick en hästutbildning tog vi tid på ett 40-tal hästar, alltifrån små shetlandsponnyer till stora halvblod och ingen tog mer än en timme på sig att äta upp 1 kg hö. Snittet låg på 45 minuter. Jag hade velat kolla framförallt tänderna på d-ponnyn så att det inte är något problem där som gör att hon äter så sakta.

Om du delar dem så är risken stor att det bli samma problem med att släppa ihop dem sedan igen tyvärr. Rangen görs upp mellan de hästarna som går i hagen.

Jag tycker att det låter som väldigt lite hö? Mina två, en liten d-ponny och en som är ca 150 cm hög, båda väger ca 400 kg äter 8,5 kg hö/dygn. Vad har du för värden på hö´t? Kan det vara så att c-ponnyn äter mer halm än vad du beräknar? Hon borde rasa i vikt på så lite foder annars.
 
Tack för alla svar! Jag tolkar det nog som att det blir ganska omöjligt med lösdrift dygnet runt. Några små funderingar:


1) Om man har dem i två hagar på dagen (detta skulle vara möjligt eftersom ingen av hästarna vill vara i vindskyddet ändå) och stalla in på natten. Hur påverkar man relationen mellan hästarna då? Det tog nästan 3 månader innan det verkade som att de helt och hållet hade accepterat rangordningen, och det vara ganska mycket bråk och sparkar i början. Finns det en risk att man måste gå igenom detta igen om vi vill ha dem på gemensamt bete till sommaren?


2) Om vi fortsätter med en hage på dagtid och stall på nattid och lägger ut små givor i högar till hästarna. Eftersom C-ponnyn äter mycket snabbare (1kg hö på ca 15 min), jämfört med D-ponnyn (1 kg hö på nästan 2 timmar), så skulle C-ponnyn ändå äta det mesta av höet. Därför skulle vi bara kunna lägga 3-4 kg i hagen per dag vilket innebär kanske runt 1 kg/dag i hagen för D-ponnyn. Detta känns för lite för D ponnyn (rejäl ponny som väger 530 kg)? Jag vet att det rekommenderas grovfoder vara 4de timme. Men finns det någon rekommendation om hur mycket de behöver per giva?
Jag tycker lunchgrind var ett bra förslag. Du har dem på lösdrift, som du vill. Men en gång per dag delar du på dem under några timmar och kan då ge mer hö till den som behöver, efter tex tre timmar öppnas grinden och de går ihop igen.
Blir bara ett besök då, när du delar dem, sen släpps de ihop automatiskt.
 
Kanske skulle kolla tänderna. Jag har inte upplevet att det är något problem med henne. Kanske 1 kg hö på nästan två timmar för D-ponnyn var lite överdrivet. På eftermiddagen får hon 2kg och då är det ibland lite kvar efter 4 timmar. När hon väl äter har hon nog ett normalt-lugnt tempo, men hon verkar inte intresserad av att äta för mycket på samma gång. Tycker det är roligare att stå och titta på något som händer eller bli klappad. Hon är inte direkt någon matglad ponny-typ. Kanske underskattar jag hur mycket de äter när de är ute.
 
Jag har ett gäng hästar med väldigt olika behov, dom går ute dygnet runt men dom får inte fri tillgång.
Jag sprider ut maten ordentligt vid varje fodring så får dom dessutom aktivera sig lite. Sen får alltid gammelhäst extra mat då jag är ute och motionerar tjockis och jag brukar även sätta fast dom ett tag eller stänga av så att gammelhäst får äta i fred ett tag.
Dom tjocka är lite för tjocka, det är nog tyvärr svårt att komma undan då dom har så olika behov, men hellre det och försöka motionera dom mer än att gubben ska bli mager.

Annars låter ju lunchgrind supersmart om man har möjlighet till det.
 
Tack för alla inlägg!

Fri tillgång på hö + lösdrift är kanske ett önsketänkande av en lat hästägare. Vissa dagar är det ingen hemma för att lunch-fodra och då är det enkelt löst med en rundbal i hagen. Och så slipper man dessutom sena kvällsfodringar när det är mörkt och kallt ute. Men jag måste erkänna att det är mysigt att ta in hästarna i stallet och jag hör inga direkta klagomål från hästarna heller så någon kombination med begränsad/fri tillgång + stall på natten är nog det bästa denna vintern.

Jag misstänker nämligen att det blir supersvårt att sätta stolpar nu när det är snö och fruset, så eventuell extra hage + lunchgrind får nog vänta tills det blir vår.

Kanske försöka med ett extra fin-maskigt (5 cm maskor hindrar inte C-ponnyn=) hönät över balen på dagen. Så får D-ponnyn äta ikapp när hon är inne på kvällen/natten medan C-ponnyn bara får halm. Eller kan det bli helt för skev fördelning av fodret över dygnet?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
460
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
822
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 037
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 864
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp