Hästar efter briar *bild*

Sv: Hästar efter briar *bild*

jag har träffat på två st. ett sto som var en hoppetossa med mkt ideér och gjorde bocksprång som bara den. Först reds hon mkt av sin matte som var lite rädd, när hon senare kom på foder till en annan tjej så var hon jättefin. Lite tossig men utvecklades jättebra, värt att tänka på var att hon var i mitt stall från det att hon var 4-6 tror jag. Den andre en vallack var snäll, jag hoppade honom lite och han var glad positiv och bockade lite av glädje någon gång men var inte alls knepig på något sätt. Kommer tyvärr inte ihåg vad de hade på mödernet.
 
Sv: Hästar efter briar *bild*

Okej, tack för ditt svar!

Är det någon mer som vill dela med sig om erfarenheter av sina Briar-avkommor? :)
 
Sv: Hästar efter briar *bild*

Min flicka (som kan ses tidigare i tråden) är världens snällaste. Jag har aldrig stött på någon keligare häst och hon är dessutom väldigt snäll. Vem som helst kan hålla på med henne och leda henne (tur eftersom hon är så stor). I ridningen är hon väldigt positiv till allt, men känslig så man måste alltid ha mycket tålamod och is i magen. Känslig är hon väl ganska allmänt. Lite tittig ibland i skogen, håller på och dö om det händer något oförutsätt, men trots det lugnar hon ned sig väldigt snabbt. Då bara försöker man nå upp till huvudet och kliar lite så är hon snart lugn igen. Jag tycker min flicka är underbar, eftersom hon är så positiv och lätthanterlig.

Hennes syster som vi kollade på när vi köpte våran pärla var dock lite mer bångstyrig. Hon stod mycket på bakbenen och hade väldigt mycket temprament. Det tror jag är en mer vanlig syn när det gäller briar-hästar. Det räcker ju med att kolla på Briar vissa starter han gjort för att räkna ut att hans bebisar blir likadana. Trots att han tävlat på mkt hög nivå har han ju alltid kunnat busa till det hela.
 
Sv: Hästar efter briar *bild*

Min stora kille är lite knepig, han är stissig och allmänt tråkig att rida ut på( rädd för sin egen skugga mer eller mindre) . Kan vara dum att rida om man inte visar vem som bestämmer, men har lärt mig en hel del på honom. De flesta ja har pratat med har sagt att dom blir stissiga och lite sånt.
 
Sv: Hästar efter briar *bild*

Okej, tack för ditt svar!

Är det någon mer som vill dela med sig om erfarenheter av sina Briar-avkommor? :)

Jag har hört detsamma att många Briar avkommor är knepiga, och framförallt att många är "arbetsmyror" som måste få jobba och hållas sysselsatta för att inte "go nuts"..
Min Briar avkomma är när man kommit honom in på livet världens goaste med ett hjärta av guld och som ställer upp till 100% för sin "människa" och helt enormt social, man kan inte gå utanför dörren utan att han kommer gnäggandes i hagen och ska bli klappad och kliad på, nyfiken och "vill vara med"
Men till en början är han en riktigt hemsk slyngel som hittar på en massa skit och testar gränserna innan man lärt känna honom ;)
Tog "bara" si sådär ½ år innan det gick att rida ut honom i skogen utan protester så som att stanna, backa, vända och gå hem ;) Men skam den som ger sig!
Överlag är det lite temperament i herrn, ganska tittig och "vaken"
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar efter briar *bild*

Jag har träffat två briar hästar.
den ena är stor & rejäl valack. Lite små sur i stallet. Snäll & lat att rida. Men blir vääldigt spänd & nervös när han blir ensam. hoppar väälldigt fint. snäll så vem som helst kan rida/ hoppa honom men det är få som kan rida honom bra.

den andra var liten & tanigt sto. Mkt nerv & temprament. Enmans häst.

Dock så hade båda två skador i bakknäna & får inte träna / tävla högre klasser.
Någon mer som har varit med om det?
 
Sv: Hästar efter briar *bild*

Tack alla för era svar!
Har med Briar i beräkningen som en av kandidaterna till mitt sto.
Jag får den uppfattningen här att avkommorna efter honom har mycket personlighet, motor och egen vilja, men får man bara dom på sin sida så är dom underbara. :love:
 
Sv: Hästar efter briar *bild*

Så kan man i alla fall beskriva min flicka : ). Lycka till med hingstvalet.
 
Sv: Hästar efter briar *bild*

Vad jag har hört så kommer det skarpa i Briars temperament från hans far Magini.
Detta har jag också hört nedärvs tydligt.
Vi har en dam som är efter Magritte (E: Magini) och hon är "klassad" som skarp att ha o göra med.
Likaså har hennes dotter blivit.

vi har ett sto som är dräktig med Briar i år. Vi hoppas på ett sto såklart så vi kan avla vidare på deras linjer.
Men vi blev "varnade" (usch låter så illa, men ni förstår nog vad jag menar) för att betäcka med honom eftersom han lämnat rätt skarpt tillsammans med henne tidigare. Men hur dåligt kan det vara om den äldsta av dessa två blev godkänd hingst och såldes sedan för åtskilliga miljoner utomlands och går dessutom GP dressyr. Den andra är född 2005med gångarsdiplom och kom på 4e plats på sin kvalitetsbedömning.
 
Sv: Hästar efter briar *bild*

jag red 2 Briar-flickor på ett stuteri jag jobbade en gång i tiden. båda trevliga hästar, den ena hann jag inte bilda så mkt uppfattning om då hon åkte till Baryard ett par veckor efter att jag börjat. hon var väl kring 164 har jag för mig. den andra damen, för hon var verkligen en dam!, red jag mycket. hon hade ett sjujäkla humör men när hon kände för att jobba var hon helt fantastisk! andra dagar kunde hon bara stå och studsa mellan fram- och bakben, som en gunghäst, istället för att galoppera..! hon var dessutom större, uppemot 170 tror jag.
har träffat ett sto till e. Briar, lite lugnare men ganska skvättig.
 
Sv: Hästar efter briar *bild*

Har inga foton på mina föl. De är båda födda i år, sto och hingst. Båda är så lätthanterade och coola att ha och göra med vad gäller exempelvis lastning, hovvård och pyssel. Mycket sociala och keliga. De är också mycket smarta och nyfikna.
 

Liknande trådar

Avel Briar har fått somna in idag efter ett långt liv :heart https://www.tidningenridsport.se/briar-har-galopperat-vidare/
2
Svar
30
· Visningar
5 542
Senast: Mimmimamma
·
Tjatter Hur sparar ni era bilder som är viktiga för er? Brukar ni framkalla bilder? Gör ni fotoböcker eller beställer ni andra fotoprodukter? I...
Svar
3
· Visningar
477
Träning R+ tränare i min omgivning har inga hästar som galopperar för fullt. Deras hästar står och moffar godis och hasar sedan några steg till...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
7 688
  • Artikel
Hästnyheter Inte ett öga var torrt när den legendariske dressyrhingsten äntrade arenan på Scandinavium bara dagar innan pandemin tog över världen...
Svar
4
· Visningar
1 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp