Hästägare som inte går att få tag i

JojoC

Trådstartare
Hej,
vet inte om jag postar rätt, men men.
Har ett litet problem och vet inte alls vad för regler som gäller eller hur jag ska gå tillväga.
För ett par månader sedan hämtade vi två hästar från en ägare som inte hade tid med sina djur eller möjlighet att ha kvar dem. För ena skrevs ett kontrakt om livstidsfoder. Den andra var inte tänkt att ta med egentligen, men vi kom överens, muntligt, om att vi tar hästen och försöker sätta igång henne för att senare kunna sälja. Det var som sagt endast ett muntligt avtal.
Har börjat rida till henne men har nu märkt att tänderna behöver raspas. Hon kostar i mat och uppehälle, verkning och nu veterinäravgift för raspning. Känner dock nu att det inte känns kul att lägga ut pengar på en häst som inte är min, som ägaren lika gärna kan hämta tillbaka imorgon. Jag har de senaste veckorna försökt få tag i henne. Antingen får jag passet och hon skriver över hästen på mig, eller så får hon helt enkelt hämta hem hästen. Vi tog henne lite "på prov" och hon har visat sig vara en riktigt trevlig häst jag gärna har kvar ett tag till.
Men, hur ska jag göra? Ägaren vägrar att svara i telefon trots sms och upprepade samtal. Hon är uppenbarligen inte i stånd att ta hand om hästen, då den såg rent ut sagt förjävlig ut när vi hämtade henne. Men jag är inte beredd att betala något för hästen, anser att den kostat i uppehälle och att hon enbart ska vara glad att hästen får ett gott hem. Det var den skitigaste häst jag någonsin sett när vi hämtade henne, undernärd men med kraftig bukfylla och hade stått och skrotat i hagen i några år :/
Ja det blev ett långt inlägg, men vill gärna ha lite råd...
Vars kan jag mer vända mig? Kan man kontakta länsstyrelsen och be om hjälp? Det är väl inte ett polisärende?
tacksam för svar
 
Sv: Hästägare som inte går att få tag i

Så var det det där med att alltid skriva så vattentäta kontrakt som möjligt, men det har du säkert lärt dig nu kan jag tro. Det var inte så smart att ta emot en häst utan pass, det ska alltid följa hästen oavsett om den säljs eller lånas ut. Då när ni hämtade hästen så tyckte ni synd om den verkar det som, men ni har nu i efterhand ångrat er då ni inser att hästen kostar pengar. Det blir nog tyvärr dyra läropengar för er.

Hur som helst, så länge ägaren inte hämtar hästen är du skyldig att se till att den sköts enligt reglerna. Detta då du tagit hem hästen och då sagt att du ska ge den full skötsel och foder.

När det gäller om ägaren brutit ert muntliga kontrakt så är det en polissak.

Länsstyrelsen gör inget om inte djuret inte sköts enligt de regler som finns, de har inget med kontrakt e d att göra.
 
Sv: Hästägare som inte går att få tag i

Eftersom att ni har tagit hästen i er vård så är den nu ert ansvar.
Det är den lagliga sidan av det hela.
Ni måste alltså ge den den vård som den behöver enligt djurskyddslagen.

Men ni kan skriva upp allt som den kostar er inklusive uppstallning och arbete och kräva det av ägaren om denne vill hämta sin häst.
I annat fall så kan ni hålla hästen i pant.
Så ni kan nog lugnt utgå ifrån att ni kan behålla den hästen.
 
Sv: Hästägare som inte går att få tag i

Fast om de ska ha den som försäljningsobjekt ska de också ha passet, annars blir det svårt att sälja hästen. Att sälja hästen blir väl också bedrägeri eftersom de inte äger hästen utan har den till låns.

Oavsett om hästen ska säljas eller ej så ska, som jag skrev tidigare passet följa hästen, man kan heller inte t ex tävla utan passet.

Ts, om ni vill kräva den som äger hästen på pengar för vad den nu kostar så måste ni få tag på ägaren och ändra ert kontrakt, för om jag förstod det rätt så skulle ni står för hästens kostnader enligt ert muntlig kontrakt. Du har dock nu kommit på att det blir dyrt för er, vilket det också blir, men somsagt ert avtal var väl att ni skulle ha hästen utan att hon då betalade för den?
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare som inte går att få tag i

Vad händer om du SMS:ar och säger att du har en köpare som är intresserad, men som vill se passet innan köp? Kryper kanske ägaren fram då?
 
Sv: Hästägare som inte går att få tag i

Skicka ett kontrakt rekommenderat till ägaren och skriv att si och så mycket kommer debiteras per vecka för hästens uppehälle.
 
Sv: Hästägare som inte går att få tag i

Tack för lite svar. Självklart, dumt att inte skriva kontrakt. Man vill ju alltid tro det bästa om folk.... hon skulle i alla fall ha hälsat på och då skulle passet komma och vi skulle bestämma hur vi skulle gå vidare. ett sms med fråga hur hästarna mår kom ett tag efter, men sen inget mer.
Självklart var vi beredda på att det skulle kosta med en till häst. Och självklart så kommer hästen få all vård den behöver, den ska inte bli lidande. Hästen är i otroligt mycket bättre skick än när den kom. Men som sagt, det känns ju tråkigt att nu raspa tänder och börja köpa utrustning för att kunna göra mer än att skritta barbacka, och så äger man inte hästen, vet inte hur länge man får ha den. Ägaren kan uppenbarligen inte ta hand om djuret, och borde därför ge den till oss tycker jag, som kan ge hästen ett gott hem. Vill ju gärna ha tag i henne för att kunna reda upp saker och ting. Är inte intresserad av att få pengar för det hästen kostat, för vi tog ju trots allt hästen, så det är vårt ansvar. Men nu känner vi i alla fall att vi vill bli ägare till hästen, eller så får hon ta tillbaka den, vilket hon förmodligen inte kan... Som sagt är inte intresserad av att få igen nå pengar, men känns tråkigt att lägga ut pengar utöver "daglig vård" när man inte äger hästen eller vet hur ägaren tänker. Ja, funderar på att köra de 10 milen och knacka på....
 
Sv: Hästägare som inte går att få tag i

Det vettigaste utifrån det du beskriver är nog att inte anta att ägaren försöker undvika ngt och vill ha kvar hästen osv utan att det som du är inne på handlar om annat att den inte responderar . Ser inte vad ngn av er skulle tjäna på tips i tråden om att skriva pressande grejer om debitering osv .
Kan du inte åka dit och prata med personen ? Vet du hundra att hästen har ett pass ?
 
Sv: Hästägare som inte går att få tag i

Jag tror att man kan ringa länsstyrelsen och säga att man har en övergiven häst i stallet. De försöker då få tag på ägaren och fungerar inte det blir hästen omhändertagen och såld på auktion av polisen. Det var i alla fall det som hände här.

Du kan däremot inte räkna med att få tillbaka några pengar för uppehället av hästen.

Vet du var personen arbetar så ring dit, gärna varje dag. Så lyckades jag få tillbaka en hästägare efter många veckors frånvaro.
 
Sv: Hästägare som inte går att få tag i

Fast om de ska ha den som försäljningsobjekt ska de också ha passet, annars blir det svårt att sälja hästen. Att sälja hästen blir väl också bedrägeri eftersom de inte äger hästen utan har den till låns.

Men nu så ville de ju behålla hästen och det kan de nog bara göra tror jag.
Bra ide med att skicka ett kontrakt med rekommenderat brev.
Det kan vara bra att ha i händelse av tvist.

Då så går det nog att kvitta hästen mot skulden för uppstallning.
 
Sv: Hästägare som inte går att få tag i

Ja precis.
Och då så kan ju Polisen besluta att överlåta hästen på TS.
Den står ju redan där och det blir billigast och enklast att bara låta den fortsätta med det.
 
Sv: Hästägare som inte går att få tag i

Delvis KL
I det här fallet kan det bli väldigt svårt att hävda att man har en övergiven häst i stallet, när man själv tagit dit den och det inte satts någon tidsgräns för hur länge hästen ska vara där. Polisen kan inte besluta om att överlåta hästen på TS.
Samma med att TS "tycker" att hästen ska överlåtas för att TS har haft utlägg för den och ägaren tidigare inte skött om den. Ägaren har troligen inte alls samma åsikt om det nu var så att den skull till TS för att sedan säljas och att TS inte gjorde några ekonomiska krav för att ta hästen från början.

Tror att det billigaste för TS är att bara behålla hästen och jobba vidare med den, tills man får kontakt med ägaren. Då kan man klargöra att man både vill ha betalt och behålla hästen istället för att hjälpa till med att sälja den. Vilket då ägaren få ta ställning till och man inte blir överens så får ägaren flytta hästen. Men TS kan inte automatiskt räkna med att "få" hästen om man tittar på förutsättningarna som finns här i tråden. Enligt vad som står här finns inga förutsättningar för att "kvitta" uppstallning mot häst eftersom TS tagit med sig utan några sådana krav från början. Samma med att vilja behålla hästen, TS tog hästen för att hjälpa till med försäljning, vill TS ha hästen så får TS köpa hästen. Man kan ju hoppas att det muntliga avtalet om försäljningen i alla fall innehöll något om pris/värde på hästen.
 
Sv: Hästägare som inte går att få tag i

Äsch jag tror att hästen är dumpat och att det aldrig kommer någon ägare för att hämta den.
 
Sv: Hästägare som inte går att få tag i

*kl*

Blir inte klok på detta...

Hur kan man bara lämna sin häst vind för våg och inte bry sig det minsta om vad den blir utsatt för? Verkar finnas en hel del folk av detta slaget. Har de inga känslor?
 
Sv: Hästägare som inte går att få tag i

TS har väl skrivit rätt tydligt att människan inte mår bra?
 
Sv: Hästägare som inte går att få tag i

TS har väl skrivit rätt tydligt att människan inte mår bra?

Jag kan inte läsa någonstans i TS inlägg att ägaren inte mår bra och även om så är fallet så begriper jag inte i alla fall att man inte bryr sig om sin häst. De perioder jag mått dåligt så är ju mina djur min enda ljuspunkt i tillvaron. Är tydligen olika från person till person.
 
Sv: Hästägare som inte går att få tag i

Det står att ägaren inte var i stånd att ta hand om hästarna och inte hade möjlighet att ha kvar dem pga det.

du har ju ingen aning om vad som föranleder det hela så att börja insinuera att folk skiter i sina djur känns rätt kategoriskt. Hästen har ju fått ett nytt hem och har det bra?
 
Sv: Hästägare som inte går att få tag i

Hästen har vad det verkar det bättre nu än på länge men det vet ju inte ägaren.

Och att inte vara i stånd att hand om sin häst betyder inte för mig helt självklart att man inte mår bra.

Om man vänder på det, hade ägaren inte skitit i sitt djur hade den väl veta veta hur det står till med hästen?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 432
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
22
· Visningar
2 548
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Aggressiv/rädd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp