Hästägare med småbarn....

stallhh

Trådstartare
Vi har 3 hästar i vårt stall, har alltid haft med mig mormor och morfar som barnvakt när jag ska åka och rida i ridhus...
Hur gör ni?
Jag vet en tjej som åkte med sin häst och dotter,när dottern var liten låg hon i vagnen och sov i ridhuset medan tjejen red,sen när dotter var lite större,satt hon i sttvagnen.....
Jag tycker det känns riskabelt,tänk om man åker av hästen och hästen springer rakt på vagnen?
Jag förstår inte hur ryttare med barn hinner rida?? jag har själv lagt det på hyllan då min häst är rätt gammal och bara behöver nån skogspromenad då och då eftersom de går ute de ljusa timmarna....för jag vill umgås med barnen när jag kommer hem frånjobbet....inte åka och rida/träna ett pa timmar.... vore intressant att höra hur ni andra har det?? hur får ni ihop vardagen med jobb,hästar,barn,hus,matlagning,städning...
 
Sv: Hästägare med småbarn....

Jag har en supermormor :D
Annars väntar jag till sambon kommit hem från jobbet.
 
Sv: Hästägare med småbarn....

Visst blir det stressigt, men allt går bara man vill. ;)

Jag har ett stort hästintresse som jag brinner för, och det var både jag och min sambo medveten om innan att jag inte tänker sluta med bara för att vi får barn. Har 3 hästar, en äldre pensionär och två 4 åringar. Hade även en tävlingshäst innan, men sålde henne då jag fick veta att jag var gravid. Insåg att jag ej skulle hinna med då hon var en mkt krävande häst.

Men med dessa som jag har nu fungerar det bra, dom motioneras 2-4 dgr/vecka och det räcker iom att det som sagt är en äldre och 2 unghästar. Sköter allt i stallet på morgonen då sonen sover i vagnen och sedan motionerar jag dom på kvällarna då sambon är hemma, eller på dagtid på helgerna, då sambon har sonen.

Han är nu 4 månader och vi har en till på g i höst, så då lär det bli fullt upp. ;) Men som sagt, jag är av inställningen att allt går bara man vill.

Jag fixar städning & allt sådannt på dagtid.
 
Sv: Hästägare med småbarn....

Jag har tre hästar, två varmblodstravare och en shetlandsponny. Plus min son på 8 månder :D

För mig fungerar det väldigt bra men jag skulle vilja säga att det beror på att jag
1. Har en väldigt snäll son som sover i vagnen medan jag mockar dagtid
2. Har eget stall hemma
3. Har två medryttare som hjälper mig att hålla igång hästarna

Själv rider jag 4-5 dagar i veckan. Hästarna går runt 5-6 dagar var. Rider oftast kvällstid när sambon är hemma och tar sonen. Ibland är farfar barnvakt och då hinner jag rida på eftermiddagen innan sambon slutar jobbet.

/snurpe
 
Sv: Hästägare med småbarn....

Jag har en häst som jag rider ca 5 dagar i veckan och en son på två år. Jag jobbar heltid och rider 3 vardagskvällar när vi ätit middag, ibland tidigare beroende på när sambon kommer hem. Helgerna är inga problem eftersom man då har mera tid. Vi har belyst ridbana, annars hade det varit svårt/omotiverande att rida i veckorna, men som det är nu fungerar det väldigt bra!
 
Sv: Hästägare med småbarn....

jag har en dotter på 2 år och 1 på gång...
har stallet ca 15 min promenadavstånd/4 min bilväg... och det ska på kläder,ta med nåt att äta/dricka till henne,extra blöja om det händer en olycka...vagnen ska baxas i.... och eftersom vi båda är hemma efter 17 på vardagarna,så ska det lagas mat,så när vi är klara med maten så är klockan nästan 18.30....och då är det dax att göra 2-åringen nattfärdig....och hon vägrar att somna om jag inte nattar henne...så då skulle jag komma iväg till stallet först runt 19-19.30...och då orkar jag inte rida....då matar jag dom bara, för jag har en snäll mamma (som jobbar nätter) som släpper ut och mockar på mornarna....så jag slipper mockandet....
helgerna så leker mingubbe bonde,då han har en gård (odlar havre,vete...) så då måste jag åka ner med dottern till farmor och farfar eller till mormor och morfar o jag ska få tid att vara i stallet nåt.... det känns om att man försakar barnet för att man ska rida.... lite synd om hästarna också eftersom det inte går att få tag i ngn som vill hjälpa till att rida.... Måste säga att ni är tuffa som orkar ta tag i ridandet på kvällarna!! min gubbe är inte förtjust i hästar,så han förstår inte varför man måste rida.....tyvärr
 
Sv: Hästägare med småbarn....

Jag förstår inte hur ryttare med barn hinner rida??


Jag tror inte det handlar om att hinna rida utan prioriteringar. Jag hade hunnit med flera hästar, kanske inte rida fler om dagen men i alla fall 1. Om jag bott på egen gård och haft hästarna vid ytterdörren.

Sen beror det nog på vad man har för häst och ridmöjligheter. Där min häst stod finns ingen ridbana utan bara en liten åkerplätt, funkar hur bra som hellst när den vill men kan oxå vara så dålig att det bara går att skritta runt i 10 minuter.
Det funkade inte för mitt fullblod, hon blev otroligt understimulerad fast jag hade medryttare som tog ut henne i skogen.
 
Sv: Hästägare med småbarn....

Det många glömmer är att det finns en tid efter mammaledigheten. Att hinna rida när man är mammaledig - äh, en piss i nilen om det finns en pappa med i bilden. Det är ju bara att ge sig ut när pappan kommer hem efter jobbet, o har man eget stall kan man mocka på dagen när barnet sover.

Men sen börjar man jobba igen. Och det är då det blir lite körigare. Då ger man sig iväg på morgonen o när man kommer hem på kvällen/eftermiddagen vill man såklart träffa sina barn innan de går o lägger sig. Då blir det lite tuffare.

O sen blir barnen lite sådär mellanstora o börjar med någon aktivitet på kvällarna. Då försvinner helt plötsligt någon extra dag/veckan. O större barn kan man inte tvinga med i stallet lika enkelt som små spädisar.

Så - det är ett pussel, och det gäller att man verkligen är intresserad av hästeriet för att orka med. Men vill man bara så går det mesta att lösa. Ibland kommer jag på mig själv med att säga att jag inte hunnit rida på flera dagar - men, handen på hjärtat, jag har minsann hunnit kolla på lost på tv... Så det handla om att prioritera, och att utnyttja kvällarna på bästa sätt....
 
Sv: Hästägare med småbarn....

Tja ibland hinner man inte... men hinner jag rida 4-5 dagar i veckan så anser jag att det räcker. Det är den ambitionsnivå jag klarar av att uppfylla.
Har två hästar varav en helt på is just nu, han rids inte alls utan vi "leker" lite då och då istället (hjärngympa).

Håller helt med prusiluskan, att rida och hinna med stall etc. under mammaledigheten är ju en piss i missisippi jämfört med när man jobbar/pluggar.
Det är då man får dåligt samvete över hobbyn, innan är det mer ett andningshål för mej som mamma och en möjlighet för den andra föräldern att bekanta sig och umgås själv med barnet.
Jag rider ofta sena kvällar mellan 20-22 någon gång för då har vardagsstressen slutat och då finns det tid "över".
 
Sv: Hästägare med småbarn....

Under mamma-ledigheten var det inga som helst problem, då gjordes alla stallsysslor undan dagtid med barnet med. Första åren efteråt gick också hjälpligt bra, jag jobbade bara 80% då och for till jobbet i ottan och hämtade sonen tidigt på eftermiddagen så vi hann göra bra mycket när vi kom hem och en vardag i veckan var vi hemma hela dagen och hann göra undan massor av markservicen samtidigt som vi var tillsammans, så då fanns det hyfsat gott om tid till ridning när pappan umgicks med barnet. Sen blev jag ensamstående mamma och behöll gården och gick så småningom upp till heltid. Och det var slut på att fara tidiga morgnar till jobbet medan sonen sov, nu var det lämning alla morgnar så då blev det krångligt. Har de senaste åren enbart ridit när barnet varit hos sin pappa och övrig tid har medryttarna haft guldläge på "gratis häst". Att mocka efter jobbet tillsammans med trött barn som sitter på en höbal och gråter är inte det minsta charmigt för någon part.
 
Sv: Hästägare med småbarn....

Ja det är verkligen att pussel att få ihop tiden.

Jag har 2 döttrar på 2 resp 6 år. 6-åringen har jag varannan vecka bara.
Jag har en unghäst som är inhyrd i ett stall ca 10-15 minuters bilväg hemifrån.
Jag jobbar fram till 16.00 på vardagarna sen hämtar man ungarna, då jag har 6-åringen åker vi till 2 olika ställen o hämtar så vi är väl hemma runt 16.35. Sen ska det lagas mat o den är kanske klar runt 18.00. Efter det kollar barnen på bolibompa o då brukar jag passa på att sitta lite framför datorn;) Efter det hinner man inte få så mycket mer tid för barnen för dom brukar lägga sig vid 19.30.

Sen när dom är i säng då har jag tid för hästen. Oftast har alla andra redan varit i stallet så det är lite tråkigt att vara där själv.
Vi har ridhus så det är ju inga problem att rida under kvällarna, rida ut får man passa på att göra på helgerna.
Jag har medryttare 3 dagar i veckan som tur är o dom dagarna får man lägga tid på sambon istället.

Städar o tvättar gör vi oftast på helgerna. Jag o min sambo har gjort så att jag lagar maten o han damsuger sen tvättar vi tillsammans.
Om man vill åka iväg på tex träning osv vilket jag aldrig gör, så gör det ju inget om man är ifrån barnen en dag i veckan, eller så tar man det på helgen.

Ja så har vi det iaf;)

Just nu så är jag faktiskt hästfri, har 2 medryttare som sköter min häst nu, jag är lite ledig från hästen ett tag, det kan ju oxå hjälpa om man känner att man behöver en liten brejk.
 
Sv: Hästägare med småbarn....

å jag önskar att det gick att få ngn som kunde rida hästarna....
där jag bor, ca 7 km från större ort,har jag annonserat på alla hästsajter och i affärerna...men det är bara 10-12 åringar som svarar.... ändå får de komma och rida gratis..... men det är cäl för att man bor lite mer på landet som det är så här, antar att man i större städer har lätt att få hjälp??
 
Sv: Hästägare med småbarn....

å jag önskar att det gick att få ngn som kunde rida hästarna....
där jag bor, ca 7 km från större ort,har jag annonserat på alla hästsajter och i affärerna...men det är bara 10-12 åringar som svarar.... ändå får de komma och rida gratis..... men det är cäl för att man bor lite mer på landet som det är så här, antar att man i större städer har lätt att få hjälp??

Det beror på VAD man har att erbjuda, att rida gratis räcker liksom inte längre nuförtiden. Jag bor 2,5 mil från stan, riktigt ute på landet, man måste ha bil eller någon som skjutsar för att ta sig hit ut till stallet. Jag har de senaste åren haft bra med medryttare ändå, har två i vinter och båda har varit med mig och hästen nu i flera år. Men utöver en helt ok men helt ordinär endast grundutbildad häst har jag att erbjuda belyst dränerad ridbana med hindermaterial, egna vägar att rida på, allmänna belysta vägar att rida på (hästen hyfsat trafiksäker), skogsvägar att rida på och även ridsällskap av de andra i stallet. Och så anstränger jag mig för att försöka vara en "krångelfri" hästägare, har lista upplagd i stallet med dagar jag gärna vill ha hjälp på och så får medryttaren fritt välja vilken/vilka dagar den kommer. Så fastän jag bor ½ h från stan har hästen lyckats hålla sig med medryttare så den varit igång hela tiden. Underbart!!
 
Sv: Hästägare med småbarn....

Nova skulle aldrig sitta still å tyst i vagnen.
Jag rider typ 3 dagar i veckan. då är nova med sin pappa eller hos mormor för det mesta.
Resten av dagarna har jag medryttare.
 
Sv: Hästägare med småbarn....

å jag önskar att det gick att få ngn som kunde rida hästarna....
där jag bor, ca 7 km från större ort,har jag annonserat på alla hästsajter och i affärerna...men det är bara 10-12 åringar som svarar.... ändå får de komma och rida gratis..... men det är cäl för att man bor lite mer på landet som det är så här, antar att man i större städer har lätt att få hjälp??

Jag bor i en väldigt liten stad:angel:

Men jag vet inte om det kanske är ridhuset som lockar medryttare?

Fast 7 km är ju inte så långt egentligen. Jag har 6 km till stallet.

Mina medryttare jag har dom rider 2 ggr i veckan var då min häst inte bör ridas oftare och dom delar på stallhyran sen så står jag för foder o hovslagare, det är inte så jättelockande kanske men dom trivs o klagar inte( än:o)
Tror att det är mer stallet o folket o såklart min trevliga häst som gör att dom tycker att det är kul att åka dit.

Om du vill ha hjälp så ge inte upp, det kan ta låång tid innan man hittar nån som är intresserad.
 
Sv: Hästägare med småbarn....

å jag önskar att det gick att få ngn som kunde rida hästarna....
där jag bor, ca 7 km från större ort,har jag annonserat på alla hästsajter och i affärerna...men det är bara 10-12 åringar som svarar.... ändå får de komma och rida gratis..... men det är cäl för att man bor lite mer på landet som det är så här, antar att man i större städer har lätt att få hjälp??

Ge inte upp! Jag bor också på landet, 2 mil till Katrineholm och 4,5 mil till eskilstuna. Båda mina stalltjejer åker hit från Katrineholm, den ena fyra dagar i veckan :bow: Så det går att finna! Mina är 22 och 28 år, skickliga ryttare och kanontrevliga tjejer och de åker två mil enkel resa! Så leta vidare du :)

/snurpe
 
Sv: Hästägare med småbarn....

Jag har ju ingen ridbana att erbjuda...bara skog och ängar...
men gratis ridning,vilka dgr de vill i veckan....förra graviditeten så hade jag en 16-årig tjej som kom och red är hon ville,vi gjorde allt arbetet i stallet..... men det blev inte så mkt av det hela,hon hade aldrig intresset. Denna gången vill jag att ryttaren mockar och så de dagar hon rider ialal fall.... så man slipper åka t stallet höggravid och mocka...
Hästen är ju tävlad 120 hopp/LA dressyr/fälttävlan...dock till åren nu,men eftersom hon ej är tävlad de senaste 4 åren pga föl och graviditet,så är hon fräsch att rida....så det är den perfekta läromästaren....
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 766
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Min dotter har till min stora glädje hittat glädjen i att rida. Vi bor på gård, och har en ponny till henne och en ridhäst till mig. Hon...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
12 681
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 895
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan I somras köpte jag mig min första egna häst. En nyinriden unghäst (islandshäst) på 5år. Mycket motor och energisk. Precis en sådan jag...
Svar
15
· Visningar
2 153
Senast: Lo_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp