Häst som helt plötsligt blivit svårfångad?

Quinny07

Trådstartare
Allt började för ca 2 veckor sedan..

Men berättar lite kort om oss först. Hästen är född 2007. Alltså snart 7 år. Jag har haft honom sen han var 2,5 år. Han var livrädd när jag köpte honom. Så i början var det väl lite sisådär med att bli fångad. Men åren gick & han fick förtroende för mig, så senaste åren har han ALLTID kommit fram i hagen. Aldrig någonsin gått iväg..

Tills för 2 veckor sedan. När jag skulle hämta in honom en eftermiddag för att rida. Då helt plötsligt vänder han, går iväg. Verkligen vägrar låta sig fångas. Jag har funderat & funderat & funderat. Men kommer inte fram till vad som fått honom att bli såhär?! Är inte enbart med mig, utan han är så med alla i stallet sedan dess. Han har tävlat en hel del i höst & gått rätt mycket. Så sedan detta började har han bara ridits ut i skogen, kravlöst, & 2-3ggr per vecka. (Kommer om ca 2v att ställas av helt.) Han vilade fre,lör,sön. Jag skrittade ut igår p.g.a underlaget. Gick faktiskt helt ok att fånga honom igår. Men idag, när de andra i stallet skulle hämta in honom, han hade varit ett monster. :(

Vet inte vad jag ska ta mig till. Vill ha tillbaka min gamla goa häst som VILL umgås med människor. :cry:
 
Sv: Häst som helt plötsligt blivit svårfångad?

Kanske ska du kolla så att han inte har ont någonstans?
 
Sv: Häst som helt plötsligt blivit svårfångad?

Det var min första tanke också. Han kanske har ont nån stans? Musklerna, benen, tänderna?
Kanske värt att kolla upp?
Hoppas du får tillbaks din goa häst!
 
Sv: Häst som helt plötsligt blivit svårfångad?

Han har inte blivit skrämd av någon/något då? Är han rädd eller vad felas? Eller vad hände första gången med dig, blev det bara lite fel då och så blev det befäst?

Skrämmer någon min så kan det sitta i länge i liknande situationer (även med andra personer alltså). Med samma person ligger det nog mycket jobb bakom att komma runt det. Och jag tror han sorterar bort ett gäng folk också som aldrig kommer ha en chans. För han är en riktigt fegis innerst inne :p Likväl som vissa aldrig orsakar honom någon oro alls för de hamnar i klassen "safe" direkt.

Och när han flyttade (med mig men från sin trygghet - mammas häst han bott med sedan 2.5 år tills han var 8.5 år) blev han "vild" även med mig. Hade jag inte lagt ner en bra stund första dagen (han hann bli mätt på äpplen, en ponny, hallå det tog lång tid :D) och till viss del även andra dagen så hade det nog snabbt blivit "en grej" som blivit en ond spiral. Kan det ha hänt er?
 
Sv: Häst som helt plötsligt blivit svårfångad?

Skulle oxå gissa att något har hänt som sitter kvar. Antingen vid insläpp eller i stallet, att han inte vill vara där, kan vara något som skrämmer honom där?

Tror inte det har med ridningen att göra utan mer med själva insläppet eller stallet.
 
Sv: Häst som helt plötsligt blivit svårfångad?

Hej! Är inte direkt någon expert, men är det något som hände vid den exakta tidpunkten? Det kom en ny häst till stallet t.ex
 
Sv: Häst som helt plötsligt blivit svårfångad?

Om ni har kollektivstall så att det är flera olika som har in och utsläpp så kan det mycket väl vara så att det har hänt något med någon av de andra människorna som dom/den inte berättat.

Min häst är en känsligindivid som har nära till flykt. Han låter sig inte fångas av vem som helst och det kan också vara olika tidpunkter på dygnet. Tex om dom blivit fodrade i hagen och ätit upp och jag vill ta in honom för en ridtur. Det finns liksom ingen vits för en häst att följa med en människa in om den inte vet att den ska få mat, som är den enda riktiga "belöningen" vi kan erbjuda en häst.

Hur mycket vi än tror att hästarna gillar oss så gör dom allt för oss bara för dom vet att den får mat av oss. Det kan vara så att din häst är inne i en testperiod eller att något har hänt som den ogillar. (om vi förutsätter att den inte har ont eller är sjuk).

Min häst testar mig i perioder flera gånger om året. Oftast i samband med att gräset har kommit eller man ställt ut en hel bal i hagen.
 
Sv: Häst som helt plötsligt blivit svårfångad?

Det finns liksom ingen vits för en häst att följa med en människa in om den inte vet att den ska få mat, som är den enda riktiga "belöningen" vi kan erbjuda en häst.

Hur mycket vi än tror att hästarna gillar oss så gör dom allt för oss bara för dom vet att den får mat av oss.

Håller inte med där. Mina hästar har alltid fri tillgång på grovfoder, sommar som vinter, och ev. kraftfoder fodras nästan aldrig i samband med hämtning. Ändå är dom sällan svårfångade, trots att dom aldrig (eller ytterst sällan) får mat som belöning.


Delvis kl
Visst händer det att mina hästar vänder och går iväg ibland, men då brukar jag fundera på hur jag agerat när jag närmat mig dom. Hästar lever i nuet och man får fundera lite på hur trevliga "energier" man sprider ibland.:D

Har jag haft för bråttom? Gått på/fram mot hästen för intensivt/fokuserat? Oftast då,om jag kommer på mig själv i tid, och jag stannar till och funderar, vänder mig om, går en runda, strosar lite, så ändrar dom uppfattning och kommer fram självmant igen.

Ofta så utstrålar vi så mycket saker när vi kommer som vi inte är medvetna om, något som kanske tom skrämmer känsliga individer. Hästar är otroligt skickliga på att läsa av energier och kroppsspråk. Vi har lite för bråttom oftast.

Jag har studerat min egen hästs taktik och tagit efter honom tex. När han kommer fram mot mig, ibland i full fart, så stannar han alltid c:a 3-4 meter ifrån och väntar. Numer gör jag likadant när jag går fram emot honom, jag går fokuserat men stannar en bit ifrån och väntar några sekunder. Ibland kommer han fram till mig, ibland får jag gå fram till honom, men jag stannar till och läser av honom en liten stund först. Skulle jag bara ånga på ända fram skulle han med största säkerhet vända och gå sin väg direkt.

Till TS, skulle tro att något hänt din häst vid hämtning i hagen som påmint den om något som hänt tidigare i livet. Hästar glömmer aldrig och man kan lätt trigga igång gamla beteenden genom något omedvetet missöde.

Kanske någon försökt "grabba" tag i honom lite för häftigt? Ganska vanligt att folk gör så och hästar med dålig erfarenhet kan då snabbt falla in gamla trauman igen. Jag skulle forska i det om jag vore du och kanske kolla hur dom andra gör när dom tar in hästarna. Har dom bråttom? Ångar dom bara på? Grabbar dom tag i hästen/grimman direkt? Eller står dom en stund och smeker hästen utan att just "fånga"? Såna saker kan ha stor betydelse för en häst som har gamla trauman att brottas med.
 
Sv: Häst som helt plötsligt blivit svårfångad?

Tanken har såklart slagit mig både en & två gånger.. Men han tävlade 1 vecka efter att detta började. (2 klasser, 1,10 & debuterade 1,20, 0+4 & 4 fel.) Så tror inte han skulle gjort så bra ifrån sig om han hade ont. Då han är väldigt känslig. Har han sår, osv. Så visar han tydligt att det gör ont.

Allt började när jag skulle ta in honom en kväll, i mörker. Vi har en stark lampa som är riktad ut mot hagarna som tänds vid rörelse. I några dagar just då så hade den fått nå ryck & lös konstant. Jag har fått för mig att han blev "bländad" & inte riktigt såg att det var jag som kom. Hade en stor lång dunkappa. & när jag väl fick tag i honom så betedde han sig som om han var rädd för mig! När jag väl fångat honom & han insåg att det var jag, så var han precis som vanligt.

Jag har fått för mig att det har något med detta att göra. Senaste 1-2 veckorna har det faktiskt gått bättre. Så förhoppningsvis var det bara någon fix-idé! Har även stängt av så dom bara har halva hagen att röra sig i. (Stooor vinterhage.).

Dom har även höhäck med rundbal i hagen. (Med slowfeednät). Så även det kan ju ha en del i det hela. Att han faktiskt har "allt" i hagen. Mat konstant & kompisar. I förra stallet fodrade vi lunch i hagen, så dom var ju hungriga vid intag..

Tack för allas tankar & idéer! :bow:
 
Sv: Häst som helt plötsligt blivit svårfångad?

Min blir rädd när jag börjar använda min overall på hösten, eller om jag har sydväst. Då får man ta det piano och sen fattar han att det "stora läskiga" liksom bara är en annan variant av mattes klädsel. Han är inte mycket känslig för stora prassliga saker annars, inte mer än normalt och dessutom väldigt "snabbvand" och går snabbt rakt igenom/över/under.

Skönt att det går bättre, jag hade på din beskrivning (din verkar likna min mycket) gissat att jackan + mörker + lampa i kombo var lite för mycket den gången och sedan blev det lite laddat att inte kunna fly :)
 
Sv: Häst som helt plötsligt blivit svårfångad?

Dom har även höhäck med rundbal i hagen. (Med slowfeednät). Så även det kan ju ha en del i det hela. Att han faktiskt har "allt" i hagen. Mat konstant & kompisar. I förra stallet fodrade vi lunch i hagen, så dom var ju hungriga vid intag..

Men mätta goa hästar brukar väl vara de som är lugnast, socialast och trevligast av alla! Är de hungriga har de ju annat prioriterat på agendan än att prata med matte/husse. De kan ju förstås vara mycket lättare att fånga om de vet att enda sättet att få mat är att underkasta sig och stoppa huvudet i grimman, och ju svultnare desto mer lättövertalade!

Jag tror snarare som du är inne på - att något har hänt. Antingen har han plötsligt fått ont någonstans (sår, sten i foten, vrickning är ju mycket lättare att kommunicera än sprucken tand eller magsår), eller så har han blivit skrämd. Kanske av din stora jacka, kanske av en plastpåse som blåste rakt på honom tidigare under dagen när han inte var alls beredd, kanske nån unge som kastat sten, kanske blev han osams med den som släppte ut.... Är han rädd eller ovillig?
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: ryujaneiro
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 892
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 676
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp