Häst på avbetalning

Akke

Trådstartare
Hej!
Jag har sedan en tid tillbaka haft en häst på foder, på obestämd tid men med köp som mål om vi båda var nöjda. Det är min första häst, så därför tog jag honom på foder mest för att jag ville se så att hästägandet verkligen var det jag alltid drömt om, för att se så att ekonomin verkligen tillät det osv.

Har under tidens gång insett att "hästägandet" är så mycket mer än jag någonsin drömt om, och att det verkligen gör mig gott :D Sen så har jag självklart fäst mig vid just denna individ.

Hästens riktiga ägare och jag håller regelbunden kontakt, har varit och hälsat på oss och är mycket nöjd med situationen. Men nu vill hon av olika anledningar få honom såld "snarast möjligt" ungefär..

Hon har tidigare föreslagit avbetalning, och nu är det mitt enda alternativ för att denna underbara häst ska få stanna hos mig, då jag inte har tillräckligt mycket pengar för att köpa honom rakt av. Ställer mig lite tveksam till avbetalning då jag lärt mig hemifrån att aldrig ta lån på "onödiga" saker osv..

Har också världens bästa föräldrar, som tyvärr inte skulle köpa en häst till mig men som utan att tveka skulle hjälpa till med att betala oförutsedda veterinärräkningar.

Men rent praktiskt, hur "brukar" man göra med saker som försäkring? Ägaren betalar den i dagsläget men ska jag "ta över" den så fort jag gjort min första avbetalning?

Andra saker man bör tänka på?? Något förvirrad tjej :o
 
Sv: Häst på avbetalning

Låna hellre av banken än ta en privat avbetalning.

Du måste vara helt klar över det juridiska läget (äganderätt, vem som står risken etc) för att kunna fatta ett vettigt beslut gällande avbetalning till privatperson.

Jag hade mycket hellre tagit banklån och ägt hästen från dag 1.
 
Sv: Häst på avbetalning

Instämmer med Lovis, ta ett blancolån på banken i sånt fall.
Avbetalning privat är som upplagt för att det ska bli krångel.
 
Sv: Häst på avbetalning

Det man ska tänka på rent juridiskt att om man inte avtalar något annat så är hästen din i ock med fösta betalningen. Vilket innebär att du står med alla risker och allt ansvar för den. Som ju då gör att du även är den som ska stå för försäkringen.

Om man inte vill ha det så vilket ofta är fallet när man gör det privat. Så kan man lägga till ett äganderättsförbehåll i avtalet där säljaren då står som ägare fram tills att hästen är helt betald. I det fallet så kommer det yttersta ansvaret att ligga på ägaren och kan ställa till problem om något händer med hästen under den här tiden.

Så som övriga har skrivit är det enklaste på alla sätt att ta ett lån från någon extern som banken eller Wasa kredit. Men detta inne bär att du får betala ränta på den lånade summan. Vilket troligen du slipper genom att avbetala till säljaren.
 
Sv: Häst på avbetalning

Jag hade hellre tagit ett banklån och köpt hästen av ägaren direkt och inte krånglat till det hela med avbetalningar hit och dit med ägaren för det kan som sagt gå åt skogen ordentligt. Om du inte av någon anledning får ta ett banklån kanske dina föräldrar kan hjälpa dig och bli medlåntagare? Det är, vad jag tror, det säkraste sättet för dig att köpa loss din lånehäst.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 582
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 590
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 741
Senast: Tirnanoogh
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 732
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp