Häst och familjeekonomi

KarinS

Trådstartare
Jag planerar att köpa häst inom kort och min man vill nu diskutera den ekonomiska aspekten av att ha en häst i familjen. Han ser pengarna flyga iväg och vill inte själv bli ekonomiskt drabbad - eller snarare. Han vill ha loss lika mycket pengar själv till sina intressen.

Nuvarande lösning i vår familj: Alla pengar vi får in går till 1 gemensamt konto. Till det kontot finns våra två VISA och från det kontot betalas alla kostnader. Vi har alltså inga "egna" pengar alls. Ibland kostar mitt liv lite extra och ibland hans. Pengarna räcker till det dom räcker till.

Hans förslag: Jag får en engångssumma till hästköpet på 130 000 kr (han har köpt lite mer saker än mig innan vilket detta kompenserar), därefter delas ekonomin upp så att vi båda får ut en "månadspeng" till privata konton. Beloppet ska vara runt 4-5000 kr. Dom pengarna skall användas till egna intressen (min häst), kläder, egna resor (vi älskar båda att åka på kompisresor) och annat som inte tillhör familjeaktiviteter.

Jag skall inte lägga in mina värderingar och tankar i trådstarten utan jag vill verkligen höra era åsikter och erfarenheter kring detta med familjeekonomi.
 
Ska väl tillägga att jag nog har all utrustning jag behöver från tidigare hästar utom en sadel + tillbehör... Förutsatt att hästen har 155 i täcke...
 
Jag budgeterar 5000kr, har samma hyra som du, tävlar ej, mycket billig försäkring. Det är alltså hovis, veterinärbudget, mineraler, träningar och utrustning/förbrukningsvaror. Men det är inte inklusive kurser/clinics, större veterinärräkningar eller sadelinköp.

Du ville väl tävla?
 
Ja, jag har planer på att tävla lokaltävlingar... Kommer nog aldrig tävla över 120 cm... men det är inte höjden som är grejjen för mig. Jag har gett upp drömmen om att bli Reed Kessler för många år sedan... :D
 
Angående försäkringen så kommer jag nog inte försäkra hästen för det belopp jag köper den för utan för ett lägre belopp för att få vette-delen.
 
Det här har jag och min sambo diskuterat många gånger.
Hästar är en dyr hobby och det börjar han äntligen att inse. ;)

Är höggravid så för tillfället drar jag inte in många kronor, har pengar så att mina "fasta" räkningar täcks. Han tjänar mer än mig i vanliga fall också, så han betalar (enligt oss) givetvis mer på hus och mat konto.

Just nu har jag en månadsbudget på hästen, 2500kr. Hästen är född 2012 och går på lösdrift, så inga större utgifter ännu.
Min tanke för framtiden är att höja budgeten till en rimligare summa och vill jag träna/tävla mer än vad budgeten tillåter så får jag jobba extra för det. :)
Vi kommer att ha gemensamt konto för mat,hus, semester, barn och hästen får räknas som mina "nöjes" pengar.
 
Jag har en stallhyra som är precis snäppet lägre än din men köper kraft och mineraler själv så hamnar på ungefär samma kostnad. Totalt lägger jag ca 5-6000 kr per månad. Då är hovis, försäkring, träningar och tävlingar (klubb- och lokal nivå) inkluderade. Utöver det har jag ett hästsparkonto som jag använder vid vaccinering, tandläkare och övriga oförutsedda utgifter.
Jag hade gärna lagt ännu mer på träningar men jag måste ju ha råd med bostad, mat och bil till mig själv också. ;)

Det jag vill säga är att det lätt drar iväg.
 
Vi har delad ekonomi, var och en betalar för sina nöjen. Det underlättar lite att vi tjänar lika mycket. Gemensamma kostnader delar vi 50/50.

Jag tycker nog 5000 bör räcka till en häst i månaden.

2400 stallhyra inkl foder o strö
600 kr i månaden i skoning
500 i månaden försäkring
400 träning 2 gång i månaden
600 tävling 1 gång i månaden.

Sen har du 500 kr över till övrigt :D

Tävling kan ju dra iväg om du vill åka långt eller tävla flera gånger i månaden.

Eftersom du får en engångssumma på 130 000 så hade jag högst använt hälften av den summan till själva hästköpet, resten hade jag sparat som buffert, ex om du behöver byta sadel eller till oväntade vet räkningar.
 
Vi har gemensam ekonomi här hemma, vi har aldrig några diskutioner när det gäller pengar. Var och en köper det den vill.

Om vi hade behövt ha millimeter rättvisa på vem som spenderar vad...
Så skulle jag istället göra så att var och en har sitt eget lönekonto,( där man får göra vad man vill med sina egna pengar utan att behöva "fråga om lov") och att man också har ett gemensamt konto där alla gemensamm utgifter dras. Var och en sätter in en viss procent (summa) av sin lön varje månad på det gemensamma kontot.

Det är ju ganska skönt som vuxen att kunna få bestämma själv över sin ekonomi och fritidsintressen.
 
Vi har varsin ekonomi men lägger lika mycket på gemensamma saker som boende/bil och mat.

Gör åt andra hållet säger jag. Kom fram till vad familjen kostar, dela på den (om ni tjänar hyfsat jämnt) och så har ni resten själva.
 
Alltså... jag har inte haft "egna pengar" på snart 10 år... utan vi har enbart gemensamma pengar. Stalin hade varit mycket nöjd med uppgörelsen. :sneaky:

Ska väl tillägga att jag aldrig saknat något eller inte känt att jag kunnat köpa något, men ibland kan det bli problematiskt... som till exempel när man skall köpa en present till sin man. Då syns det ju på kontot vad jag handlat. :p

Tanken på att plötsligt dela upp ekonomin känns lite främmande och jobbig, men kanske är det också en frihet. Det kanske är så jag ska se det.

Och @AliceZeta - det är nog inte millimeterrättvisa han är ute efter, men jag tror att han tycker det känns jobbigt om jag skall få hela familjens "rolig-peng" och alla andra får stå tillbaka för mina intressen.
 
Vi har varsin ekonomi men lägger lika mycket på gemensamma saker som boende/bil och mat.

Gör åt andra hållet säger jag. Kom fram till vad familjen kostar, dela på den (om ni tjänar hyfsat jämnt) och så har ni resten själva.

Alltså... v i tjänar ju lite olika min man och jag. Han får in ca 200 000 kr mer än mig per år (före skatt) men ingen av oss tycker att det är rättvist om han får mer pengar över varje månad bara för det. Vi har båda bidragit lika mkt till var vi är ekonomiskt. Det blir snarare så att vi kommer få ut ett belopp från det gemensamma "familjepotten"... det som blir över om vi inte konsumerar upp allt går till gemensamt sparande eller så delar vi på det.
 
Gemensam ekonomi, diskuterar större inköp med varandra först :-).

Så har vi också. Mina två hästar kostar inte särskilt mycket per månad utan då det drar iväg är ifall veterinär eller ny dyrare utrustning behövs. Han har sina intressen i sin traktor med maskiner och annat tillbehör så ibland kostar hans intressen mer och ibland kostar mitt mer. Vi resonerar som så att vi jobbar för samma mål, att hela familjen ska må bra och vi mår bra om vi får ha våra intressen oavsett vilka intressena är :) Sen ser han ju hästarna som familjemedlemmar, precis som hunden och katten så det underlättar väl då vi båda har samma tänk.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Kanske en dum fråga men jag är urkass på sådant här.🙈 Jag har alltid haft två konton hos Swedbank. Jag har ett privatkonto och ett...
Svar
16
· Visningar
3 263
Senast: Acto
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 165
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 913
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 937
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp