G

Gloooria

Jag misstänker att min häst börjar få lite hängmage -det vill säga att magen hänger liksom neråt men man kännner endå revbenen mycket tydligt men dom syns ej. Min häst har inte mycket hängmage men kan man ändra nåt i foderstaten eller mer motion kanske?
Min häst är 4 årig kallblodstravare nätt i typen, väger ca 400 kg
Hon får 5dl havre 2kg ensilage morgon, 2kg ensilage lunch, 5dlkorkross+2dl betfor 2kg ensilage middag, 4dlbetfor+5dl kornkross+1dlmineraler 4kg ensilage
 
vad har du för värden på höet och hur mkt foder får hästen i KILO. och betforn i torrvikt.. annars blir det svårt att räkna.. :)
 
ojoj, det blir svårt jag får gå iväg o väga lite da
men det kommer om ett tag.
Vi har tyvär ingen foderanalys på vårt stall ska föreslå det på nästa stallmöte! :)
Varför är det bra att veta värdena på ensilaget?
 
Står din häst på halm? Dom blir väldigt lätt bukiga då.
 
Varför är det bra att veta värdena på ensilaget?

Utan värde på ensilaget har du man ingen aning om vad det innehåller. Ett dåligt ensilage kan exempelvis innehålla 20g smältbart råprotein och 6 MJ och 40% torrsubstans per kg torrsubstans medan ett bra kan innehålla 80g smältbart råprotein och 10 MJ och en torrsubstans på 60%.

Värdena på det första utifån en giva på 10kg:
80 gram smältbart protein
24 MJ

Och på det andra:
480 gram smältbart råprotein
60 MJ

Man behöver inte vara matematiker för att inse att hästen få mycket olika mat med dessa exempel. Torrsubstansen kan man i viss mån känna men det krävs en expert för att kunna gissa energi och protein och då är det bara fråga om en gissning som kan slå mycket fel. Får din häst mat som liknar det första silaget svälter den och om den får som det senare har den troligen okej med mat.

Vet du förresten vad di häst väger egentligen eller är det endast en gissning/uppstattning eller användande av någon formel? Min islandshäst, en medlestor c-ponny, inte särskillt kraftigt byggd vägde knappt 400 kg (med våg) och då är hon var hon varken tjock eller exeptionellt musklad. En kallblodstravare som är nätt i typen borde ha samma kroppsbyggnad (eller lite grövre) vara en dm eller så högre och troligen väga mer.
 
jag kommer inte ihåg den exakta siffran men det var väl runt 400-450 får väl väga henne när hon kommer hem
 
Äter din häst gräs? 6 kg silage låter annars väldigt lite.

Om du känner revbenen tydligt så är hästen i underhull, den behöver alltså mer mat. Du kan ju prova 1-2 kg lucernhack.

Anledningen till att hästar kan få "hängmage" när de står på halm är att kvoten mellan protein och energi blir för låg. Man behöver då komplettera med något proteinfoder.

mvh Jessica
 
MIn häst får 10kg silage per dag och i vanliga fall får hon 13kg silage, anledningen till att jag börjat minska på silaget är för att hon ska gå på bete om några veckor jag går självklart ut och betar henne minst en halvtimme varje dag.
Hon står inte på halm
Jag ska ta upp foderanalys men det blir förmodligen inte förrän i augusti eftersom att jag kommer tillbaka till stallet då just nu är vi på kurs pållan o jag!
 
Om hästen blir bukig trots att den inte står på halm så kan det vara proteinmängden i silaget som är lågt.

Varför minskar du på silaget inför betesläppet? Hästen får inte i sig så mycket gräs så det räcker på en halvtimmes betande.

Men antagligen behöver du inte bekymra dig ang hull etc, det brukar lösa sig på betet.

Men kolla ang analys till hösten, det blir mycket lättare att ge hästen det den behöver då.

mvh Jessica
 
Har pratat lite om detta på en annan tråd som heter mage... men kan skriva lite igen!

Man måste skilja på vilken sorts mage man pratar om!
Vissa tror nämligen att deras häst är tjock därför att den har "hängmage" fast revbenen kan stå rakt ut! :eek: oftast är proteinbrist boven i det hela!

Dock är det skillnad på "hömage". Jag har fått höra att min häst är så tjock, och de grunnar de på att han har hömage. Nu ligger det till så att han är helt perfekt i hullet.
Min pålle går på fri tillgång av stråfoder. Detta leder till att deras volym på blindtarmen ökar=syns som "hömage" Dock när hästen arbetas pressar magmusklerna ihop/upp blindtarmen och "hömagen" försvinner!

Titta bara på travhästar på TV. Vissa travtränare ger sina hästar väldigt mkt stråfoder. Dessa hästar ser oxå "hömagiga" ut i vilande tillstånd, men ser de så ut under loppen? NEJ!

Detta är dock ngt som de flesta hästmännsikor inte har en aning om, vilket jag upplever som väldigt skrämmande! :eek:
 
*hmhm* väger hästen bara 400 kg?!? Jag har ett litet fullblod, Han väger 530kg...

10kg ensilage låter inte speciellt mkt, speciellt om ts-halten inte är så hög!
 
jag minskar på silaget inför betet för att det går ju inte att släppa ut hästen på grönbete direkt från att den ätit kraftfoder och silage bara sådär man måste ju minska lite på silaget och kraften samtidigt som man ökar tiden hon får beta ute annars kan hon ju få fång, kolik eller nåt annat läskigt.
 
Min häst är fyra år i år och född sent på året (enligt veterinären, har inga papper på henne)jag började rida henne i julas har mest skrittat och travat lite smått. Hon har alltså inte så mycket muskler. till hösten ska hon börja ridas meroch då kommer jag att öka maten också
 
Glöm inte bort att det krävs energi att ridas! Kan vara möjligt att din häst har brist på protein eftersom hon verkar "sunka" ihop som du själv säger. Och att då dra in på maten gör inte saken bättre. Det spelar ingen roll om hästen är 1 år eller 10, de behöver inte vara omusklade för det. Mycket hänger på att pållen har en någolunda kontrollerad foderstat. Mina 3-åringar rids ordentligt 5 dagar i veckan, och då krävs det oxå mat för att de ska klara sig, på bete hade de svultit ihjäl.
Det är överlag väldigt många som ger sina ridhästar kraftfoder under sommaren, just därför att de rids, en del klarar sig inte på bara gräs.
 
Om du ökar betestiden så förstår jag varför du minskar på silaget. :)

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 672
Senast: axel
·
M
Foder & Strö Skulle vilja ha lite tips på foder till min nyköpta treåring. Han kom in från rent sommarbete för 2 veckor sen och går fortfarande på...
Svar
1
· Visningar
723
Senast: Masse
·
Foder & Strö Jag håller på att bli tokig, för det första är jag värdelös på att göra foderstater men försöker mig på detta via ett program men jag...
Svar
8
· Visningar
2 991
Senast: Mariaauto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp