Hälsa-Exteriör-Prestation (avhandling av LJ, SLU)

Gabby_Ossi

Trådstartare
Jag har vid ett par tillfällen fått höra Lina Jönsson redovisa lite resultat från pågående studier, men nu har alltså den fullständiga avhandlingen publicerats! :banana:

Har inte haft tid att läsa igenom hela, men den finns här för den som är intresserad: http://pub.epsilon.slu.se/10756/1/Jonsson_l_130820.pdf
Finns även uträknade index för vissa hingstar.

Finns också en intervju i Hippson där några huvuddrag av vad forskningen kommit fram till nämns: http://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/avelsindex-for-halsa-skulle-ge-friskare.htm
Artikel från HästSverige: http://www.hastsverige.se/Nyhetslista1.html?news=22225

Så, vad säger ni om resultaten? :)

Edit:
Eller man får förresten inte lägga bara länkar sådär kanske?

Men lite utdrag:

Hälsa och exteriör hos en 4-åring har samband med framtida tävlingsprestationer och hållbarhet.

Det finns ett optimalt mankhöjdsintervall för hållbarhet. Det optimala mankhöjdsintervallet för höga gångartsbetyg ligger dock över mankhöjdsintervallet för hållbarhet.

Störst (positivt)samband med hållbarheten har högt betyg för HHB och rörelser i trav. Negativt för hållbarhet var kort rygg, stumma kotor och kort hals.

Robin Z är den hingst som har fått högst index för ortopedisk hälsa, och Landlord för hovstatus.
 
Senast ändrad:
Sv: Hälsa-Exteriör-Prestation (avhandling av LJ, SLU)

Jag tyckte framförallt att "den optimala mankhöjden" var intressant. Så som folk vill ha stooora hästar idag, samt det om att bra poäng på HHB visar samband till god hållbarhet, något man kanske annars inte skulle lägga lika stort samband till. Och bra trav! Kanske något vi med hoppehästar ska tänka på, och inte bara tänka "Det är en hopphäst, den behöver inte trava bra, galoppen är viktigast.".

Hur som helt klart intressant läsning!
 
Sv: Hälsa-Exteriör-Prestation (avhandling av LJ, SLU)

Har inte läst igenom den får göra det när jag får tid men reagerar redan på att man drar några som helst slutsatser utifrån kvalitetsbedömningen som ju inte precis har haft så stort deltagande majoriteten tävlingshästar går ju aldrig kvalitet, kvaliteten har ju under många år haft en väldigt begränsad skara deltagande. En klick riktigt bra hästar som använder den som kval och sen ofta en hög hästar som varit sena i utvecklingen/skadade odyl som inte gick treårs. Den stora massan är ju redan ute på tävlingsbanorna istället i den åldern och visas sällan på kvalitet.
Nästa sak är att har du visat några gånger på den tiden veterinärstationerna fanns så vet man också vilket skämt dessa veterinärbesiktningar var i 90% av fallen i 10% av fallen var där en veterinär som verkligen gick in för det med hull och hår och skrev upp varenda sak de hittade. Men oftast kunde man knalla rakt igenom med 10 or även tex med rejält lagade hovar utan en kommentar.
Majoriteten av veterinärerna klämde lite mer på kruppan för att hitta övertränade unghästar vilket ju egentligen inte talar om någonting ang hästens hållbarhet, mer om att den hade tagits för hårt i utbildningen.

Nästa enormt stora felkälla är att utgå från tävlingsdeltagande som ett mått på hur länge hästen höll. Majoriteten av hästar i vårt land tävlar inte pga ointresse från ryttaren inte pga att de inte är friska.

Ännu lustigare blir det när man drar en parallell mellan bra trav och hållbarhet. Detta är ju en typisk groda just för att man mäter hållbarheten i hur länge de tävlar. Alla kan nog räkna ut att de hästar som blir högt bedömda på traven i större utsträckning kommer att hamna hos satsande tävlingsryttare och därför också vara aktiva i många år på tävlingsbanan. Sannolikheten att en häst med 5 eller 6 på traven hamnar hos en satsande tävlingsryttare är ju naturligtvis väldigt låg utan den hamnar ofta hos en hobbyryttare istället och iom den inte tävlar så räknar studien den som inte hållbar...........

Nej tyvärr många jättegrodor som gör att det inte blir särskilt trovärdiga slutsatser.
 
Sv: Hälsa-Exteriör-Prestation (avhandling av LJ, SLU)

Nyfiken på vad du skulle vilja att undersökningen byggdes på.

Eller tycker du det är helt förkastligt att över huvud taget att göra undersökningar på hållbarhet?

Ingen kritik bara nyfiken.
 
Senast ändrad:
Sv: Hälsa-Exteriör-Prestation (avhandling av LJ, SLU)

Det är bättre att inte göra någon undersökning alls än att göra en på så felaktiga grunder som sen riskerar att sprida falska sanningar.

Finns nog inget genomförbart sätt att få fram något vettigt alls i sammanhanget eftersom det finns alldeles för mkt yttre variabler som kan påverka och ge falska resultat.
 
Sv: Hälsa-Exteriör-Prestation (avhandling av LJ, SLU)

Jag håller fullkomligt med dig på varenda punkt.
 
Sv: Hälsa-Exteriör-Prestation (avhandling av LJ, SLU)

Jag tycker det är jättebra att någon forskar på exteriör och hållbarhet, men slutsatserna blir ju felaktiga när hållbarheten mäts utifrån hur länge hästen tävlar och hur bra den gör det. En häst kan vara mycket hållbar utan att aldrig sätta sin fot på tävlingsbanan!
 
Sv: Hälsa-Exteriör-Prestation (avhandling av LJ, SLU)

Här håller jag (för en gångs skull :) ) med gylle.

Att alla fina hobbyhästar automatikt klassas som "icke hållbara" för att de inte tävlar känns lite dumt.
Lika dumt som att hästar som tävlar, men kräver "rundsmörjning" flera ggr per år klassas som hållbara.

Liknande undersökningar KAN funka på travhästar, där nästa 100 % av unghästarna tränas med sikte på tävling. Men på ridhästar, där en stor andel aldrig tävlas officiellt, krävs nån annan form av forskning.
 
Sv: Hälsa-Exteriör-Prestation (avhandling av LJ, SLU)

Håller också med dig. Det låter som att man dragit väldigt stora växlar utifrån en felaktig hypotes. Men med felaktiga utgångspunkter kan man ju dra vilka konstiga slutsatser som helst.

Själv har jag en frisk 23-åring som inte tävlats på över 15 år och fick 6 på traven på kvaliten för 19 år sen.
 
Sv: Hälsa-Exteriör-Prestation (avhandling av LJ, SLU)

Hej!

Jag håller också med.

En sån häst studie vore intressantare på tex ridskolehästar- där kan man snacka hållbarhet, går runt runt i cirkel i mängder med år, med obalanserade ryttare och i många fall inte optimalt anpassad utrustning. Håller man för det -DÅ är man hållbar :-)

/Lavinia
 
Sv: Hälsa-Exteriör-Prestation (avhandling av LJ, SLU)

Jag är också enig med dig !

Felaktiga hypoteser - felaktiga slutsatser.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp