Hade du varit orolig?

Balahé

Trådstartare
Är osäker på detta hör till hästvård eller hästhantering så flytta om det blivit fel.
Jag har nyligen (någon vecka sedan) flyttat min häst, en dam på 19 år, till ett nytt stall. Sedan flytten har hon varit lugn, snäll och social mot andra hästar, orolig när hon inte ser de andra hästarna och hon har slutat kasta sig över maten och försöker inte riva stallet vid fodring och utsläpp. Kort sagt är hon helt tvärt emot vad hon brukar:p.
Hon äter sin mat (lämnar dock lite hö vid alla mål) och är framåt att rida/arbeta. Jag tycker dock att hon mer är spänd och springig än bara pigg men hon är under igångsättning så jag är lite osäker på om det beror glädjen att få röra på sig igen eller något annat:confused:.

Hade du varit orolig om det varit din häst? Varför/varför inte? Hur lång tid brukar det ta för gamla hästar att "landa" på ett nytt ställe?

Ni som ev känner oss, var snälla och outa oss inte. Tack!

Senast ändrad:
Sv: Hade du varit orolig?

Hästar brukar vara lite "blyga" när de kommer till ett nytt ställe. Hon har ju iallafall dig som hon känner. Det släpper snart, tar lite olika lång tid på olika hästar, precis som med människor som är nya i skolan/jobbet. :D

Jag skulle snarare se det som något positivt om hästen förändrats till det positiva.
Hästen kanske trivs bättre?

Att den är spänd och springig är ju inte så konstigt när den är ny :)

Min häst har alltid haft svårt att anpassa sig till nya stall och det tar längre tid ju äldre hon blir. Senaste gången hon flyttade tog det tre månader innan hon kunde vara inne i stallet ensam, och då flyttade hon ändå tillbaka till ett stall där hon bott förut. Då var hon 18 år.
Så mitt svar är nej, jag hade inte blivit orolig ännu.

Helt normalt, räkna med minst 3 veckors inskolning i det nya stallet & flocken. Hon blir nog sig själv snart igen, det kallas för inre stress. DÄremot kan hennes rangordning ändras beroende på vilka hästar som finns i det nya stallet, så hon kan ändras lite grann. Dom har ju inbördes ordning emellan varann i flocken.

Svarar alla.

Jo, det är klart att jag vet att det tar lite tid för henne att komma in i det nya men just att hon inte är så engagerad i sin mat är lite jobbigt. Mat är nämligen det absolut viktigaste i livet enligt min häst.

Visst låter det som att hon förändrats till det bättre, problemet är ju att detta inte är hennes personlighet. Hon är normalt sett bossig mot andra hästar, vill helst vara ensam med sin människa, älskar att springa i hagen och när vi rider ut, brukar roa sig med att vända upp och ner på stallet om saker inte sker tillräckligt snabbt och för rent ut sagt ett jävla liv om hon inte får mat när de andra får. Så har hon alltid varit (köpte henne av uppfödaren och har själv känt hästen i 5-6 år), oavsett var hon stått.

Nåja, jag får se hur det blir nu, hon brunstade förra veckan och då blir hon alltid lite slö och sällskaplig mot de andra.:angel:

Löser det inte sig så är vi välkomna tillbaka till det tidigare stallet, där har hon bott i massor av år med korta uppehåll pga föl så där är hon "hemma".

Jag tycker förändringarna låter jätte bra!
I min värld ska inte en häst kasta sig över maten! Det kan ju faktiskt bli farligt om de gör det!

Vill bara berätta att hon verkar ha landat ganska bra nu. Att vara ensam i stallet är fortfarande lite läskigt men ändå betydligt bättre, lite ropande och en och annan bajs bara.

Maten är åter i centrum och allt slinker ner inne i boxen iallafall. Ute är det lite sämre men nu börjar ju gräset spira så höet blir ju allt mindre intressant.

Vi hade Equiterapeuten ute i veckan och hon tyckte faktiskt att hon var ovanligt lite spänd och att hästen kändes nöjdare än tidigare:banana:. Dessutom börjar hon muskla sig på ett ställe som tidigare varit nästan omöjligt att bygga upp:bump:

Kanske gjorde jag rätt som flyttade trots allt.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 955
Senast: Solis
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 688
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 983
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv