Hackamore.

Sv: Hackamore.

Hej jag rider med hackamore och det går super, behöver aldrig ta hårt i honom.
Läste det med att man kan knäcka näsbenet på hästen är sant, jag har sett ett skettlet av hästen och "flärpen" där det sitter är jätte tunn och lätt att bryta av, även om man bara vet en som har knäckt det så finns det säkert folk som har dragit sönder det.
Beror ju också å om man har mildt eller stån hack, finns ju 2 olika.

Tror nog att dom har ridit med den skarpare varianten,långa skänklar,isåntfall.
Fattar inte att folk kan göra sina hästar så illa......
Om hästen känner tryck så böjer den ju in huvudet och börjar sakta av.
Vet dom som tycker att hackamore är ett livsfarligt bett för av deras erfarenheter så har hästen bokstavligen satt sig!
När att knäcka nosbenet där!:mad:

Problemet är ju egentligen en inlärningsmiss om man måste ta i tygeln för att stanna hästen. Lär hästen att lyssna på vikthjälperna, det är inte så svårt om man är konsekvent.

Folk använder gärna hacket för att dom upplever att hästen blir lättare att rida men egentligen handlar det om att hästen går undan för hacket för det är obehagligt att söka handen. :cool:

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
701
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 806
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama