Hackamore.

attempt

Trådstartare
Jag har en varmblodig fd travare på 9 år.
Han är undervar att rida, lyssnar bra på små tygeltag och skänklar. Jag funderar på att börja rida med hackamore, eftersom jag rider akademisk ridkonst så har jag tidigare ridit med enhandsfattning med stång, så jag är inte hård i handen.
Vad är nackdelarna / fördelarna med ett hackamore?

Sv: Hackamore.

nackdelen är väl framförallt att det kan upplevas som otydligt, ledande tygeltag är svåra att ta.

fördelen är väl att många hästar som är oroliga i munnen slappnar av på det.

Rider för det mesta med hackamore på min medryttarhäst eftersom hon gillar sitt hackamore. Hon riktigt letar upp det med huvudet när jag visar henne det.
Jag upplever det som att jag har en effektivare broms, hävstång ju, men får använda vikten och skänklarna mer i tex förflyttningar och svängar.

Jag har hört att för hårda tag i ett hackamore kan bryta hela nosbenet på en häst, stämmer det?

Har oxå hört det, men det finns bara bevisat att EN toppryttare har gjort det.Så det verkar inte vara så lätt att knäcka nosryggen:smirk:
Skönt att veta det (rider oxå med hackamore)!

Tack gode gud för det, även om jag aldrig tar så hårt i min häst så är jag så nervös ifall man skulle råka göra det. Jag ska nog testa att rida med hackamoret imorgon.

Rider med hackamoore på min travare i både dressyr och i skogen. Han går jättebra på det och är lika känslig som med bett. Jag har bara positiva erfarenheter. Största fördelen är att jag hoppar av och vi tar en gräsätarpromenad sista biten till stallet, enligt min häst :D

Rebeccah skrev:
Jag har hört att för hårda tag i ett hackamore kan bryta hela nosbenet på en häst, stämmer det?

Om man sätter hackamoret fel, alldeles för långt ned så kan en stark och oförsiktig hand bryta av nosryggen.
I annat fall har jag hört att man ska behöva vara riktigt elak och uppsåtligen vilja bryta av nosryggen för att den ska gå av.

Men som sagt så många gånger tidigare: Det är inte bettet som är skarp, utan handen som håller i det.

Min häst förstod inte hackamore, tog 300m innan hon föstod att vi skulle svänga. Men det är kanske en vanesak för hästarna också???

Lillan_tuff skrev:
Om man sätter hackamoret fel, alldeles för långt ned så kan en stark och oförsiktig hand bryta av nosryggen.
I annat fall har jag hört att man ska behöva vara riktigt elak och uppsåtligen vilja bryta av nosryggen för att den ska gå av.

Men som sagt så många gånger tidigare: Det är inte bettet som är skarp, utan handen som håller i det.

Min häst förstod inte hackamore, tog 300m innan hon föstod att vi skulle svänga. Men det är kanske en vanesak för hästarna också???

Vikthjälper :)

Tycker det är en nackdel för att hästen går gärna och "knäpper av"..

Fördelen som jag tycker är att man lär sig flytta hästen rakt..Alltså rider hoppning och typ så man flyttar hästen helt rakt emot hindret eftersom man inte kan ta några större tygeltag och inte hängs sig i tygeln på ett hackamore så har det funkat kanon på mitt halvlblod när jag tränat detta.. (Mitt halblod har funkat så på hackamore som jag beskriver det.Så säger inte att alla hästar går lika på dom)

Men jag rider med det max 1-2 gånger i veckan..

Man lär sig rida med benen ordentligt på ett sådant bett i och med att det är svårt att svänga:p

Skifftar bett rätt ofta typ..

jinx skrev:
kl

Hur ställer ni hästen med ett hackamore då?
Du ställer den precis som vanligt,man får bara vara mer uppmärksam så man rider mer med hela kroppen o inte bara handen.Precis som det ska vara.

Alla har väl härt det, men jag har aldrig sett det hända eller ens hört någon som hört någon som sett något... Och jag har fått ta ganska vilt i mitt hack ett par ggr på gammelhästen när hon gick på ponnyhack...
Jag tror att risken är betydligt större om man sätter det för lågt eller rider på den skarpa varianten med kånga skänklar.

Har för mig att den toppryttare som knäckte nosbenet på sin häst red med långa skänklar.
Alltså MYCKET skarpare än ponnyhack!

Jag har kollat lite ang. olyckan då hästen fick ett brutet nosben av hackamore.

Det jag fått fram är följande:
- Hopptävling. Hästen störtade i ett hinder. Fastnade med tyglarna och lyckades på det viset knäcka nosryggen.
Om det är fakta, låter jag vara osagt. Däremot är det enda gången det har hänt.
Hade risken varit så stor som en del påstår, hade det säkert hänt fler gånger.

Sätter du hacket för långt ner/fram, kan man knäcka brosket som är längst fram på nosen, men det ska till en hel del kraft även för det.
Nosbenet kan du bara knäcka om du är skapt som Hulken. :bump:

Jag rider min ena medryttarhäst på Hackamore (i stort sätt jämt)
Jag upplever att hästen slappnar av mkt mer vid ridning på Hack,
har bara positiva erfarenheter av ridning på hackamore!

Men som sagt, det är handen som håller i tygeln som bestämmer hur skarpt och "farligt" ett bett är!
Tack för mej!

Hm, varför Hack?...Du har ju ridit på stång, funkade det? Då ska det väl inte vara några problem med bett, det går att kombinera med ridkapson...Du vill kanske bara inte ha nåt i munnen på hästen, eller?...

Den hästen har nu har aldrig ridits med stång, jag har precis börjat träna med den .

Rebeccah skrev:
Den hästen har nu har aldrig ridits med stång, jag har precis börjat träna med den .
Aha, ok men då kanske ridkapson och vanligt bett i kombination kan funka;)...eller ett läder sidepull.

Lycka till!

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
701
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 806
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama