Hackamore?

Sv: Hackamore?

okej... synd...
Vet inte om jag kan hålla med om att hackamore är "rått"! Det måste ju helt och hållet bero på vad hästen trivs med... Det häsen trivs bäst med, måste ju vara bättre att rida med än att "tvinga" hästen att ha något den inte vill ha i munnen.
Tycker bettlöst är ett bra alternativ...!

Håller med dig där, skarpa bett tycker inte jag att man ska få ha. Men rakt tränsbett samt hackamore är inte spec. skarpt.

Gilette skrev:
Meningen med dressyr är ju att alla tävlande ska tävla på så lika villkor som möjligt, därför är batra vanliga tränsbett tillåtna, och inga skydd eller lindor får användas.
Jag tycker inte att man ska få använda vilka bett som helst! Vissa bett är ju så skarpa och används dom fel så går ju hästen bara och krullar ihop sig....

Tycker att de vanligare hackamor, bettlöst och andra mildare bett ska få användas likaså bomlöst!

Om meningen är att alla ska tävla på lika vilkor borde man få använda utrustning som hästen trivs att använda och ge sig sin fulla kapacitet istället för att t.ex. kämpa emot ett bett som den avskyr men går kanon på sidepull ex.

Det är iaf det problem jag har med min häst och det är känns inte så jättekul att hästen går jättebra på träning och sedan när vi försöker tävla gå skit pga hästen inte vill med den utrustning man måste ha

btw så går det ju att få en häst att enbart krulla ihop sig på ett vanligt tränsbett, har fått se det allt för ofta :( rycker man och sliter lite så går allt verkar det som

Förlåt men jag håller inte alls med dig. Jag är helt klart för de reglerna som finns i dressyren. Man ska kunna rida sin häst på ett tredelat eller vanligt tränsbett och kan man inte det så är det något som är fel. Visst det finns en del hästar som har konstiga tänder och små laner och därför inte kan ha vanliga tränsbett av den anledningen men allvarligt talat hur många procent av alla hästar är det?

Om folk red med lite bättre händer, gäller BÅDE de som rider på tränsbett och andra, så skulle hästarna vara mycket mer nöjda. Är hästen helt oridbar på tränsbett så kanske man ska kolla upp så att den inte har ont någonstans och ta dit en riktig tandläkare. Eller så är det bara att börja rida bättre. Eller så kanske man ska lägga ner dressyrkarriären. Jag försöker ju inte starta en hoppkarriär med en häst som inte vill hoppa hinder.

Kandar på ponny i FEI klasserna tycker jag skulle vara okej likså ev. rakt tränsbett.

Vår gammeltant har aldrig gått att rida på bett. Hon är totalt igenomkollad, munnen upprepade gånger- inga problem någonstans. Har blivit inriden samt riden av vår ridlärare som ägde henne tills hon blev 14 år. Hon har ridit med henne för Kyra m.fl. Mkt duktig ryttare, frisk häst och ändå har det inte fungerat. För ett par år sedan så provade vi hackamore och hästen gick som en ängel. Visst finns det folk som tycker att hackamore är genvägar, men om hästen trivs med det, why not?

Klart att det finns undantag men som sagt hur många är det och MÅSTE man tävla dressyr på dem?

Hackamore kommer alltid gå bort för mig i dressyr eftersom det är hävstänger på, kanske i kandarklass då men nej jag tror inte det.

Jag har kanske ridit ca 200 hästar i mitt liv, om inte mer nu när jag tänker efter har jobbat som hästskötare, och inte en enda har varit oridbar på tränsbett.

Sidepull då?

Nej man måste inte, men varför skulle man inte? Det är ju alltid kul att få visa upp sin häst och ha mål att kämpa för, även om det bara är i småklasser.

Ja kanske ett sidepull men jag tycker fortfarande att hästar ska kunna gå på vanligt bett och har man fastställt att det inte går pga fysiska svårigheter för hästen så kan man få dispens. Kanske skulle man kunna göra så att man fick rida bettlöst, dock inte på hackamore, i LC-LB.

Sen är det förjävligt att vissa hästar har blivit ridna så illa att de inte kan acceptera ett tränsbett för att någon dåre har slitit och dragit så mycket att de förknippar det med obehag fast de flesta hästar kan man faktiskt lära om men då får man kanske ge det minst ett år och ha ett enormt tålamod. Jag har sett en del hästar som verkar direkt otrevliga att rida på tränsbett, otrevliga i den bemärkelsen att de är helt stumma i munnen men de går fortfarande i form, för att de har blivit så felridna på skarpa bett.

Jfrelin skrev:
Jag har kanske ridit ca 200 hästar i mitt liv, om inte mer nu när jag tänker efter har jobbat som hästskötare, och inte en enda har varit oridbar på tränsbett.

Hästen behöver vell inte vara oridbar! Det går utmärkt att rida henne på tränsbett också, ett helt vanligt tredelat. Men, som sagt så verkar hon trivas mycket bättre på hackamore, det behöver för den delen absolut inte vara skarpt.
För som många gånger förr: Det är HANDEN som håller i tygeln som avgör hur skarpt ett bett är!!!
Men visst, vill du hellre tvinga på hästen nått den inte vill ha i munnen så go on, gör det!! Och vem som helst som har ridit ett tag känner nog ganska garanterat vad hästen trivs bäst på.

Tycker inte heller att dressyren behöver ändra regler, det är jättekul och kolla på kür osv. när folk som kan rider sina hästar i form med frack och hatt och allt är så prydligt och fint.
Men i dom små klasserna, varför inte lätta på reglerna lite??!

Jag har väl verkligen inte skrivit något om att tvinga hästen att gå på ett bett den inte trivs med? Däremot ifrågasatte jag varför vissa hästar inte kan gå med ett vanligt tränsbett. Om du hade läst mina inlägg ordentligt hade du sett att jag förespråkade en mjuk och fin hand och absolut inte tvinga ner hästen på något sätt.

Hackamore är fortfarande ett big nono för mig då det fortfarande är hävstänger på. Det spelar liksom ingen roll hur snäll hand man har på hacket, effekten från stängerna kommer ändå.

Dressyr är en bedömningssport och för att göra det så rättvist för alla så har man bestämt att det ska vara såhär. Jag tycker att det är en bra regel och möjligtvis skulle jag tycka att det var okej att rida på bettlöst, typ sidepull i LC-LB

PrinceFair skrev:
man får bara rida på vissa varianter av tränsbett (2- och 3-delat) samt kandar i högre klasser

jasså man FÅR rida på t.ex. tredelat på högre klasser? Måste man inte rida på kandar? :)

Zuzzi skrev:
Om meningen är att alla ska tävla på lika vilkor borde man få använda utrustning som hästen trivs att använda och ge sig sin fulla kapacitet

Om man ska få använda det man tycker hästen trivs med kan man ju gå in på ett pessoa eller jaktkandar och säga att hästen trivs med det, är det lika villkor? :cool:

Alla hästar kan gå på ett bett om dom får rätt utbildning. jag har tränat 4 hästar som ägarna har sagt att dom bara kan gå på t ex. bettlöst, två-delat med stora ringar (galoppbett), bridongbett med "snurrtillägg" m.m. Det tog max tre veckor att fixa till det hela. en utav hästarna var en som hade tungfel (samma som nostradamus), ryttaren hade då bara ridit på bettlöst i flera år. Jag lät hästen ha bett ett antal timmar i boxen samt när den åt krubbmat i en vecka sedan var det bara att hoppa upp och rida på. Det tog två veckor sedan var den bra.

bettlöst ger tryck på nosrygg vilket får inverkan att ryttaren drar in huvudet.

Det låter inte särkillt mycket på lika villkor de där.

(jag har inget emot att folk rider på bettlöst, men att folk helt utesluter bett är fel i min synvilkel)

Elisha skrev:
jasså man FÅR rida på t.ex. tredelat på högre klasser? Måste man inte rida på kandar? :)
nä, det saknas visst ett kommatecken där.....
i lätta klasser får man endast ha två- eller tredelat tränsbett
from MSV B måste man ha kandar
med undantag för LA5, LA6, Msv B för unga hästar, MSV B1 och MSV B2 där det är valfritt träns/kandar

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Amanda_F
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
583
Senast: Mli
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 573
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka