Hackamore?

S

Savannah

undrar om någon vet om man får tävla dressyr på hackamore. Har testat det på min häst och hon blev mycket harmoniskare och roligare att rida än annars! Hoppas någon vet!!:confused:

Sv: Hackamore?

personligen gillar jag inte hackamore.. tycker det ser rått ut men men

eh rått med hackamor? :p

tycker det är synd att man inte får tävla med bettlöst om hästen går så mycket bättre utan bett...

Nej det får man inte. Tyvärr... :crazy: Man kan ju hoppas att nu när bomlösa sadlarna börjar komma och börjar i viss mån bli tillåtna, kanske dressyrreglerna blir lite öh... lösare?

Eftersom hackamore har skänklar blir det hävstångseffekt, precis som en kansdarstång fast på nosryggen. Hakamore klassas då som en högre svårighetsgrad, tom högre än kandar eftersom på hackamore har man bara ett alternativ medan kandaret tar man ofta mer i bridongen.

kortfattar så är tränsbett mildarede!

tycker samma sak!! samma ja rider på rakt tränsbett i dressyren..de får man inte heller rida på..men min häst tycker inte om vanligt 2delat....dressyrens regler är konstiga

Det är f*n i mig på tiden att reglerna för dressyren ändras..Vi får inte ha vilket bett vi vill och vi får inte ha skydd osv..Tänk på hoppryttarna,dom har bestämt bett efter hur hästen är att rida,vad den trivs på,men vi måste tydligen ha nåt som en del hästar kanske inte alls trivs med..Nä..ändra reglerna!:devil:

Du har ju missat hela grejen med dressyr ;)

Kan inte hästen ha tränsbett är den ingen dressyrhäst.
Kan hästen inte gå utan att slå sig på benen är den ingen dressyrhäst. Punkt.

(obs! ironi)

Fast lite kan jag hålla med om med skydden... En riktigt balanserad häst slår sig oftast aldrig och det är ju det som är målet med dressyren. Dessutom ska det ju vara så "rent" som möjligt, vilket jag håller med om. Men nog kan man ändra en del ;)

ja, jag förstår varför den regeln finns. även att vissa bettregler finns, lite löjligt bara att tex. vissa varianter av tränsbett är förbjudna

De beror på vad man menar med mildare! Tre-delat är mildare än rakt och två-delat för de ligger bättre i munnen. men man får mer inverkan på hästen med tre än två delat och rakt eftersom de har ett annat tryck.

Själv tycker jag att ponnyryttare ska få tävla på kandar i de högre klasser som de var förr. de ger oss en bra förberedelse inför stor häst

Senast ändrad:

StJäRnAn skrev:
tycker samma sak!! samma ja rider på rakt tränsbett i dressyren..de får man inte heller rida på..men min häst tycker inte om vanligt 2delat....dressyrens regler är konstiga

rakt bett är väl aningen skarpare 'än delat...?

Meningen med dressyr är ju att alla tävlande ska tävla på så lika villkor som möjligt, därför är batra vanliga tränsbett tillåtna, och inga skydd eller lindor får användas.
Jag tycker inte att man ska få använda vilka bett som helst! Vissa bett är ju så skarpa och används dom fel så går ju hästen bara och krullar ihop sig....

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Amanda_F
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
583
Senast: Mli
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 573
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka