S

__Stilett__

jag har ej ridit med hack innan, men jag har ridit en del med sidepull. Jag tänkte rida min nya bettlöst men med sidepullet har jag ej så mkt att säga till om, då det kanske inte är så kul att sitta på en unghingst man ej känner direkt med ett så milt alternativ det första man gör. (lädernos) :D tänkte göra det lite längre fram dock. Ska plocka vargtänder på hästen (tid är bokad) och vill ej rida på bett på ett tag pga det. Så därför funderar jag på ett hack. Jag kommer i huvudsak mest skritta på inramat område ett tag. Vilken storlek vet man att man ska ha ? och hur ska det sitta, rätt tillpassat? Visa gärna bilder.
är hacket från H**KS för 195 kr ok? finns det bara i en storlek?
Det andra hacket med långa skänklar för 215 kr, är det "skarpare"? vill hels ha så milt som möjligt.

såg 2 st på B**RJes oxå. ett ponnyhack och en FS.

köpte ett hack på hööks, det med kortare skänklar,det för 195:-,de finns bara i en storlek.
det beror ju lite på hur hårt du spänner kedjan oxå,spänner du mkt,blir det ju skarpare osv.men lagom e bäst ju! :)
jag tyckte de var helt ok,förutom att det fransade upp sej i kanterna,e typ nylon eller vad det heter.
har inga bilder,men sätt det inte för långt ner bara,!
men det var väl ok annars,fast den ponnyn ja hade då ska man nog egentilgen inte rida på hack,men det var för en "kompis" till mej slet sönder min pållen när hon red,eller oxå var det jag,men så hårt skulle ja aldrig ta,blir inte bättre av att dra i en pigg/het häst.
lycka till! :) ;)

Jag har precis köpt ett ponnyhack från börjes i "stl ponny" men jag antog att det var en storlek bara eftersom namnet på hackamoret med korta skänklar är "ponnyhack".
Det sitter bra på min häst. Ska dock göra ett till hål i curben (kedjan) under hakan för att den inte ska sitta för hårt för jag ska spänna upp hacket ett hål till i tränset så det sitter perfekt sedan.

Köp INTE det med långa skänklar säger jag bara. Jag har känt på dom och dom är stela, hårda och verkar vara såå skarpa.
Min häst som är jättestark i munnen funkar bra på ponnyhacket. Det enda som funkar då han tar bettet i munnen och drar om man har bett.
Bett med hävstångseffekt funkar inte heller.

Hacket är suveränt! :)

så då kan man typ köpa tex ponnyhacket från B**RJES fastän han drar över storlek full på typ grimma och dylikt?

Köp ett med korta skänklar att börja med! Det blir starkare ju hårdare man spänner kedjan, skänkeln får dock inte böja sig mer än 45 grader när man tar i tygeln. Om man vill ha det mindre skarpt kan man byta ut kedjan mot en läderrem, t.ex snokremmen från nosgrimman funkar bra. Hackamoret ska sitta som en engelsk nosgrimma, ca 2 fingrar under "det där benet", vad det nu heter!?

Jag köpte ett jättefint hackamore i svart läder med mjuk stoppning på nosdelen och läderrem under hakan på Granngården för ett tag sedan för 150 kr. Det var ett sk "ponnyhack" med korta skänklar i storlek full.

Bättre än det i syntet från Hööks.

håller med! dom i läder är mycket bättre..har ett som låter som det du bskrev, men mitt kostade över 500 :eek: så jag tro inte det var samma.. ;)

Det från börjes passar stor häst,
dock fick jag byta kedjan under för jag behövde en
längre då min häst har ett väldigt stort huvud.

okey, tack, då beställer jag nog ett sådant för att ha som en tillfällig lösning.

Liknande trådar

Utrustning Pållen har lite problem i munnen som ska fixas till, men tills dess så får jah rida han på hackamore, vilket funkar riktigt bra ute men...
Svar
5
· Visningar
1 642
Senast: tuaphua
·
Utrustning Unghästen min ska dra vargtänder inom kort. Funderar därför på att införskaffa ett hack (alt. får han vila under perioden, har inte...
Svar
7
· Visningar
1 575
Senast: supersonic
·
U
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna typ av bettlöst? Min häst är inte alls glad för bett och har aldrig varit, det enda som funkar...
Svar
13
· Visningar
4 210
Senast: anaby
·
Utrustning Hej! Min häst har problem att ha bett så jag rider i repgrimma och sidepull. Har funderat lite på hackamore bara för att prova...
Svar
8
· Visningar
1 199
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka