A

AtletShipping

Hästen jag rider har ett vanligt tränsbett, och även ett med D-ringar och kopparrullar, på båda dessa drar han upp huvet när man gör halt och vill dra tyglarna ur handen hur mjuk man än är i handen, annars går det bra förutom att han är mkt känslig i munnen.
Hade då tänkt rida lite med hackamore som omväxling.
Red då idag med ett sådant för första gången bara för att testa ifall han blev bättre.
Jo han stanna för de finaste tygeltagen och stod snällt kvar såklart, men det var betydligt kämpigare att styra (fast han lyssna lite på tygeltag) utan att överdriva med viktshjälper och skänklar, visst han (han var tydligen inte lika van vid att styras med hjälp av detta än vad jag trodde)
Visserligen skrittade jag bara idag.

Hur rider man och använder det bäst?
Kan man rida på lika korta tyglar som med bett utan att det tappar sin verkan?
Är det nån som har mkt erfarenhet av hackamore och kan berätta lite?
Jag vet att man kan knäcka nosbenet, men då får man väl ta i lite oxå, men försäkerhetsskull är jag mkt försiktig.

Tack på förhand

Ett hackamore är ett bettlöst stångbett, kan man lite förenklat förklara det. Därför kan det vara lite besvärligt att svänga och böja hästen om den (och ryttaren) inte är skolade för det eftersom det inte ger samma signaler som ett tränsbett. Du måste alltså kunna böja och svänga hästen med sits och vikthjälper för att komma till vettig ridning med ett hackamore.

Exakt HUR man rider bra på stångbett är jag inte rätt människa att förklara ordentligt, jag och min häst har bara smygtestat lite än så länge. Men jag kan säga att det är skillnad!
Ett alternativ är att rida med ett sidepull istället, det är mer likt tränsbett eftersom det saknar hävstänger.

DU KAN OMÖJLIGT KNÄCKA NOSRYGGEN MED ETT HACKAMORE, om du inte satt det väldigt långt ner, eller är Hulken... ;)

Angående hästens beteende när du rider med bett, är det tvådelat tränsbett du använder? Prova med ett tredelat och se om det blir skillnad.
D-bettet med kopparrullar misstänker jag har helt raka mundelar (jämför med ett vanligt bett som oftast är lätt böjt), och formar sig isf inte alls efter munnen. Det kan vara därför du får protester.

Har en tandläkare tittat honom i munnen?

Jo han är kollad i munnen, inga problem.
Och de där kopparbettet är rakt ja och jag använder det aldrig nästan.
Tränsbettet är 2-delat och inte så tjockt men inte smalt iheller, och det funkar rätt så bra ibland.
Hans ägare sa att jag skulle vara försiktig med hackamore för det kunde vara farligt och knäcka nosbenet vilket jag ändå tycker är konstigt, då får man ju rycka riktigt hårt! :smirk:

Jag ska nog bara använda hackamoret när jag ska träna mer på att styra hästen med viktshjälper och skänklar man kan ju inte fuska precis då, det behövs på han, han lyssnar knappt på viktshjälper. :o

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 543
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 327
Senast: Cam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka