A
AtletShipping
Hästen jag rider har ett vanligt tränsbett, och även ett med D-ringar och kopparrullar, på båda dessa drar han upp huvet när man gör halt och vill dra tyglarna ur handen hur mjuk man än är i handen, annars går det bra förutom att han är mkt känslig i munnen.
Hade då tänkt rida lite med hackamore som omväxling.
Red då idag med ett sådant för första gången bara för att testa ifall han blev bättre.
Jo han stanna för de finaste tygeltagen och stod snällt kvar såklart, men det var betydligt kämpigare att styra (fast han lyssna lite på tygeltag) utan att överdriva med viktshjälper och skänklar, visst han (han var tydligen inte lika van vid att styras med hjälp av detta än vad jag trodde)
Visserligen skrittade jag bara idag.
Hur rider man och använder det bäst?
Kan man rida på lika korta tyglar som med bett utan att det tappar sin verkan?
Är det nån som har mkt erfarenhet av hackamore och kan berätta lite?
Jag vet att man kan knäcka nosbenet, men då får man väl ta i lite oxå, men försäkerhetsskull är jag mkt försiktig.
Tack på förhand
Hade då tänkt rida lite med hackamore som omväxling.
Red då idag med ett sådant för första gången bara för att testa ifall han blev bättre.
Jo han stanna för de finaste tygeltagen och stod snällt kvar såklart, men det var betydligt kämpigare att styra (fast han lyssna lite på tygeltag) utan att överdriva med viktshjälper och skänklar, visst han (han var tydligen inte lika van vid att styras med hjälp av detta än vad jag trodde)
Visserligen skrittade jag bara idag.
Hur rider man och använder det bäst?
Kan man rida på lika korta tyglar som med bett utan att det tappar sin verkan?
Är det nån som har mkt erfarenhet av hackamore och kan berätta lite?
Jag vet att man kan knäcka nosbenet, men då får man väl ta i lite oxå, men försäkerhetsskull är jag mkt försiktig.
Tack på förhand